קת'לין קוונדיש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קת'לין קאבנדיש)
קת'לין קוונדיש
Kathleen Cavendish
לידה 20 בפברואר 1920
ברוקליין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 במאי 1948 (בגיל 28)
Saint-Bauzile, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה אדנסור עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • קווינס קולג'
  • מכללת פינץ'
  • בית הספר ריברדייל קאונטי עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ויליאם קוונדיש, מרקיז הארטינגטון (6 במאי 19449 בספטמבר 1944) עריכת הנתון בוויקינתונים
פיטר ונטוורת-פיצוויליאם, הרוזן פיצוויליאם השמיני
ג'. פיטר גרייס
דייוויד רוקפלר עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית קוונדיש
אב ג'וזף קנדי עריכת הנתון בוויקינתונים
אם רוז קנדי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קת'לין אגנס קוונדיש[1]אנגלית: Kathleen Agnes Cavendish;‏ 20 בפברואר 192013 במאי 1948) הייתה אשת חברה אמריקאית. היא הייתה ילדתם הרביעית ובתם השנייה של ג'וזף פ. קנדי האב ורוז קנדי וכן אחותם של נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ון פ. קנדי והסנאטורים רוברט פ. קנדי ואדוארד מ. "טד" קנדי. הייתה אשתו של ויליאם קוונדיש, המרקיז מהרטינגטון (אנ').

כאשר אביה שירת כשגריר ארצות הברית בבריטניה, קת'לין רכשה חברים רבים באנגליה והייתה "הדבטונטית של 1938". בהמשך, החלה לעבוד עם הצלב האדום, שם פגשה את הלורד הרטינגטון. השניים התחתנו במאי 1944, אך לאחר ארבעה חודשי נישואים בלבד נהרג הרטינגטון בזמן שירות צבאי בבלגיה. בשנת 1948, בעודה בדרך לחופשה עם בן זוגה החדש, הרוזן פיצוויליאם השמיני (אנ'), נהרגה קת'לין בהתרסקות מטוס.

שנים מוקדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קת'לין אגנס קנדי נודלה בבית הוריה בברוקליין, מסצ'וסטס, ילדתם הרביעית ובתם השנייה של ג'וזף פ. קנדי ורוז פיצג'רלד קנדי. כונתה "קיק" (בעיטה) על ידי משפחתה בשל אופייה המתפרץ. אחייה היו ג'וזף הבן, ג'ון, רוזמרי, יוניס, פטרישיה, רוברט, ג'ין, וטד קנדי. קת'לין הייתה קרובה במיוחד לאחיה ג'ון.

כילדה, קת'לין הייתה מאוד אתלטית ושיחקה פוטבול עם אחיה. האופטימיות שלה, יחד עם מצב רוחה המרומם, משכו מחזרים רבים, ביניהם חבריו הקרובים של אחיה ג'ון. אמה הבחינה בכך, ולא אישרה את תשומת הלב הרבה המופנית כלפי קת'לין. לכן נשלחה ללמוד במנזר. עם הזמן, החלה קת'לין לנהל מערכות יחסים רומנטיות, שהרצינית הראשונה מביניהן הייתה עם פיטר גרייס (אנ'), שעתיד היה לרשת את חברת הכימיקלים W.R. Grace (אנ').

קת'לין התחנכה בבית בריברדייל שבאזור הברונקס של ניו יורק. היא למדה גם במנזר הלב הקדוש בנורוטון, קונטיקט, ובמנזר הילד הקדוש בנוילי, צרפת.[2] בנות קנדי לא חונכו לגדל ציפיות פוליטיות, בניגוד לגברים במשפחה. למרות זאת, בעקבות הקשרים החברתיים והכלכליים של המשפחה, סופקו להן הזדמנויות חינוך שוות לאלה של הבנים. כך היה ב-1938, כאשר הנשיא פרנקלין ד. רוזוולט מינה את ג'וזף קנדי האב לשגריר ארצות הברית בבריטניה.

בריטניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקופה שבילתה קת'לין בבריטניה השפיעה רבות על שארית חייה. היא התחנכה בקווינס קולג' שבלונדון, ובמהרה טיפחה מעגל חברותי רחב, הכולל נשים וגברים מהחברה הגבוהה הבריטית. קת'לין החלה במערכת יחסית עם דייוויד רוקפלר והוכתרה בתור "הדבוטנטי של 1938" על ידי התקשורת האנגלית לאחר הופעת הבכורה שלה בנשף המלכה שארלוט (אנ').

