רנה אז'ן גאטו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רנה אז'ן גאטו
René Eugène Gateaux
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 5 במאי 1889
ויטרי-לה-פרנסואה, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
נהרג 3 באוקטובר 1914 (בגיל 25)
Rouvroy, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים צרפת
מקום קבורה La Targette French National Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מוסדות
  • 94th Territorial Infantry Regiment (19101911)
  • תיכון ראמון-פואנקרה (19121913)
  • בפסקה זו רשומה אחת נוספת שטרם תורגמה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Prix Francoeur (1916) עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות חוקר בתחום האנליזה הפונקציונלית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רנה אז'ן גאטוצרפתית: René Eugène Gateaux;‏ 5 במאי 18893 באוקטובר 1914) היה מתמטיקאי צרפתי. מחקרו עסק באנליזה פונקציונלית ועל שמו נקראת נגזרת גאטו.

שירת בצבא הצרפתי במהלך מלחמת העולם הראשונה, שם מצא את מותו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נעוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאטו נולד בשנת 1889 בעיירה ויטרי-לה-פרנסואה (צר')[1]. אביו היה בעל מפעל לייצור אוכפים ואמו עבדה כתופרת. ב-1907 החל ללמוד באקול נורמל סופרייר. ב-12 באוקטובר באותה שנה חתם גאטו על טופס התנדבות לצבא צרפת, אם כי ביקש שלא להתגייס עד תום לימודיו האקדמיים. במהלך לימודיו באקול נורמל סופרייר המיר את דתו לנצרות קתולית.

שירות צבאי והוראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1910 נבחן גאטו להוראת מדעי המתמטיקה בצרפת, אם כי לא מונה להוראה עד שנת 1912. גאטו גויס לצבא צרפת ב-10 באוקטובר 1910, לגדוד חי"ר 94. ב-4 באוקטובר, לאחר שחרורו משירות צבאי, החל ללמד בבית-הספר התיכון בבר-לה-דוק. באותה עת החל לעבוד על עבודת הדוקטורט שלו בתחום האנליזה הפונקציונלית, ובפרט תורת הפוטנציאלים (כדוגמת הפוטנציאל החשמלי והפוטנציאל הכבידתי).

תקופתו ברומא[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך תקופתו בבר-דה-לוק עמד גאטו בקשר מכתבים עם אמיל בורל, וזה המליץ לו להגיש את מועמדתו למענק דוד וייל למימון מחקרו בעיר רומא, תחת פיקוחו של ויטו וולטרה. גאטו הגיש מועמדותו למענק וזכה בו לשנים 19131914. בעקבות כך עבר להתגורר ברומא, שם המשיך את מחקרו. במהלך תקופתו שם פרסם מספר תוצאות ב-Rendiconti dell'Accademia dei Lincei, וב-1914 העביר סמינר בקורס של וולטרה באוניברסיטת ספיינצה שברומא. ביוני 1914 חזר לצרפת לחופשה קצרה במטרה לחזור לרומא לאחר מכן, אך תוכניותיו אלו נקטעו עקב פרוץ מלחמת העולם הראשונה.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאטו גויס לגדוד חי"ר 269 באוגוסט 1914. במהלך חודש אוגוסט הגן הגדוד על העיר נאנסי בקרב גראן קורונה. בסוף ספטמבר אותה השנה, השתתף הגדוד במרוץ אל הים ונשלח לארטואה. בבוקר 3 באוקטובר 1914, נורה גאטו מחוץ לכפר רוברואה (צר') ונהרג.

מחקריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחקרו של גאטו עסקו באנליזה פונקציונלית, ובפרט חקר פונקציונלים. גאטו ניסה לנסח מקבילה לנוסחת קושי עבור פונקציונלים, וכן ניסה לפתח שיטה לביצוע אינטגרציה של פונקציונל בעל אינסוף ממדים. מחקריו של גאטו נקטעו עקב פרוץ מלחמת העולם הראשונה ומותו בה.

לאחר מותו, ובהמלצתו של ז'אק אדמר, קיבל פול לוי לידיו את טיוטותיו של גאטו. לוי פרסם את תוצאותיו של גאטו, עם תוספת מתוצאותיו שלו, בשנת 1922[2]. באותה שנה, במהלך שיחה עם המתמטיקאי האמריקני נורברט וינר, הזכיר לוי את תוצאתו של גאטו בנוגע לאינטגרציה של פונקציונל בעל אינסוף ממדים. תוצאה זו הועילה לווינר, שהשתמש בה בניסוח מידת וינר לתנועה בראונית.

בכתביו ניסח גאטו מקרה פרטי של נגזרת גאטו[3], ולאחר מותו זו נקראה על שמו על ידי לוי.

הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מותו זכה גאטו בפרס פרנקר לשנת 1916.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ René Eugène Gateaux - Biography, Maths History (באנגלית)
  2. ^ About: René Gateaux, dbpedia.org
  3. ^ Laurent Mazliak, The Ghosts of the École Normale, Statistical Science 30, 2015-08, עמ' 391–412 doi: 10.1214/15-STS512