קוליברי לבן-חזה הררי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקוליברי לבן-חזה הררי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: סיסאים
משפחה: קוליבריים
סוג: קוליברי כחול חזה
מין: קוליברי לבן-חזה הררי
שם מדעי
Lampornis castaneoventris
גולד, 1851
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קוליברי לבן-חזה הררי (שם מדעי: Lampornis castaneoventris) הוא מין של עוף קטן ממשפחת הקוליבריים האנדמי למדינת פנמה. המין תואר ב-1851 בידי החוקר האנגלי ג'ון גולד, כאשר במקור הוא נחשב לתת-מין של Lampornis cinereicauda.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוליברי זה מגיע לאורך של 12 ס"מ ולמשקל של 5 עד 6 גרם, מה שהופך אותו לבין הקטנים שבעופות. הוא בעל מקור שחור ארוך ונוצותיו בעלות גוון ירוק-ברונזה בחלק העליון, הראש מעט כהה עם כיפה כחולה-ירוקה, מאחורי העין עובר פס לבן עד העורף והסנטר והחזה לבנים. הבטן אפורה מתכתית והכנפיים והזנב כהים וארוכים. הנקבות בעלות גב ירוק-בהיר לחלוטין והחזה והבטן אדמדמים כהים, עם זנב אפור בעל קצוות לבנים או שחורים.

הקוליברי ההררי מצוי בהרים של מחוז צ'יריקי (אנ') שבמערב פנמה. הוא חי ביערות ההרים ובשיחיות בעלות הפרחים שעליהם, בגובה של עד 1,500 מטרים והוא ממריא עד לקו העצים. לעיתים הוא מצוי גם ביישובים בקרבת היערות אך הוא איננו נודד.

כמו שאר הקוליבריים הוא ניזון מיניקת צוף מפרחים מקומיים, ביניהם אפיפיטים ועוד והנקבות מחפשות פרחים נמוכים בשיחים. הוא ניזון גם מפרוקי-רגליים שהוא לוכד במקורו והוא נאלץ לשמור על הפרחים מפיקי הצוף מפני פולשים כמו קוליבריים אחרים. קוליברי זה תוקפני מאוד ויגרש אף קוליבריים גדולים ממנו, דבר שעשוי להיות חיוני מאחר שחלק מהפולשים הורסים את הפרחים.

עונת הרבייה של הקוליברי מתרחשת בין אוקטובר לאפריל והקן שלו מכיל גביע סיבים מוקפי טחב וחזזית. הנקבה בונה לבדה את הקן ומטילה בו 2 ביצים, עליהם היא דוגרת 15 עד 19 ימים עד הבקיעה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קוליברי לבן-חזה הררי באתר הרשימה האדומה של IUCN