פורטל:תוניסיה/מחוזות/ביזרטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מחוז ביזרטה (בערבית: ولاية بنزرت) הוא המחוז הצפוני ביותר מבין 24 מחוזות תוניסיה. הוא שוכן בקצה הצפוני של תוניסיה, למרגלות הרי האטלס, וצורתו מלבנית במקצת. הוא משתרע על שטח של 3,750 קמ"ר, כולל שני אגמים גדולים, שאחד מהם הוכרז אף כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו, ונקרא הפארק הלאומי אישקל. בנוסף, למחוז רצועת חוף רחבה. בשנת 2014 אוכלוסייתה מנתה 568,219 והוא המחוז ה-7 בגודל אוכלוסייתו במדינה. בירתו היא העיר ביזרטה אשר יושבת על מפרץ בין הים התיכון לאגם ביזרטה. ברחבי המחוז כמה אתרי עתיקות מתויירים, שהידוע בהם הוא אוטיקה.

הפעילות הכלכלית של האזור מתמקדת בעיקר בחקלאות, בתעשייה ובדיג. במחוז קיימות 368 חברות תעשייתיות המעסיקות יותר מ-50,000 עובדים, כולל 248 חברות המייצאות למדינות אירופה וצפון אפריקה. חברות אלה פועלות בעיקר בענפי הטקסטיל, העור וההנעלה, המזון והחקלאות, מכניקה ואלקטרוניקה.

המחוז מחזיק במספר שיא של כמות החקלאים הפועלים בו, תודות לאקלים הנוח ששורר בו. המחוז מספק כמעט 40% מהתוצר החקלאי בתוניסיה מדי שנה, 15% ממשק החי והבשר האדום וכ-18.4% מייצור וייצוא חלב.

המחוז, שגבולו הדרומי ממוקם כשלושים קילומטר צפונית-מערבית מהבירה תוניס, הוא הנקודה הצפונית ביותר ביבשת אפריקה. הוא תחום על ידי הים התיכון מצפון (עם למעלה מ-250 ק"מ של רצועת חוף), מחוז בז'ה מדרום-מערב והמחוזות מנובה ואריאנה מדרום-מזרח. האקלים במחוז מתון ולח והטמפרטורה הממוצעת היא 22.8 מעלות צלזיוס.

לערך המלא