קרפדת המדבר הסונורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקרפדת המדבר הסונורי
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: דו-חיים
סדרה: חסרי זנב
תת־סדרה: ניאובטרכיה
משפחה: קרפדיים
סוג: Incilius
מין: קרפדת המדבר הסונורי
שם מדעי
Incilius alvarius
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרפדת המדבר הסונורי (שם מדעי: Incilius alvarius) או בופו אלווריוס (Bufo alvarius) היא מין של דו-חיים ממשפחת הקרפדיים החי בדרום ארצות הברית וצפון מקסיקו.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרפדה זו גדולה מאוד, באורך של 150 מילימטרים והיא הגדולה בקרפדות אמריקה הצפונית לאחר המין קרפדת קנים, שהופץ מאמריקה הדרומית. היא בעלת עור חלק בצבעי ירוק-זית עד לחום מנומר עם גוני כהים בבטן ובתחילת הגפיים. הראש ירוק ורחב ומצידיו ישנה פתח אוזניים ירוק. העיניים גדולות ומאחוריהם נמצאות בלוטות רעל בולטות דמויות כליה וישנם גם מספר בלוטות דמויות יבלת הן בפיהם והן על רגליהם המפרישות רעל ייחודי. רעל זה חלש יחסית מכדי להרוג אדם אך יכול עדיין להשפיע וכן גורם לתמותת כלבים התוקפים את הקרפדה. הצפרדע בעלת יכולת ספיגת מים ייחודית, דבר המאפשר לה להימצא באזורים יבשים יחסית.

תפוצתה היא באזור דרום-מערב ארצות הברית שלגדות נהר חילה ונהר הקולורדו שבין ניו מקסיקו, דרום אריזונה ואולי גם בקליפורניה וכן מדרימה למקסיקו בסונורה, סינלואה וצ'יוואווה. הקרפדה חיה גם במדבר סונורה, ובעוד מדבריות ואזורים צחיחים יחסית אך בהם היא נמצאת סמוך לנחלים, מעיינות ותעלות ניקוז.

הקרפדה היא פעילת לילה המתחבאת ביום במאורות מכרסמים. היא ניזונה לרוב מחרקים ופרוקי-רגליים אחרים. עונת רבייה שלה חלה בין יולי לאוגוסט בבריכות רדודות, בהם הנקבה מטילה עד 8,000 ביצים.

הארס של הקרפדה מורכב בעיקר מהחומר O-methyl-bufotenin, אשר מרתיע טורפים כמו כלבים אף שדביבונים למדו לאכול רק את החלקים הרכים שלה וכך להימנע מהם. בתרבות היא ידועה במסו-אמריקה במקומות מסויימים במקסיקו נוהגים לאדות את הארס שלה, ולקבל השפעות פסיכואקטיביות המתקבלות מהמולקולה 5-MeO-DMT הנמצאת בארס שלה. במחקרים אחרונים שנעשו, התגלה שסשן של עישון ארס הבופו יכול לשמש לטיפול אנטי דיכאוני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קרפדת המדבר הסונורי באתר הרשימה האדומה של IUCN