פייבמנט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פייבמנט
Pavement
מקום הקמה סטוקטון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות סטוקטון, קליפורניה, ארצות הברית
תקופת הפעילות 19891999 (כ־10 שנים)
סוגה אינדי רוק
חברת תקליטים מטדור רקורדס
האתר הרשמי
פרופיל ב-IMDb
חברים
סטיבן מלקמוס / .S.M
סקוט קנברג / Spiral Stairs
סטיב וסט
מרק אייבולד
בוב נסטנוביץ'
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פייבמנט (אנגלית: Pavement; "מדרכה" או "שיבוץ") הייתה להקת אינדי רוק אמריקאית.

שנות פעילותה של הלהקה היו שנות התשעים. למרות הצלחה מסחרית לא גדולה, הם שמרו על גרעין המעריצים שלהם במשך כל העשור, תוארו בפי רבים כ"להקה האינטליגנטית ביותר של הרוק האמריקאי" ונחשבים לאחד ההרכבים החשובים ביותר שיצאו מתחת למטריית האינדי-רוק.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהקה הוקמה בסטוקטון, קליפורניה ב-1989 בידי הגיטריסט והסולן סטיבן מלקמוס וסקוט קנברג, שמכונה באלבומי הלהקה Spiral Stairs. שלושת המיני-אלבומים הראשונים שלהם הוקלטו באולפנו של המתופף גרי יאנג והורכבו משירים באיכות צליל נמוכה שהושפעו מלהקת הפאנק הבריטית מרובת-האלבומים The Fall. (מאוחר יותר, מגזין מוזיקה בריטי השמיע למרק אי. סמית', החבר המרכזי של The Fall, את השיר Two States של פייבמנט, בטענה שזהו שיר נדיר וישן של The Fall. הוא האמין להם). להקות אחרות שהשפיעו על הלהקה היו סוניק יות', הפיקסיז ואר.אי.אם.

סביב 1992 פייבמנט הפכה ללהקה לכל דבר, עם הצטרפותם של הבסיסט מרק אייבולד והמתופף השני בוב נסטנוביץ'. רוב השירים מאותה נקודה והלאה נכתבו בידי מלקמוס, כשקנברג תורם שיר או שניים בכל אלבום. אלבום הבכורה Slanted and Enchanted מ-1992 קיבל ביקורות משבחות כמעט למשך שנה, והפך עם הזמן לקלאסיקה של אינדי-רוק. למרות שהסגנון הקצבי של The Fall עדיין שולב בשירים, חלק גדול מהשירים הציג פן מלודי מאוד של הלהקה. האלבום הגיע למקום ה-46 ברשימת 100 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של עיתון המוזיקה המלודי מייקר.

לאחר פיטוריו מהלהקה של יאנג שנודע בהתנהגות פרועה בהופעות והגעתו של מתופף חדש בשם סטיב וסט, הלהקה הוציאה את האלבום שנחשב בעיני רבים לטוב ביותר שלה, Crooked Rain, Crooked Rain. זהו אלבום "מסורתי" יותר בגישתו המוזיקלית מאלבום הבכורה והוא הציג את הסינגל Cut Your Hair, השיר שהיה הקרוב ביותר להיות להיט שפייבמנט הוציאה מעולם. השיר Range Life מתוכו עורר הדים בתעשיית המוזיקה, כאשר מתח ביקורת שלא ברור אם היא רצינית או מבודחת על הלהקות סטון טמפל פיילוטס וסמאשינג פאמפקינס, כשהוא מזכיר את שם הלהקות במפורש. מלקמוס התעקש שהשורה מצטטת את דבריו של היפי מתבגר שמתואר בשיר, אך טענה זו רק חיזקה את התדמית הכללית של פייבמנט בעיני הזרם המרכזי של הרוקנרול כחבורה אליטיסטית וסנובית.

האלבום הבא של פייבמנט היה Wowee Zowee המגוון מ-1995, שכלל שירי פאנק, שירי קאנטרי ובלדות שקטות שהתפרשו על פני 18 קטעים. שירים רבים באלבום היו נסיוניים בגישתם והתנהלו ללא מבנה ברור של בית ופזמון, כשהם מזכירים לרבים את שירי האלבום הראשון. האלבום לא התקבל היטב בזמנו, אך כיום הוא מוערך מאוד בעיני מעריצי הלהקה.

האלבום Brighten The Corners שיצא שנתיים מאוחר יותר היה תקליט קצר, רך וממוקד יותר מקודמו. הוא הזכיר לרבים את Crooked Rain, Crooked Rain בגישתו וגם מכר יותר מהאלבומים הקודמים, אך עדיין לא מספיק כדי להחדיר את הלהקה אל המיינסטרים. פייבמנט החלה להראות סימנים של התפרקות, כשחבריה מקדישים יותר זמן לפרויקטים צדדיים, אך בכל זאת ממשיכה להופיע.

ב-1999 הלהקה הוציאה את אלבומה האחרון, Terror Twilight, כשמלקמוס לבדו חתום על כתיבת האלבום ועם תרומה סמלית בלבד של שאר החברים בהקלטת השירים. המוזיקה כאן היא הרבה יותר עדינה ואמוציונלית מכל אלבום אחר שפייבמנט הוציאה מעולם והוא הופק בידי נייג'ל גודריך, מפיק מפורסם שמוכר בזכות עבודתו עם הזמר בק ולהקת רדיוהד (גם בק וגם רדיוהד הצהירו בהזדמנויות שונות בעבר על הערצתם לפייבמנט). לאחר סיום סיבוב הופעות עולמי ב-1999 בלונדון, הלהקה הודיעה על הפסקה בפעילותה, שלבסוף הפכה להתפרקותה הבלתי-רשמית. סטיבן מלקמוס ציין בראיונות רבים שהוא מעוניין לאחד את הלהקה לאחר שימשיך עוד תקופה מסוימת את קריירת הסולו שלו.

אחרי פירוק הלהקה הוציא סטיבן מלקמוס שישה אלבומים עם להקתו הג'יקס, האחרון שבהם הוא Wig Out at Jagbags מ-2014. מלקמוס הופיע עם הרכב זה בישראל במועדון הברבי באוגוסט 2012.

בספטמבר 2009 הלהקה הודיעה על הופעת איחוד בסנטרל פארק בניו יורק בספטמבר 2010. הכרטיסים להופעת האיחוד אזלו בתוך שתי דקות ובתוך זמן קצר יצאה הודעה על הופעות נוספות.[1]

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פייבמנט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Pavement Add Reunion Shows‏, pitchfork.com‏, 18 בספטמבר 2009