פריימר (צבע)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פריימר על בסיס מים, המשמש בעיקר על עץ

פריימראנגלית: "צֶבַע יְסוֹד" או "שכבת יסוד" ראשונית ועוד, /ˈpraɪmər/[1]) או צבע-מקשר (מכונה בתעשייה גם "צבע יסוד מקשר") הוא ציפוי הכנה ששמים על חומרים לפני הצביעה. צבע-מקשר מבטיח הידבקות טובה יותר של צבע הגימור למשטח, מגביר את עמידותו ומעניק הגנה נוספת לחומר הנצבע.[2]

הרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריימר מורכב משרף סינתטי, ממס וחומר תוסף בעוד שחלק מהפריימרים מכילים פוליאתילן (פלסטיק), לעמידות טובה יותר.[3]

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריימר משמש בסיס המאפשר לצבע הגימור להיצמד טוב יותר לחלק הנצבע.[4] הוא נועד להיצמד למשטחים וליצור שכבת קשירה שמשפרת את קליטת הצבע. בהשוואה לצבע, פריימר אינו מיועד לשמש כגימור עמיד. במקום זאת הוא מתוכנן עם תכונות מילוי וקשירה משופרות לחומר שמתחתיו. לפעמים שיפור זה מושג על ידי אפקטים כימיים, כמו במקרה של פריימר אלומיניום, אך לעיתים קרובות יותר השיפור מושג באמצעות שליטה בתכונות הפיזיקליות של הפריימר כגון נקבוביות, דביקות והיגרוסקופיה.

פריימר כשלב בתהליך הציפוי של מרכב רכב.

בפועל, לעיתים קרובות משתמשים בפריימר בעת צביעת חומרים נקבוביים, כגון בטון ועץ. שימוש בפריימר נחשב חיוני אם החומר הנצבע אינו עמיד במים ויהיה חשוף לפגעי מזג האוויר. תיחול (הכנה לצביעה) של לוח גבס (או קיר גבס) הוא גם נוהג סטנדרטי בבנייה חדשה, מכיוון שהוא אוטם את הקיר מפני רטיבות ויכול למנוע צמיחת עובש. ניתן להשתמש בפריימרים גם על משטחים מלוכלכים שלא ניתן לנקות או לפני צביעה בצבע בהיר על גימור כהה.

ניתן להוסיף גוון לפריימר כדי להתאים יותר לצבעו של צבע הגימור. אם צבע הגימור הוא כהה, צביעת הפריימר יכולה להפחית את מספר שכבות צבע הגימור הנחוצות לאחידות המשטח הצבוע. פריימרים משמשים גם להסתרת מפרקים ותפרים כדי לתת מראה מוגמר.

פריימרים מסוימים דורשים ליישם את שכבת העל תוך פרק זמן מסוים לאחר ייבוש הפריימר כדי להבטיח הדבקה מיטבית. פרק זמן זה משתנה בין 24 שעות לשבועיים לאחר ייבוש הפריימר. צביעה לאחר מסגרת הזמן המוצעת עלולה לגרום לירידה ביעילות הפריימר. על מנת לשפר את ההדבקה בין הפריימר לשכבת העל מקובל לצבוע את שכבת הגימור לפני שהפריימר מתייבש במלואו. סוג התנאים, כמו פנים הביית לעומת החצר, עשוי להשפיע על חשיבות מריחת שכבת העל לפני ייבוש מלא של הפריימר.

על עץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

נקבוביות העץ גורמת לו לספוג את הממס שבצבע ולכן להתייבש מהר יותר. תכונה זו אינה רצויה מכיוון שרוב הצבעים עוברים תגובות כימיות במהלך תהליך הייבוש (לדוגמה, צבעים על בסיס לטקס ואלקיד מתפלמרים בעת אשפרה) הדורשת אידוי איטי של המים. שכבת פריימר תמנע מהעץ לספוג את הממיסים שבצבע הגמר בטרם עת ותפחית את מספר שכבות הצבע הדרושות לכיסוי טוב ולצבע אחיד. בשימוש בשכבה דקה של צבע ללא פריימר, מים עלולים לחדור לתוך העץ ולגרום לעיוות, טחב או ריקבון יבש. שימוש בפריימר ישפר את איטום הגימור וימנע בעיות עתידיות.[5]

על מתכת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פריימר כרומט אבץ

מתכות מסוימות, כגון אלומיניום לא מטופל, דורשות פריימר. רצוי להשתמש בפריימר כאשר המתכת חשופה ללחות. ברגע שהמים יחלחלו למתכת החשופה, יתחיל חמצון (פלדה רגילה פשוט תחליד).[6] פריימרים למתכת עשויים להכיל חומרים נוספים להגנה מפני קורוזיה, כגון אבץ.