בעקבות הפלישה הגרמנית לפולין ופרוץ מלחמת העולם השנייה בספטמבר 1939, נאלצה קיק, ששהתה בבית המשפחה בדרום צרפת עם חברה, לחזור לאנגליה במהרה. בתקופה זו חזרה משפחת קנדי לארצות הברית. קת'לין, שאהבה מאוד את אנגליה ואת חבריה המקומיים, ביקשה מהוריה רשות להישאר שם על אף הסכנה הקרבה. למרות מאמציה, נאלצה להפליג הביתה בסתיו 1939.

לאחר חזרתה לארצות הברית, קנדי החלה למדה זמן מה בבית הספר פינץ', בניו יורק. לאחר מכן החלה ללמוד בקולג' בפלורידה. בנוסף ללימודים, קת'לין החלה להתנדב עבור הצלב האדום האמריקאי. ב-1941 עזבה את לימודיה והחלה לעבוד כעוזרת מחקר עבור פרנק וולדרופ, העורך הראשי של עיתון Washington Times-Herald. בהמשך שיתפה פעולה עם אינגה ארווד (אנ'), איתה כתבה את התור "Did You Happen to See...". עם הזמן קיבלה קת'לין תור משל עצמה, שם כתבה ביקורות על סרטים ומחזות.[2]

נישואים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1943, בחיפוש אחר דרך לחזור לאנגליה, נרשמה קת'לין לעבודה במרכז לאנשי שירות שהוקם על ידי ארגון הצלב האדום. במהלך שהותה באנגליה, לפני המלחמה ובמהלכה, נהייתה קת'לין יותר עצמאית והחלה מתרחקת ממשפחתה ומהכנסייה הקתולית. בתקופה הזו החלה קנדי במערכת יחסים עם הפוליטיקאי וויליאם קוונדיש, המרקיז מהרטינגטון ויורש העצר של הדוכס העשירי מדבונשייר.

השניים הכירו והחלו בחברות עוד שמשפחת קנדי התגוררה בבריטניה. למרות התנגדותה של אמה, קת'לין פגשה בו שוב עם שובה לאנגליה.[3] רוז קנדי התנגדה למערכת היחסים מכיוון שנישואים בין השניים היו מפרים את חוקי הכנסייה הקתולית, וילדיהם היו גדלים בדת האנגליקנית. למרות דרישותיה של אמה כי תתרחק מקוונדיש, השניים נישאו ב-6 במאי 1944 בטקס אזרחי.[4][5] ג'וזף פ. קנדי הבן, אחיה הבכור של קת'לין, היה בן משפחת קנדי היחיד שנכח בטקס, בעודו ממוקם בבסיס צבאי באנגליה בזמן שירותו. ג'ון היה מאושפז עקב פציעת גב, ואילו רוברט היה באימוני צבא ימיים, ולכן לא נכחו בתחונת אחותם. ב-12 באוגוסט 1944, נהרג ג'וזף הבן כאשר מטוסו התפוצץ מעל תעלת למאנש במהלך משימת הפצצה סודית.[4]

אלמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קת'לין, אז המרצ'יונית מהרטינגטון, ולורד הרטינגטון בילו יחד פחות מחמישה שבועות לפני שיצא להילחם בצרפת. ארבעה חודשים לאחר החתונה, ופחות מחודש לאחר נפילתו של ג'ו קנדי, נהרג הלורד הרטינגטון על ידי צלף גרמני במקרב בבלגיה. אחיו הצעיר הלורד אנדרו קוונדיש (אנ') נהיה יורש העצר של הדוכסות, מכיוון שאחיו לא השאיר אחריו יורש.

קת'לין נותרה פופולרית במעגלים החברתיים הלונדוניים, ובהמשך החלה במערכת יחסים רומנטית עם הרוזן השמיני פיצוויליאם בעודו מסיים את תהליך הגירושים מאשתו.[6] גם במקרה הזה התנגדה רוז קנדי למערכת היחסים, והזהירה את קת'לין כי תדחה ותנתק אותה כלכלית במידה ותתחתן עם פיצוויליאם. ב-1948, בניסיון לשכנע את אביה לאפשר את הנישואים, החליטה קת'לין לטוס לבקר את אביה בעודו שוהה בפריז.[7]

מותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קברה של קת'לין קוונדיש, ולידו לוחית המנציחה את ביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ון קנדי בקברה. על המצבה נכתב, "שמחה היא נתנה ושמחה היא מצאה."

ב-13 במאי 1948, ליידי הרטינגטון ולורד פיצוויליאם טסו לחופשה בריביירה הצרפתית.[8][9] בשעה 3:30 אחר הצהריים המריא המטוס שלהם והגיע לגובה של 10,000 רגל (3,000 מ'). כשעה לתוך הטיסה אבד קשר הרדיו עם המטוס, בעודו מתקרב למרכז סופה. ארבעת הנוסעים במטוס חוו עשרים דקות של מערבולות קשות, שהנידו את המטוס הקטן מעלה ומטה.

