פרוגנתודון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפרוגנתודון

תקופה
קרטיקון עליון 83.6–66 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: דמויי קמטן
משפחה: מוסזאוריים
סוג: פרוגנתודון
שם מדעי
Prognathodon
Dollo, 1889
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרוגנתודון (שם מדעי: Prognathodon; משמעות השם: "שן קדמית". בעבר נקרא: Dollosaurus) הוא סוג של זוחל ימי ממשפחת המוזאזאוריים שחי בסוף הקרטיקון לפני 83.6-66 מיליון שנה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאובניו של זוחל ימי זה נתגלו באמריקה הצפונית, אירופה, צפון אפריקה, ניו זילנד והמזרח התיכון. בשל ההבדלים המובהקים ביניהם והמצב החלקי בו נתגלו רבים מהמינים, מצוי הסיווג המדויק שלהם תחת הסוג פרוגנתודון במחלוקת[1].

הפרוגנתודון היה טורף באורך עשרה מטרים, כאשר אצל המינים הגדולים ביותר הגיע אורך הגולגולת הגדולה ביותר ל-140 ס"מ, אך מינים רבים היו קטנים יותר ונמצאו רק שלדים מפורקים שלהם. במבנהו דמה הפרוגנתודון למוסזאורוס והיה קרובו. המאפיין הבולט ביותר של זוחל זה הוא מספר טבעות גדולות לאורך הרשתית שהגנו על עיניו. לפרוגנתודון היו זוג סנפירי חזה גדולים, זוג סנפירי שת קטנים וזנב גדול וגמיש בעל סנפיר גבוה בקצהו. הלסתות היו ישרות ומלאות שיניים חדות וישרות שנועדו לשבור עצמים קשים.

הפרוגנתודון היה צייד ימי, שככל הנראה ניזון מרכיכות כמו צדפות, חלזונות ואמוניטים בעלי שריון קשה. אחרים חושבים שהוא ניזון דווקא ממגוון דגים ומזוחלי ים, כגון צבי ים, פליוזאורים ואף ממוסזאורים אחרים. כמו כן הוא ניזון מטרף יבשתי שנפל למים.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוחל ימי זה הופיע במשחק עולם היורה: המשחק ובסרטים Sea Rex 3D ונדידת הדינוזאורים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרוגנתודון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Konishi, Takuya; Brinkman, Donald; Massare, Judy A.; Caldwell, Michael W. (2011-09-01). "New exceptional specimens of Prognathodon overtoni (Squamata, Mosasauridae) from the upper Campanian of Alberta, Canada, and the systematics and ecology of the genus". Journal of Vertebrate Paleontology. 31 (5): 1026–1046