פריימרים משתמשים בהידרוקסידים / תחמוצות מתכת כדי לשפר את מצב פני השטח ולעודד הדבקה. ללא פריימר, צבע אינו נדבק היטב למתכות ונוטה להתקלף.[7]

ניתן להשתמש בסוגים מיוחדים של פריימר (ממירי חלודה) כדי להמיר חלודה כימית למלחי המתכת המוצקים.[8] תהליך זה אינו מומלץ עבור פלדה מבנית.

על פלסטיק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש בפריימר על משטחים עשויים פלסטיק הכרחי רק כאשר מבצעים שינוי צבע דרסטי (מעבר מחום כהה ללבן, למשל) או כאשר רוצים שכבת צבע עמידה לאורך זמן. הסיבה לכך היא שרוב הפלסטיק הביתי אינו נקבובי במיוחד ואינו ניזוק בקלות מחשיפה ללחות. פריימר יקטין את מספר שכבות הצבע הנחוצות לכיסוי מלא של הצבע הקודם, ויעזור לצבע ליצור קשר עמוק עם המשטח הנצבע. רוב הצבעים והפריימרים המיועדים לצביעת פלסטיק אינם על בסיס מים.

בעניין הפריימר, פוליפרופילן ופוליאוריתן הם סוגי פלסטיק חריגים ביחס לסוגי פלסטיק אחרים המצויים בשימוש נפוץ, היות ויש להם מתח פנים נמוך ואנרגיית שטח (surface energy) נמוכה ולכן הם מחייבים שכבת פריימר ייעודי וייחודי להם או צבע המכיל בתוכו פריימר ייחודי[9] (בשימוש בעיקר בתעשייה, רעיל מאוד לנשימה ומגע). על שני סוגי פלסטיק אלה אי אפשר להשתמש בפריימרים מסוגים אחרים, בצביעה ישירה ללא פריימר או אף בדבקים נפוצים.

נקודה חשובה לבחירת פריימר לפלסטיק היא לוודא שהממס של הפריימר לא ימיס או יעוות את חלק הפלסטיק עצמו (למשל, רוב צבעי הריסוס הביתיים הנפוץ יפגעו בקצף פוליסטירן). מסיבה זו, רוב היצרנים ממליצים לבדוק גם את הפריימר וגם את הצבע במיקום פחות גלוי של החלק הנצבע.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הֲגִיָּה באמצעות אלפבית פונטי בין-לאומי הנהוג במיזמי ויקיפדיה
  2. ^ "Primer Paint". Painting-ideas-and-techniques.com. 2013-04-18. ארכיון מ-2013-12-03. נבדק ב-2013-12-01.
  3. ^ Kinloch, Anthony J. (2012-12-06). Adhesion and Adhesives: Science and Technology (באנגלית). Springer Science & Business Media. ISBN 9789401577649.
  4. ^ "primer for road". אורכב מ-המקור ב-2015-02-16. נבדק ב-2014-09-15.
  5. ^ Do I Need to Use Paint Primer?, אורכב מ-המקור ב-2008-03-11, נבדק ב-2010-02-10.
  6. ^ Amirudin, A.; Thierry, D. (1996). "Corrosion mechanisms of phosphated zinc layers on steel as substrates for automotive coatings" (PDF). Progress in Organic Coatings. 28: 59–67. doi:10.1016/0300-9440(95)00554-4. נבדק ב-2020-10-23.(הקישור אינו פעיל, May 2021)
  7. ^ "White Paint Peeling From Metal Body Panels" (PDF). Toyota Technical Service Bulletin.
  8. ^ "Guide to the protection of structural steel against atmospheric corrosion by the use of protective coatings" (PDF). Standards Australia.
  9. ^ Adhesives & Surface Energy: The Basis of Bonding, באתר mactac