ראס תנורה

ראס תנורה
رأس تنورة
חוף ראס תנורה
חוף ראס תנורה
מדינה ערב הסעודיתערב הסעודית ערב הסעודית
מחוז א-שרקייה
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 57,030[1] (2022)
קואורדינטות 26°42′27″N 50°03′47″E / 26.707421°N 50.063178°E / 26.707421; 50.063178 
אזור זמן UTC +3

ראס תנורהערבית: رأس تنورة, מילולית: "כף התנור"; נקראת כך בשל החום החריג הנפוץ בכף המשתרע לים; בעבר נקראה רחימה (בערבית: رحيمة)) היא עיר במחוז א-שרקייה שבמזרח ערב הסעודית, הממוקמת על חצי אי המשתרע לתוך המפרץ הפרסי. השם ראס תנורה חל הן על מתחם מגודר של עובדי עראמקו (המכונה גם "נג'מה") ונמל במרכז תפעול נפט של עראמקו הסעודית, החברה הגדולה בעולם.

מתחם ראס תנורה ממוקם דרומית לעיר הנמל התעשייתית המודרנית ג'ובייל (לשעבר כפר דייגים) וצפונית למפרץ תארות ועיר הנמל העתיקה דמאם. אף על פי שאזור הנמל של ראס תנורה ממוקם על חצי אי קטן, מכליות נפט מודרניות שטות במים עמוקים יותר, עראמקו הסעודית בנתה מספר איים מלאכותיים לעגינה קלה יותר. בנוסף, הוקמו אסדות נפט ומתקני ייצור בים במים הסמוכים, בעיקר על ידי עראמקו הסעודית, שלומברגר והליברטון.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי מפקד האוכלוסין האחרון משנת 2022 אוכלוסיית העיר מנתה 57,030 בני אדם.

ראס תנורה היא אחת מארבעה מתחמי מגורים שנבנו על ידי עראמקו בשנות ה-40 והיחידה הממוקמת על חוף המפרץ הפרסי.

בית הזיקוק ראס תנורה מוקף בגדר אבטחה בשמירה כבדה. עובדים סעודים ופועלים נוספים מתגוררים במתחם המגורים נג'מה המאובטח פחות. המתחם נבנה כדי לאפשר לעובדי חברת הנפט המערביים (בעיקר אמריקאים) מידה של נוחות מערבית והפרדה מהמגבלות של החוקים הסעודיים והאסלאמיים, עם הזמן הקהילה השתנתה בהתאם לצמצום התושבים המערביים לפסיפס של סעודים, מצריים, ירדנים, פיליפינים, הודים, פקיסטנים ומספר אמריקאים ובריטים. אנגלית משמשת כשפה המשותפת במקום.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראס תנורה מחוברת באמצעות כביש דו-מסלולי אחד עם כביש דהראן-ג'ובייל (אנ'), המחבר אותה עם ערים שכנות כמו ג'ובייל ודמאם, כמו גם עם המטה האזורי של עראמקו בדהראן.

שדה תעופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיירה משתמשת בנמל התעופה הבין-לאומי המלך פהד.

אף על פי שיש שדה תעופה קטן בעיר, הוא מיועד לשימוש בלעדי של עראמקו הסעודית, בעיקר למסוקים. המרחק ממרכז העיר לטרמינל בנמל התעופה דמאם הוא כ-50 קילומטרים (31 מיל). עם זאת, פרויקט בבניה מיועד לקצר את המרחק הזה ל-40 קילומטרים (25 מיל) כאשר הכביש החדש יושלם.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרט דוקומנטרי של ערים שנבנו על ידי חברת עראמקו הסעודית, כולל מחנה העובדים ראס תנורה נג'מה בשם Home: The Aramco Brats Story יצא בדצמבר 2006.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ראס תנורה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]