פנטלונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פנטלונה בציור של מוריס סאנד (אנ')
פנטלונה בפסל פורצלן של פרנץ אנטון בוסטלי במוזיאון ויקטוריה ואלברט

פנטלונהאיטלקית: Pantalone) הוא אחת מהדמויות החשובות ביותר בקומדיה דל'ארטה. פנטלונה הוא סוחר קשיש, קמצן באופן קיצוני. לעיתים קרובות אב המשפחה, אביהם של אחד מזוג האוהבים, פעמים רבות חושק בנערה צעירה ומתחרה במחזר צעיר שלה, שלעיתים הוא בנו. מערכת יחסים נוספת של פנטלונה היא עם משרתו המשמש גם כמתווך ושליח. המשרת משבש את שליחויותיו של אדונו ובין השניים מתפתחים דיאלוגים משעשעים, בהם תמיד ידו של המשרת על העליונה. פנטלונה הוא גלגול של דמות הפאפוס מן הקומדיה היוונית הקלאסית וקומדיית האטלן.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן מקורי בקומדיה דל'ארטה פנטלונה מייצג את וונציה ומדבר בעגה ונציאנית. ייתכן ששמו מושפע משמו של פנטלאון הקדוש, קדוש עממי אהוב בוונציה. מאידך, פירוש המילה פנטלונה באיטלקית: מכנסיים, שכן במכנסיו נמצאים הכסף מחד, והתאווה מאידך.

מאפיינים ועיצוב הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זקן, קמצן, חשדן - אך עם זאת, דמויות המחזה האחרות תמיד ירמו אותו. בעבר היה דמות מכובדת בעלת חשיבות ("איל מניפיקו" - Il mgnifico, "הנהדר") אך ירד מגדולתו עם זקנתו, המביישת את נעוריו. נושא את ארנק הכסף שלו על חלציו כמו מגן אשכים, לסמן שכספו מפצה על האין-אונות שלו בחיזורו אחר הנערה הצעירה. בשלבים המאוחרים יותר של התפתחות הקומדיה דל'ארטה, במאה ה-18, החלה דמותו להפוך למלומדת יותר ולשלב ציטוטים מהספרות הקלאסית.

באופן מסורתי חובש מסכת חצי-פנים (שאינה מכסה את הפה) בעלת אף ארוך ומכופף. זקנו מחודד והילוכו כפוף. בגדיו אדומים ומכנסיו צמודים לגוף, מעילו שחור ונעליו צהובות ומחודדות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פנטלונה בוויקישיתוף