פטמה סדוקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פיטמה סדוקה)
פטמה סדוקה
שיוך בעיות בהנקה, Fissure of nipple associated with childbirth עריכת הנתון בוויקינתונים
מזהים
מערכת השפה הרפואית המאוחדת C2909538 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פטמה, אראולה ושד

פטמה סדוקה (או טראומה בפטמה) היא בעיה רפואית שעלולה להתרחש אצל נשים מניקות, ולגרום לכאב, יובש או גירוי, או דימום של אחת או שתי הפטמות במהלך ההנקה. פטמה סדוקה עלולה לגרום לכאב חמור בפטמה בעת פעולה ההנקה. כתוצאה מהכאב הרב והתסמינים הנלווים ישנן נשים שבוחרות להפסיק להניק. הסדק יכול להופיע כחתך על קצה הפטמה שעלול להתרחב אם הבעיה לא מטופלת בהקדם. הבעיה מופיעה לרוב שלושה עד שבעה ימים לאחר לידת התינוק.

סימנים ותסמינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטמות סדוקות מסווגות כהפרעת חזה.[1] הפטמה היא לא רק המבנה המספק חלב לתינוק, אלא גם מכילה בלוטות חלב קטנות או בלוטות מונטגומרי כדי לסוך את העור של האראולה.[2] פטמות סדוקות קשורות לעיתים קרובות עם הנקה ונראות כמו סדקים או חתכים קטנים או שבירות בעור הפטמה. במקרים מסוימים ייווצר כיב. הפטמה באם מניקה נמצאת בקשר שוטף עם התינוק. פטמות סדוקות הן טראומה לפטמה ועלולות להיות מכאיבות למדי.[1] הפטמות הסדוקות מופיעות בדרך כלל שלושה עד שבעה ימים לאחר הלידה.[3]

אם הפטמות מופיעות בצורת טריז (באנגלית: wedge-shaped), לבן ושטוח, הדבר עשוי להצביע על כך שהתפס של התינוק בפטמה אינו טוב ויש פוטנציאל לפתח פטמות סדוקות.

סיבוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרך פטמות סדוקות עלולים להיכנס לחזה חיידקים, אשר מגדילים את הסיכון של מסטיטיס (דלקת בשד).[4] כן עלולה להתרחש קנדידיאזיס של הפטמהן, וכתוצאה מכך מקבלות הפטמות צבע ורוד עמוק, נסדקות וכואבות.

התוויות נגד הנקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הבעיה נוצר על שטח הפטמה פצע שעלול לגרום לתינוק להיות חשוף לדם, חשיפה זו, עלולה לסכן את בריאות התינוק כאשר למניקה יש מחלה שמשפיעה על מחזור הדם. אצל נשאית איידס מגבירה פטמה סדוקה את הסיכון להעברת הנגיף לתינוק בעקבות ההיחשפות לדם, וכן אצל נשאיות הפטיטיס C ובעלות זיהום נדיר כמו מחלת צ'אגאס.

סיבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מהמחקרים מצביעים על כך שהפטמות הסדוקות נגרמות כתוצאה מהיצמדות לקויה של התינוק.[5] עם זאת, סיבות אחרות יכולות להיות; מיקום גרוע, שימוש בבקבוק האכלה, הגדלת חזה, חוסר ניסיון, פטמות חצי בולטות, שימוש במשאבות הנקה ופיגמנטציה קלה של הפטמות. הגדלת חזה היא גם גורם מרכזי בשינוי יכולתו של התינוק להיצמד לפיטמה. הגדלת חזה משנה את הצורה ואת העקמומיות של אזור הפטמה על ידי הפיכת החזה לחסר גמישות, שטוח, קשה, ונפוח. הפטמות על שד מוגדל שטוחות.

כשהתינוק נצמד היטב, הפטמה ממוקמת כנגד החיך הרך בחלק האחורי של פיו של התינוק. כאשר הפטמה נמצאת ליד החלק הקדמי של הפה ונצמדת אל החיך הקשה, הדבר יגרום לכאב ולהתפתחות של פטמות סדוקות.[6] סיבה אחת לפטמות כואבות וסדוקות היא המיקום הלא נכון והתפיסה השגויה של שד על ידי התינוק. התינוק עלול ליצור פטמות סדוקות עקב לחץ יניקה חזק, מתיחה וממשיכה של הפטמה, החיכוך והשפשוף של העור לעור.[7] הגורם לכאב בפטמות סדוקות יכול להיות גם תוצאה מזיהום קנדידה אצל התינוק או אמא או שניהם. קנדידיאזיס יכול להתפתח לאחר שימוש באנטיביוטיקה. עבור אמהות המניקות בפעם הראשונה, בדרך כלל לוקח כמה ניסיונות לפני שהן מגיעות להיצמדות נכונה, אשר יכול להפוך את הפטמות לרכות וכואבות בימים הראשונים. אם הפטמות הופכות סדוקות או מדממות, ייתכן שיהיה צורך לתקן את התפיסה בפטמה. מומלץ לנשים להמשיך להניק, שכן המשכת הפעולה תעזור לפטמות להחלים. מעט חלב אם או קרם לנולין טהור או משחה מסייעים לתהליך הריפוי.[8]

אם נעשה שימוש בבקבוק האכלה בנוסף להנקה, פטמות סדוקות עלולות להיגרם בגלל טכניקות היניקה השונות הנדרשות עבור הבקבוק לעומת השד. תינוקות הצורכים חלב מבקבוק משתמשים בלשונם כדי להסדיר את זרימת החלב. טכניקה זו תגרום לחיכוך על הפטמה בזמן הנקה. עיניין זה מעודד את המשך השימוש בבקבוק עם פחות זמן הנקה.

