קונצ'רטו לכינור של מנדלסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פליקס מנדלסון-ברתולדי

(מולטימדיה)

הקונצ'רטו לכינור במי מינור, אופוס 64

קטע 1: אלגרו מולטו אפסיונאטו
קטע 2: אנדנטה
קטע 3: אלגרו נון טרופו, אלגרו מולטו ויואצ׳ה
לעזרה בהפעלת הקבצים

הקונצ'רטו לכינור במי מינור אופוס 64 הוא הקונצ'רטו השני של המלחין הגרמני פליקס מנדלסון והמוכר יותר.[1] הקונצ'רטו נחשב לאחת היצירות החשובות ביותר ברפרטואר לכינור והוא נוגן על ידי הסולנים הגדולים ביותר בעולם.[2] הקונצ'רטו הוא היצירה התזמורתית הגדולה האחרונה של מנדלסון והוא אחת היצירות החשובות בתולדות המוזיקה הקלאסית.[3]

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונצ'רטו נכתב במשך שש שנים מ-1838 עד 1844.[4] זוהי יצירה רומנטית לכול דבר הן בתקופה והן בסגנון המוזיקלי שלה. ביצוע הבכורה של היצירה נערך ב-13 במרץ 1845 בעיר לייפציג שבגרמניה והיצירה בוצעה על ידי תזמורת הגוונדהאוס שמנדלסון בעצמו היה המנצח הראשי שלה. היצירה נכתבה לכינור ותזמורת הכוללת שני חלילים, שני אבובים, שני קלרינטים, שני בסונים, שתי קרנות יער, טימפני וסקצית מיתרים.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביצוע ממוצע של היצירה לא עולה על 30 דקות והיא לא נחשבת יצירה ארוכה.

הקונצ'רטו בנוי משלושה פרקים בסדר של מהיר, איטי, מהיר:

  1. אלגרו מולטו אפסיונאטו – היצירה נפתחת בכניסה כמעט מידית של הכינור בה הוא מציג לנו את הנושא המרכזי, דבר שלא היה נהוג באותה תקופה בקונצ׳רטי אשר לרוב היו נפתחים בהקדמה תזמורתית ארוכה. הפרק הראשון (מי מינור) בנוי בצורת סונטה האופיינית לקונצ׳רטי באותה תקופה. בפעם הראשונה הקדנצה של הקונצ'רטו, אשר נמצאת באמצע הפרק, נכתבת כולה על ידי המלחין ולא מאולתרת על ידי הנגן. הפרק מסתיים בשני אקורדים של התזמורת שאחריהם הבסון מנגן צליל ארוך שגולש אל תוך הפרק השני.
  2. אנדנטה – הפרק השני (דו מז׳ור) מתחיל בפתיחה קצרה של התזמורת שאחריה הכינור מנגן את הנושא הרגוע של הפרק. הפיתוח של הפרק מגיע בערך באמצע הפרק ונכתב בסולם לה מינור.
  3. אלגרו נון טרופו, אלגרו מולטו ויואצ'ה – הפרק השלישי (מי מז׳ור) נפתח בהקדמה קצרה של הכינור והתזמורת במי מינור המזכירה את הפרק הראשון. לאחר ההקדמה הכינור מנגן קטע סולו קצר שמתחבר לנושא של הפרק. לפרק יש אופי מאוד קופצני ומהיר ודורש יכולות טכניות גבוהות מהסולן.

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונצ'רטו לכינור של מנדלסון השפיע על הקונצ'רטי של הרבה מלחינים אחרים שבאו אחריו. הקונצ'רטו היה הצלחה מידית כבר לאחר ביצוע הבכורה שלו. בסוף המאה ה-19 היצירה כבר הוחשבה כאחד הקונצ'רטי לכינור הטובים ביותר בהיסטוריה.[3] הקונצ'רטו הוא אחת היצירות החשובות והמפורסמות ביותר של מנדלסון בפרט ובתולדות המוזיקה בכלל.[5] היצירה בוצעה על ידי גדולי הכנרים בעולם והוקלטה עשרות פעמים לאורך ההיסטוריה.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מנדלסון - קונצ'רטו לכינור, האתר למוזיקה קלאסית
  2. ^ 1 2 טל אגם, Mendelssohn – Violin Concerto – The Best Recordings – Part One, באתר The Classic Review‏, 29 באוקטובר 2019 (באנגלית)
  3. ^ 1 2 Top 10 Violin Concertos (updated 2019), באתר Gramophone‏, 2 בינואר 2019 (באנגלית)
  4. ^ פליקס מנדלסון-ברתולדי, באתר BBC (באנגלית)
  5. ^ Countdown: the top 20 violin concertos, באתר Classic MRP‏, 20 באפריל 2017 (באנגלית)