פרנץ בועז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנץ בועז
Franz Boas
לידה 9 ביולי 1858
מינדן, פרובינציית וסטפאליה, ממלכת פרוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 בדצמבר 1942 (בגיל 84)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Franz Uri Boas עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אנתרופולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות דייל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט גוסטב קרסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט רות בנדיקט, רוברט לואי, אלכסנדר לסר, אלפרד קרובר, ויליאם ג'ונס, מרגרט מיד, גלאדיס רייכארד, פול רדין, לסלי ספיר, רות סואטל ואליס, מלוויל ג'ייקובס, ג'ורג' הרצוג, אלכסנדר פרנסיס צ'מברליין, אדוארד ספיר, א. אדמסון הובל, מנואל גמיו, אירבינג גולדמן, אלכסנדר א. גולדנווייזר, מלוויל ג'. הרשקוביץ, אדוארד א. קנארד עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים ארנסט פיליפ בועז, פרנציסקה בועז עריכת הנתון בוויקינתונים
www.franz-boas.com
תרומות עיקריות
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנץ בועז (גרמנית: Franz Boas;‏ 9 ביולי 185821 בדצמבר 1942) היה אנתרופולוג אמריקאי ממוצא יהודי-גרמני. בארצות הברית הוא נחשב ל"אבי האנתרופולוגיה", מכיוון שפיתח למעשה את האנתרופולוגיה כשיטה מדעית, בעוד שלפניו מחקרים אנתרופולוגיים היו מבוססים בעיקר על תצפיות לא-מדעיות ואנקדוטות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנץ בועז נולד בווסטפאליה שבגרמניה למשפחה יהודית שתמכה ברעיונות ליברליים. ב-1887 הוצעה לו משרת עוזר עורך במגזין "סיינס" בניו יורק. הוא היגר לארצות הברית ובנוסף לעבודה זו הוא גם עבד כמרצה לאנתרופולוגיה באוניברסיטת קלרק. גישתו האנתרופולוגית מזוהה עם הגישה האמריקאית (בניגוד לגישה האירופאית). הוא תרם רבות לשינוי דרך החשיבה האנתרופולוגית. בעבר אנתרופולוגים הסתכלו 'מלמעלה' על חברות כביכול פרימיטיביות תוך כדי שהם רואים בתרבותם, התרבות המערבית, כתרבות הראויה והעילאית ומולה כל שאר התרבויות נתפסו כפרימיטיביות. בועז פסל את הדרך הזאת וקבע כי על האנתרופולוגים לחקור תרבויות דרך הערכים של התרבות הנחקרת עצמה, בלי להשוותם לתרבות כלשהי- 'יחסיות תרבותית'. כלומר לחקור כל תרבות, בכל מקום ובכל זמן. גישה זו נקראת פרטיקולריזם היסטורי. בועז האמין בדטרמינזם תרבותי - כלומר שהגורם המשמעותי ביותר המשפיע על התנהגות האדם הוא התרבות ולא גורמים ביולוגיים או גאוגרפים.

כמו אנתרופולוגים מוקדמים אחרים, גם בועז הוכשר בתחומים אחרים, עם תואר ראשון בפיזיקה ודוקטורט בגאוגרפיה. הוא הפך לאנתרופולוג לאחר שערך מחקר בקרב האינואיטים (שבטים החיים באזור הארקטי). במהלך מחקרו שמטרתו המרכזית הייתה גאוגרפית, שם לב בועז שלא ניתן להסביר את התנהגותם של האינואיטים על ידי גורמים גאוגרפים. הוא הגיע למסקנה שהגורם המרכזי המשפיע הוא התרבות. בועז פרסם ספרים ומאמרים רבים שעסקו בעיקר בתרבות ובגזע. בין תלמידיו באוניברסיטת קולומביה היה אדוארד ספיר, שמיזג בין מומחיותו בבלשנות לאנתרופולוגיה, והאנתרופולוגית המפורסמת מרגרט מיד, שפיתחה יחד עם תלמידים אחרים שלו את אסכולת תרבות ואישיות שטענה שכדי להבין את האישיות, יש להבין קודם את התרבות. זוהי גישה שמשלבת בין אנתרופולוגיה ופסיכולוגיה, והיא הבסיס לתחום שנקרא היום אנתרופולוגיה פסיכולוגית. קרנה של מיד ירדה לאחר שהסתבר שהמפורסם והמשפיע ביותר במחקריה, "התבגרות בסמואה", היה מוּטֶה וקידם מסקנות שגויות בעליל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנץ בועז בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החברה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.