פנתר בליתיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפנתר בליתיה
תקופה
סוף מיוקן-תחילת פליוקן 5.95–4.1 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי חתול
משפחה: חתוליים
סוג: פנתר
מין: פנתר בליתיה
שם מדעי
Panthera blytheae
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פנתר בליתיה (שם מדעי: Panthera blytheae) הוא מין נכחד של פנתר קטן-ממדים, אשר חי בסוף תקופת המיוקן ובתחילת הפליוקן לפני 5.95 עד 4.1 מיליון שנה מזמננו. ככל הנראה זהו הפנתר הקדום ביותר שהיה.

המאובנים של הפנתר הקדום התגלו ב"אגן זנדה" (Zanda Basin) שבחבל Ngari Prefecture (אנ') שברמת טיבט (אנ') (טיבט). הממצאים נאספו ב-2010 ותוארו בשנת 2013 בידי החוקר ז. ג'ק צנג (Z. Jack Tseng). ממצאים אלה היו בעלי מאפיינים של פנתרים אחרים, מהם מוכח שהשתייך לסוג פנתר וכמותם הוא היה בעל ניבים בקדמת הלסת שנטתה מעט כלפי מעלה בחלק העליון. היו לו תעלות פנימיות סביב חלק מהלסת העליונה שהייתה בעלת מראה דומה. הגולגולת שלו הייתה די קטנה ומהשוואת גדלים נראה שגודל הפנתר הגיע ל-1.5 מטר ולמשקל של 15 עד 45 קילוגרם, כך שהוא היה קטן יותר מנמר השלג, אך יותר גדול מחתולים קרובים לפנתרים כמו נמר ערפילי מצוי ונמר ערפילי בורנאי[1].

ישנו דמיון גדול בין פנתר זה לנמר השלג, שגם הוא חי ברמת טיבט וניזון כמותו מאיילים ומיעלים החיים על ההרים הגבוהים. כמה מהחוקרים לא מסכימים שפנתר זה הוא האב הקדמון של שאר הפנתרים, אלא רק של נמר השלג, שחי בבידוד משאר הפנתרים אשר התקיימו החל מלפני 16.4 מיליון שנה לאורך כל העולם הישן ובהמשך היגרו לאמריקה[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Tseng, Z. J.; Wang, X.; Slater, G. J.; Takeuchi, G. T.; Li, Q.; Liu, J.; Xie, G. (2014). "Himalayan fossils of the oldest known pantherine establish ancient origin of big cats". Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences. 281 (1774): 20132686.
  2. ^ Himalayan fossils point to Asian origin of big cats