פרנק מרטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרנק מרטן
Frank Martin
לידה 15 בספטמבר 1890
ז'נבה, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 21 בנובמבר 1974 (בגיל 84)
נארדן, הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות דה רואה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים הקונסרבטוריון למוזיקה של ז'נבה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אופרה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת צרפתית, גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים ECM עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • צלב המפקד במסדר ההצטיינות של הרפובליקה הפדרלית של גרמניה (1968)
  • דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת ז'נבה (1949)
  • דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת לוזאן (1961) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.frankmartin.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרנק מרטןצרפתית: Frank Martin;‏ 15 בספטמבר 189021 בנובמבר 1974) היה מלחין ופסנתרן שווייצרי, שחי במשך חלק גדול מחייו בהולנד.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטן נולד בז'נבה, העשירי והאחרון בילדיו של שרל מרטן, כהן דת. עוד לפני שהחל את לימודיו, כבר ניגן בפסנתר ואילתר. בגיל תשע, כבר חיבר שירים שלמים ומגובשים בצורתם, ללא כל הדרכה בצורת השיר או בהרמוניה. ביצוע של המתאוס פסיון, ששמע בגיל שתים-עשרה טבע בו חותם בל יימחה והוא הציב לו את באך כמורה דרך ומודל חיקוי.

מרטן למד מתמטיקה ופיזיקה באוניברסיטה של ז'נבה במשך שנתיים, ובמקביל הלחין מוזיקה ולמד נגינה בפסנתר אצל יוזף לאובר. משנת 1918 עד 1926 חי בציריך, רומא ופריז. יצירותיו מאותן שנים מלמדות על חיפושי שפה מוזיקלית משלו.

בשנת 1926 ייסד את האגודה למוזיקה קאמרית של ז'נבה, שאותה ניהל כפסנתרן וצ'מבליסט במשך עשר שנים. במשך הזמן הזה גם לימד תאוריה ואלתור במכון ז'אק-דאלקרוז בבריסל ומוזיקה קאמרית בקונסרבטואר של ז'נבה.

מרטן ניהל את הטכניקום המודרני למוזיקה משנת 1933 עד 1940 והיה נשיא איגוד המוזיקאים השווייצרי (SMV) משנת 1942 עד 1946.

בשנת 1946 עבר להולנד לפנות לו יותר זמן להלחנה משיכול היה להשיג בשווייץ, שם היה שקוע מדי במספר רב של פעילויות אחרות. במשך עשר שנים חי באמסטרדם ולבסוף התיישב בנארדן.

משנת 1950 עד 1957 לימד קומפוזיציה בבית הספר הגבוה למוזיקה בקלן. אחרי 1957 פרש מן ההוראה והתרכז בהלחנה; במשך שארית חייו הגביל את הופעותיו הפומביות בנגינה לסיורים מזדמנים של מוזיקה קאמרית ולניצוח על יצירותיו הוא. הוא שמר על אמות המידה הגבוהות שלו כפסנתרן ועשה כמה הקלטות אולפן בזקנתו.

יצירותיו הנודעות ביותר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיצירותיו אלה, המוכרת ביותר, הרבה מעבר לכל האחרות, היא הסימפוניה קונצ'רטנטה. בין שאר יצירותיו של מרטן יש סימפוניה בגודל מלא (1937), שני קונצ'רטי לפסנתר, קונצ'רטו לצ'מבלו, קונצ'רטו לכינור, קונצ'רטו לצ'לו וסדרת יצירות שכינה "באלאדות" לכלי סולו שונים עם פסנתר או תזמורת. המנצח השווייצרי ארנסט אנסרמה הקליט חלק ממכלול יצירתו של מרטן.

מרטן פיתח סגנון, המבוסס על שיטת שנים-עשר הטונים של ארנולד שנברג, שבה החל להתעניין בסביבות 1932, אבל לא נטש את הטונאליות. למעשה, העדפתו למרקמים רזים ומקצביו הנמרצים תמיד מציבים אותו במרחק הרב ביותר האפשרי מן הרומנטיות המופרזת של שנברג. חלק מן המוזיקה עתירת ההשראה ביותר של מרטן נכתבה כשהיה בשנות השמונים לחייו; הוא עבד על הקנטטה האחרונה שלו, Et la Vie l'Emporta, עד עשרה ימים לפני מותו. הוא מת בנארדן, הולנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פרנק מרטן בוויקישיתוף