קוליברי צפוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקוליברי צפוני
מצב שימור
מצב שימור: קרוב לסיכוןנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: קרוב לסיכון
קרוב לסיכון (NT)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: סיסאים
משפחה: קוליבריים
סוג: קוליברי חלודי
מין: קוליברי צפוני
שם מדעי
Selasphorus rufus
גמלין, 1788
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קוליברי צפוני (שם מדעי: Selasphorus rufus) הוא מין עוף ממשפחת הקוליבריים החי במערב אמריקה הצפונית והוא נודד בכל שנה מעל 3,200 ק"מ אלסקה וקנדה ודרומה למקסיקו.

מין זה תואר לראשונה ב-1788 בידי החוקר יוהאן פרידריך גמלין ואין לו תת-מינים מוכרים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקוליברי הוא עוף קטן מאוד באורך של 7 עד 9 ס"מ ולעיתים נדירות גם 11 ס"מ ומשקל של 2 עד 5 גרם, כשהנקבה גדולה במעט מהזכר. לעיתים מבלבלים בין קוליברי זה לקוליברי אלן (Selasphorus sasin).

לזכר הקוליברי חזה לבן, פנים אדמוניות, כיפה אפורה-אדמונית וסנטר וחזה עטורי סינר כתום-אדום. הכנפיים והזנב אפורים כהים והקצוות לבנים והרגליים והמקור שחורים. לנקבות נוצות ירוקות-לבנות, כשהבטן וחלק מהחזה כתומים ערמוניים והזנב והכנפיים כהים.

הקוליברי ניזון מצוף פרחים נמוכים בעלי בסיס קצר והוא מלקט גם חרקים. הקוליברי בעל חילוף חומרים כה מהיר שהוא חייב לאכול תוך שעות בודדות כדי שלא לרעוב למוות. למרות זאת הקוליברי נודד דרך הרי הרוקי בכל שנה ממאי עד לספטמבר כדי להספיק לינוק צוף מפרחי הבר באזור והוא יכול להישאר במשך כל הקיץ באזור אחד, בו קבוצה של קוליברים ישתלטו על מקומות האכילה באגרסיביות. בחורף הם נודדים דרומה עד לגררו שבמקסיקו לאחר מעוף של 2,000 ק"מ במסלול יבשתי. זהו הישג מדהים לעוף שמשקלו רק 5 גרמים.

הקוליברי נתון כיום בסיכון עקב ירידה גבוהה של יבול החרקים, עליהם הוא מתבסס כדי להשיג אנרגיות בחורף. כמו כן מספר פרחים אותם הוא מבקר החלו לפרוח מוקדם יותר מהעת, בה הוא מבקר בהם מה שגורם לו להגיע מאוחר מדי מכדי לינוק מצופם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קוליברי צפוני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קוליברי צפוני באתר הרשימה האדומה של IUCN