קרלה בליי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרלה בליי
Carla Bley
לידה 11 במאי 1936
אוקלנד, קליפורניה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 באוקטובר 2023 (בגיל 87)
וילו, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Lovella May Borg עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1960–2023 (כ־63 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה אורגן האמונד, פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים ECM עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Paul Bley (19571964)
Michael Mantler (19651991)
סטיב סוולו עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Karen Mantler עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
www.wattxtrawatt.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קרלה בליי ב-1978

קרלה בלייאנגלית: Carla Bley; 11 במאי 193617 באוקטובר 2023) הייתה מוזיקאית ג'אז חופשי, מלחינה, פסנתרנית, מעבדת מוזיקלית ומובילת הרכבי ביג בנד אמריקאית. אחת מהדמויות הבולטות והמוערכות בעולם הג'אז החופשי. מוגדרת על ידי מבקרים כפוסט מודרנית[1] ו"היפר מודרנית"[2].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרלה בליי נולדה כקרלה בורג באוקלנד שבקליפורניה. אביה היה פסנתרן ומנצח על מקהלת הכנסייה ועודד אותה ללמוד לשיר ולנגן. בגיל 14 נטשה את עולם המוזיקה כדי להתמחות בגלגיליות ובגיל 17 עזבה את ביתה לניו יורק ועבדה למחייתה כמוכרת סיגריות במועדון בירדלנד. שם הכירה את הפסנתרן פול בליי, עמו התחתנה ב-1957. בליי שכנע אותה להלחין ועד מהרה החלו לחנים שלה להופיע בהקלטות אמני ג'אז כמו למשל "Bent Eagle" בתקליטו של ג'ורג' ראסל מ-1960 "Stratusphunk", הקטע "Ictus" בתקליטו של ג'ימי ג'ופרה "Thesis" ותקליטו של פול בליי "Barrage".

ב-1964 ארגנה בליי את גילדת מלחיני הג'אז בה היו חברים מיטב מוזיקאי הג'אז האוונגארדי של ניו יורק באותה עת ובהם ססיל טיילור, דון צ'רי, פרעה סנדרס, לארי קוריאל ועוד. באותה עת התגרשה מפול בליי והפכה לבת זוגו של מייקל מנטלר. לשניים נולדה בת, קרן, שגם היא מוזיקאית. השניים הובילו את "תזמורת מלחיני הג'אז" (Jazz Composers' Orchestra), בהשתתפותם של חברי ה"גילדה". בליי ומנטלר הקימו את חברת התקליטים WATT, שהייתה חלוצת חברות התקליטים העצמאיות שהקימו אמנים למען אמנים. בחברה זו הקליטה בליי עם התזמורת את היצירה המונמנטלית "Escalator over the Hill", המוגדרת כ"אופרת ג'אז".

בשנות ה-80 שיתפה פעולה עם אמנים שאינם מתחום הג'אז כג'ק ברוס, רוברט וויאט, ומתופף פינק פלויד ניק מייסון, שבתקליט הסולו שלו, "Nick Mason's Fictitious Sports", כתבה את כל השירים, עיבדה מוזיקלית, הפיקה וכינסה את המבצעים מבין ידידיה הקבועים רוברט וויאט, מייקל מנטלר, סטיב סוולו ועוד. היא עיבדה ל-"Liberation Music Orchestra" של צ'ארלי היידן והפיקה מחוות לת'לוניוס מונק ולקורט וייל.

אולם שיתוף הפעולה הארוך והמשמעותי ביותר של קרלה בליי הוא עם בן זוגה, סטיב סוולו. השניים משתפים פעולה בהנהגת ביג בנד ענק ("הביג בנד של קרלה בליי"), חברת תקליטים, wattxtrawatt[3] ומיזמים שונים כמו העלאת האופרה "Escalator over the Hill" בביצוע חי בקלן, גרמניה ב-1997.

על עצמה אמרה:

מוזיקאי ג'אז אמיתי זה מישהו שיכול להיכנס למועדון, לפגוש מוזיקאים שלא ראה מעולם ופשוט לנגן אתם. אני לא יכולה לעשות את זה, ואם במקרה אני נקלעת לסיטואציה כזאת, אני מרגישה מאוד מאוד מטופשת. ג'זיסט אמיתי חושב מהר. או שהוא בכלל לא חושב: הוא מנגן מתוך זרם התודעה שלו. אני, לעומת זאת, חושבת לאט מאוד כשאני מאלתרת. שוקלת כל תו, כל צליל. אני לא נגנית. אין לי את זה. אני מלחינה. שם נמצא הכישרון שלי.

מתוך ריאיון עם בן שלו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרלה בליי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דני קרפל ב-MOOMA
  2. ^ כריס קלסי ב-Allmusic
  3. ^ אתר החברה