ציפורה שפירא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ציפורה שפירא
לידה 17 במרץ 1938 (בת 86)
קרקוב, הרפובליקה הפולנית השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי בלשנות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות
פרסים והוקרה יקיר העיר תל אביב-יפו (2018) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צפורה שפירא (נולדה ב־17 במרץ 1938, י"ד באדר תרצ"ח) היא בלשנית עברית, בעלת תואר דוקטור בלשון עברית משמשת יועצת לשון, מדריכה ומרצה בדיבור נכון ובהגייה מדויקת. הייתה יועצת לשון של קול ישראל בתל אביב יותר מ-20 שנה ומורה ומרצה לעריכה ולדיבור בציבור באוניברסיטת בר-אילן ובמכללות שונות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צפורה שפירא נולדה בקרקוב שבפולין, בת למרדכי וחיה וולקן מניצולי רשימת שינדלר. הייתה בגטו קרקוב ושרדה בתור תינוקת יחידה את מחנה פלשוב. מן המחנה הוצאה בתרמיל גב בידי חבר של הוריה שהעבירה לחבר פולני, יוליאן קוסק, מחסידי אומות העולם, אצלו גדלה עד תום המלחמה. שפירא עלתה לארץ בשנת 1945, היא גדלה והתחנכה בתל אביב. למדה בבית הספר היסודי הדתי תלפיות בתל אביב, ואחר כך בתיכון הדתי צייטלין. היא השלימה תואר ראשון בספרות ומקרא באוניברסיטה העברית בירושלים. ב-1961 נישאה לחברה מתנועת בני עקיבא, שמואל שפירא. לזוג נולדו שלושה ילדים: שחל, עופר וורד.

היא סיימה אף לימודי תואר ראשון בלשון ובלשנות שמית באוניברסיטת תל אביב, ולימודי תואר שני ודוקטורט בלשון עברית באוניברסיטת בר-אילן. נושא עבודת הדוקטורט שלה, בהדרכת פרופ' אורה שורצולד, היה: "העברית בתל אביב בשנים תרס"ט-תרצ"ה לפי מודעות". לאורך שנות לימודיה האקדמיים הייתה צפורה מורה ומחנכת ומרצה לסִפרות, תנ"ך ולשון עברית במספר מוסדות חינוך, בהם בית הספר הריאלי בחיפה, סמינר "תלפיות" בתל אביב, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר-אילן ועוד.

בשנים, 1979 - 2003, שימשה צפורה יועצת לשון של "קול ישראל" בתל אביב. במסגרת עבודתה כיועצת לשון בקול ישראל היא גם לימדה והכשירה קריינים וכתבים לדיבור נכון ולהגייה מדויקת. צפורה גם הִגישה בשנת הלשון תוכנית ברשת ב' "על קצה הלשון", שעסקה בענייני לשון בארץ ובתפוצות. נוסף על כך היא ערכה והִגישה חידון בתוכנית "משחקי לילה" של זאב ענר, פינה בתוכנית של רבקה מיכאלי "עברית לנהגים" עברית על מונחי נהיגה ולפני בחירות גם ערכה והגישה ביומן השבוע פינה על העברית של תעמולת בחירות ועוד.

בשנת 2018 הוענק לה תואר יקיר העיר תל אביב-יפו.

מספריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דיבור בציבור, בהוצאת מודן
  • הדקדוק העברי השימושי, בהוצאת שוקן
  • דקדוקים א-ג, בהוצאת ספר לכול
  • מילון בחרוזים לילדים,עם אהוד מנור, בהוצאת דניאלה די-נור והקיבוץ המאוחד
  • מי רוצה להיות מיליארדר, בהוצאת שוקן
  • שיבוץ מהיר, בהוצאת אוריון

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ציפורה שפירא בוויקישיתוף