קרל שטאופר-ברן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרל שטאופר-ברן
Karl Stauffer-Bern
לידה 2 בספטמבר 1857
Trubschachen, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבד 24 בינואר 1891 (בגיל 33)
פירנצה, ממלכת איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האקדמיה לאמנות יפה, מינכן (1880) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג לידיה ולטי-אשר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרל שטאופר-ברןגרמנית: Karl Stauffer-Bern‏; 2 בספטמבר 185724 בינואר 1891) היה צייר, תחריט ופסל שווייצרי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביו היה כומר בברן. הוא למד באקדמיה לאמנויות יפות, מינכן אצל פדרור דיץ ולודוויג פון לופץ. [1] מאוחר יותר הוא עבד בברלין כצייר פורטרטים, שם היו לו לקוחות מהאנשים הבולטים בעיר. לאחר מכן, הוא למד חריטה אצל פיטר הלם. הוא היה גם מורה בבית הספר לאמניות נשים בברלין, שם כללו תלמידותיו את קתה קולוויץ, הדוויג וייס וקלרה זיוורט.

בשנת 1888, בחסות פטרוניו, משפחת ולטי משווייץ, נסע לרומא ללמוד פיסול. בזמן שהותו שם, הוא התחיל רומן עם לידיה ולטי-אשר, [2] בתו של אלפרד אשר (מייסד קרדיט סוויס) ורעייתו של פרידריך אמיל ולטי, שאביו היה אמיל ולטי (איש ממשל רב-עוצמה). הרומן הפך לאהבה ולידיה הציעה גירושין לבעלה, אך הוא יצר קשר עם שגרירות שווייץ ברומא והשתמש בהשפעתו הרבה כדי להפריד ביניהם. לידיה הוכנסה לבית משוגעים וקרל נכלא לאחר שהואשם בחטיפה ואונס. במאי 1890, דו"ח פסיכיאטרי מלא לא הראה שום סימן למחלות נפש והיא שוחררה. שחרורו הגיע מאוחר יותר, מחוסר ראיות. היא חזרה לבעלה, אם כי עד מהרה הגישה בקשה לגירושין, שניתנו בסופו של דבר.

במצב של ייאוש מאובדן אהבתו, הוא סבל מהתמוטטות עצבים ובילה זמן מה בבית החולים לחולי נפש סן בוניפאציו. לאחר שחרורו ניסה להתאבד באקדח שהותיר אותו פצוע לצמיתות. בינואר 1891, שלא היה מסוגל לעבוד וככל הנראה סבל ממאניה דפרסיה, הוא התאבד עם מנת יתר של כלוריד. התאבדותה של לידיה בגז חלה באותו שנה בדצמבר.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרל שטאופר-ברן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Historische Commission bei der königl. Akademie der Wissenschaften, Allgemeine Deutsche Biographie, Bd. 35, 1., München/Leipzig: Duncker & Humblot, 1893, Allgemeine Deutsche Biographie, עמ' 527
  2. ^ Karl Stauffer-Bern : Biography, Spartacus Educational