פליקס סיפנייבסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פליקס סיפנייבסקי
Feliks Sypniewski
לידה 1830
Pępowo, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 בינואר 1902 (בגיל 72 בערך)
פריז, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פליקס סיפנייבסקיפולנית: Feliks Sypniewski‏; 18301903) היה צייר ואמן פולני, שצייר סצינות קרב היסטוריות בעיקר מהגבולות של פולין וגרמניה.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא ברור באילו נסיבות עזב פליקס סיפנייבסקי את אחוזת הוריו לאחר מרד נובמבר 1830 אך הוא נולד בחג המולד או אחריו באחוזת המשפחה המורחבת בסקורשביצה ליד פמפובו. מאחר שהמרד הסתיים בשנת 1831 ולוחות שנה שונים ששימשו בפולין הקונגרסאית תחת הכיבוש הרוסי, ובדוכסות הגדולה של פוזנן תחת הכיבוש הגרמני.

האחוזה המשפחתית העצומה היא המקום בו פיתח כישורי רכיבה ואת אהבתו לסוסים כל חייו. הוא למד בבית על ידי מורים פרטיים, והמורה המוקדם שלו לציור היה אדולף פיברסקי (בנו של יאן פיברסקי, צייר פולני נוסף ופרופסור לאמנות), באותה תקופה היה בעצמו סטודנט צעיר בחסות משפחת סיפנייבסקי.

הוא היה בעיקר אוטודידקטי, ועד גיל 20 כבר שלט בציור וברישום, בצבעי מים ושלט בציורי רכיבה על סוסים.

בגרותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא חי ועבד בעיקר בפוזנן ובוורשה (שתי הערים הפולניות הללו שכנו בשתי מדינות נפרדות בתקופת חלוקת פולין), בגיל 30 הוא נחשב לאחד הציירים הפולנים הנודעים ביותר בתקופתו.

פליקס היה חברותי מאוד ופופולרי מאוד לא רק בחוגי החברה הגבוהה, ונחשק בקרב נשים. כתוצאה מפרשיות האהבה שלו, נולד בנו הראשון קז'ימייז' לאישה בוורשה (שהייתה תחת כיבוש רוסי) בעוד פליקס נישא לאישה אחרת שהייתה בהריון ממנו בפוזנן (שהייתה תחת שלטון פרוסי). לא ידוע מתי (אם בכלל) הם התגרשו, אך סביב השנים 18751880 נראה כי פליקס היה שוב רווק. עד שעבר לפריז. בשנת 1890 נולדו לו כמה ילדים, ורק אחד מהם היה בן לגיטימי.

באופן אירוני, הוא נפטר בביתו בפריז בבדידות, ונקבר בבית העלמין המפורסם בפר לאשז בשם בדוי (כנראה בגלל ביטוי מוטעה של שם משפחתו הפולני).

אירוע המרד בינואר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר התפרץ מרד ינואר בפולין הקונגרסאית בשנת 1863, מיהרו פליקס סיפנייבסקי יחד עם בן דודו היינריך סיפנייבסקי להצטרף לכוחות הפולניים. ללא שום הכשרה צבאית כלשהי, פליקס כמעט נהרג במארב רוסי ליד הכפר קלץ'. הוא בקושי שרד וברח לבדו בזכות כישורי הרכיבה הטובים שלו. בעקבות הניסיון המר הזה, הבין כי הוא חסר תועלת צבאית, הוא לא עשה יותר ניסיונות נוספים להצטרף למרד כל עוד הוא נמשך.

לא ידוע אם היה מעורב בדרכים אחרות במהלך ההתקוממות, ואין מסמכים ידועים על פעילותו הפוליטית באותה תקופה.

ציוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פליקס סיפנייבסקי היה אמן רב כישרונות ופורה, אך רק חלק קטן מיצירותיו – בעיקר ציורי שמן וצבעי מים – שרדו עד היום. עם זאת, בשל היעדר מידע שנשמר, רבים מאיוריו נותרו עלומים או מיוחסים לציירים אחרים.

צייר ידוע ובאותה עת מבקר אמנות מוביל באותן שנים – וויצ'ך גרסון – העריך מאוד את עבודתו של סינפיינסקי, בהתחשב בציורים כמו "קרב פלובקוב" או "ואצלב על גופתה של מריה".

הציור המפורסם והמוערך ביותר של פליקס סיפנייבסקי היה ציור שמן על בד שכותרתו "אחרי קרב גרונוואלד" או "שיבת האבירים הטבטונים מגרונוואלד" זה היה חלק מהטריפטיכון של סיפנייבסקי "גרונוואלד". הציור נשדד על ידי הגרמנים מהמוזיאון בלובלין בתחילת מלחמת העולם השנייה, ולאחר מכן נגנב בסוף המלחמה על ידי קציני הוורמאכט הנסוגים. עד היום הוא לא נמצא ונחשב לאבוד.

ציור ידוע נוסף שאבד הוא "הנסיך", המתאר את הנסיך יוזף פוניאטובסקי וקצינים לא ידועים בתלבושות הצבא הקיסרי הצרפתי מהתקופה 1804–1814. הציור נלקח על ידי הגרמנים הנסוגים בשנת 1918, ממש בסוף מלחמת העולם הראשונה, ולא נמצא עד היום. עם זאת, עותק ממנו נקנה על ידי מתיאס ברסולם מחברת ידידי האמנות. חברה זו הפיצה אמנות פולנית ותמכה באמנים פולנים, ובזכות הנוהג לצלם יצירות אמנות נפוצות בקרב חבריה, שרד עד היום תצלום שחור-לבן של עותק שנרכש על ידי ברסולם.

ציור מפורסם נוסף של סינפינסקי שאבד בסערת המלחמה היה "אבות קדומים", או "סלצ'יץ 'עם בתו" ("אציל ובת"). הציור מציג את סבו וסבתו של הצייר באחוזה המשפחתית לשעבר בגומל (כיום בלארוס). ציור זה אבד בשנת 1918 ונחשב לאבד עד 1972, אז הופיע במכירה פומבית בבית מכירות גרמני.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פליקס סיפנייבסקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]