כאב הנגרם על ידי פטמות סדוקות יכול לפעמים להוביל להפסקת הנקה. בנוסף לסדקים, עלולים להתפתח גם שלפוחיות או כיב.[9]

מניעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן מספר דרכים בהן ניתן להוריד את סיכויי היוצרות הפטמה הסדוקה:

  • הימנעות מסבונים ולשטוף את אזור הפטמה בצורה עדינה ככל הניתן.[10]
  • ניתן למרוח קצת חלב אם על הפטמה עם סיום ההנקה.[10]
  • שמירה על הפטמה יבשה.[10]

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

פטמות סדוקות ניתנות לטיפול עם 100% לנולין. ניתן להניח רפידות גליצרין מקוררות על הפטמות כדי לעזור להרגיע ולרפא אותן מהכאבים והסדקים. אם הסיבה לפטמות הסדוקות היא מקנדידיאזיס, הטיפול מתחיל בדרך כלל עם ניסטטין. אם האם היא סימפטומטית אז היא והתינוק יכולים להיות מטופלים. המשך ההנקה למעשה יכול לעזור לרפא את הפטמות. מעט חלב אם או משחת הלנולין טהור מסייעים לתהליך הריפוי. מומחי הנקה הכוללים אחיות, מיילדות ויועצות הנקה מסוגלות לסייע בטיפול.

  • כאשר הפטמה סדוקה או מדממת, ניתן לשטוף את השד לאחר כל האכלה במים כדי להפחית את הסיכון של זיהום. פעם ביום, להשתמש בסבון לא, לא מבושמים לנקות בעדינות את הפצע ולשטוף היטב עם מים. אין להשתמש באלכוהול, קרמים או בשמים על הפטמות.
  • ניתן למרוח כמות קטנה של משחת לנסינו לאמהות מניקות. משחת לנסינו מיועדת לטיפול בפטמות סדוקות וכואבות בתקופת ההנקה. טיפול זה משחרר כאב ומאפשר לפצעים להתרפא מהר יותר מבלי ליצור גלד.
  • ניתן להשתמש ברפידות הידרוג'ל[11] אשר מונעות גירוי ומרגיעות את העור אם התחילו להופיע סימני אדמומיות באזור הפטמות.
  • שימוש במשככי כאבים בהתייעצות עם רופא, לדוגמת איבופרופן או אצטאמינופן כחצי שעה לפני ההנקה יכול לעזור להפחית את הכאב והנפיחות.

אם ההנקה מכאיבה מכדי לשאת, ייתכן שימליצו על הפסקת ההנקה. ישנה אפשרות להשתמש במשאבת חלב ולשאוב למשך יום או יומיים כדי לאפשר את ריפוי הפצע. יועץ הנקה, יכול להראות לך כיצד להשתמש במשאבה כראוי. כך שתוכל לשמור על אספקת החלב שלך ולמנוע נזק נוסף לפטמה.

ניתן למצוא עצות נוספות בשפע אבל היו טיפולים שזוהו כלא יעילות בריפוי או במניעת הבעיה.

ההשפעה על התינוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

העובדה שהפטמות סדוקות או מדממות לא יטרידו את התינוק בזמן ההנקה. התינוק עלול לבלוע קצת דם וייתכן שיהיה ניתן לראות זאת על גבי החיתול. אם המניקה אינה נשאית של נגיף מדבק שעלול לעבור במגע עם דם.אך, אם לתינוק יש בעיה שמפריעה בשלבי ההנקה כמו תפס לא טוב מתקיים חשש שהתינוק לא יקבל מספיק חלב.

קריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 "ICD-10 Version:2016". apps.who.int. נבדק ב-4 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Doucet, Sébastien; Soussignan, Robert; Sagot, Paul; Schaal, Benoist (23 באוקטובר 2009). "The Secretion of Areolar (Montgomery's) Glands from Lactating Women Elicits Selective, Unconditional Responses in Neonates". PLoS ONE. 4 (10): e7579. doi:10.1371/journal.pone.0007579. PMC 2761488. PMID 19851461. {{cite journal}}: (עזרה)
  3. ^ "Breastfeeding problems". www.nhs.uk. National Health Service (UK). נבדק ב-4 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Kinlay, Joanne R.; O'Connell, Dianne L.; Kinlay, Scott (באפריל 2001). "Risk factors for mastitis in breastfeeding women: results of a prospective cohort study". Australian and New Zealand Journal of Public Health (באנגלית). 25 (2): 115–120. doi:10.1111/j.1753-6405.2001.tb01831.x. ISSN 1326-0200. {{cite journal}}: (עזרה)
  5. ^ Pediatrics, American Academy Of; Joan Younger Meek, M.D; Yu, Winnie (2011-07-26). American Academy of Pediatrics new mother's guide to breastfeeding. Meek, Joan Younger,, Scherer, Winnie,, American Academy of Pediatrics (Second, Bantam books trade paperback ed.). New York. ISBN 9780553908237. OCLC 816891128.
  6. ^ "Sore or cracked nipples when breastfeeding, Pregnancy and baby guide". www.nhs.uk. National Health Services (UK). נבדק ב-4 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Management of breast conditions and other breastfeeding difficulties". National Center for Biotechnology and Information, US National Library of Medicine. נבדק ב-3 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Common questions about breastfeeding and pain". WomensHealth.gov. 2017-06-09. נבדק ב-4 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Rosen, Paul (2014). Rosen's breast pathology. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins. p. 41. ISBN 978-1-4511-7653-7.
  10. ^ 1 2 3 "World Breastfeeding Week: Supporting mothers to reach the six month mark". נבדק ב-4 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ נסו להימנע מלגעת בפטמה ובתחבושת לפני ואחרי ההלבשה מכיוון שחיידקים עלולים לעבור מידיכם לאזור וללכד באזור

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.