כשסוף סוף עבר המטוס את העננים, התגלה מיד כי הוא בצלילה ורגעים אחדים מהקרקע. הטייס ניסה לנסוק, אך הלחץ מהסופה, יחד עם שינוי הכיוון הפתאומי, קרעו את אחת הכנפיים של המטוס, לאחר מכן את שני המנועים, ולבסוף גם את הזנב. לאחר מכן גוף המטוס הסתחרר אל עבר הקרקע. קת'לין נהרגה מיד, וכן גם פיצוויליאם, הטייס פיטר טאונסאנד והנווט ארתור פרימן.

ג'וזף קנדי, אביה של קת'לין, היה היחיד מבני המשפחה שנכח בלווית ביתו. רוז קנדי סירבה להשתתף בהלוויה, ובמקום זאת אושפזה בבית חולים מסיבות רפואיות.[7]

ייצוגה בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018 פרסמה הסופרת האמריקאית קרי מאהר רומן בדיוני אודות חייה של קנדי, The Kennedy Debutante. הספר התקבל היטב על ידי המבקרים, וזכה בתואר "הספר הטוב של השבוע" על ידי עיתון הניו יורק פוסט.[10][11][12]

קתלין קנדי מגולמת על ידי השחקנית דארלין קאר בסרט הטלוויזיה מ-1977, Young Joe, the Forgotten Kennedy. היא מגולמת על ידי טרייסי פולן במיני-סדרה מ-1990, The Kennedys of Massachusetts, ועל ידי רובין טאני במיני-סדרה מ-1993, JFK: Reckless Youth.

מורשתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אולם ההתעמלות במכללת מנהטנוויל נקרא על שמה של קת'לין קנדי.
  • רוברט פ. קנדי, אחיה הצעיר של קת'לין, קרא לבתו הבכורה על שמה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Byrne, Paula (2016), Kick: The True Story of Kick Kennedy, JFK's Forgotten Sister, and the Heir to Chatsworth, ISBN 978-0-385-27415-9
  • McTaggart, Lynne (1983), Kathleen Kennedy: Her Life and Times, ISBN 978-0007548125
  • Leamer, Laurence. The Kennedy Women: The Saga of an American Family. New York: Villard Books, 1994. Print.
  • Leaming, Barbara (2016), Kick Kennedy: The Charmed Life and Tragic Death of the Favorite Kennedy Daughter, ISBN 978-1-250-07131-6

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קת'לין קוונדיש בוויקישיתוף
  • "Kathleen Kennedy biography". John F. Kennedy Presidential Library and Museum.
  • Secrets of The Manor House, first shown of Channel 4, later on Yesterday, Series 1, Episode 3.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Heil, Emily (11 ביולי 2016). "New Kick Kennedy bio recounts her father's affairs with Hollywood actresses". The Washington Post. נבדק ב-13 בספטמבר 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 "Kathleen Kennedy". jfklibrary.org.
  3. ^ Buck, Pearl S. (4 באוגוסט 1970). "Kathleen put love before religion". The Montreal Gazette. p. 15. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ 1 2 "Kathleen Kennedy Loses Husband in Action". The Pittsburgh Press. 18 בספטמבר 1944. p. 2. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ "Kathleen Kennedy Flies From London". The Lewiston Daily Sun. 17 באוגוסט 1944. p. 1. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Bailey, C. (2007). Black Diamonds: The Rise and Fall of an English Dynasty, pp. 406–419. London: Penguin. מסת"ב 978-0-670-91542-2.
  7. ^ 1 2 Hilty, James (2000). Robert Kennedy: Brother Protector. Temple University Press. p. 52. ISBN 1-439-90519-3.
  8. ^ Schenectady Gazette May 15, 1948.
  9. ^ Crash of a De Havilland DH.104 Dove 1 in Saint-Bauzile: 4 killed, www.baaa-acro.com Retrieved 18 February 2019
  10. ^ "The Kennedy Debutante". Publishersweekly.com. Publishers Weekly. באוקטובר 2018. נבדק ב-2018-10-11. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Dawson, Mackenzie (2018-09-28). "The best books of the week". nypost.com. The New York Post. נבדק ב-2018-10-11.
  12. ^ Rhule, Patty (2018-10-09). "JFK's spirited sis 'Kick' Kennedy grabs the spotlight in a new historical novel". USA Today. McClean, VA. נבדק ב-2018-10-11.