שארל-אוגוסטן דה קולון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שארל-אוגוסטן דה קולון
Charles de Coulomb
לידה 14 ביוני 1736
אנגולם, ממלכת צרפת
פטירה 23 באוגוסט 1806 (בגיל 70)
פריז, הקיסרות הראשונה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים צרפת
מקום לימודים
  • קולג' "ארבע האומות"
  • École royale du génie de Mézières עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה על שמו קרויה יחידת המידה קולון למטען חשמלי וקרוי קבוע קולון.
תרומות עיקריות
חקר הכוח הפועל בין גופים טעונים במטען חשמלי. גילוי חוק קולון.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שארל-אוגוסטן דה קוּלוֹןצרפתית: Charles-Augustin de Coulomb‏; 14 ביוני 1736 - 23 באוגוסט 1806), פיזיקאי צרפתי בן המאה ה-18. היה הראשון שחקר כמותית את הכוח הפועל בין גופים טעונים במטען חשמלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דה קולון נולד למשפחה אמידה, בעיירה אנגולם שבצרפת. בגיל ההתבגרות משפחתו עברה לגור בפריז. זמן קצר לאחר מכן איבדה המשפחה את הונה, הוריו נפרדו והוא עבר לגור עם אביו במונפלייה. בגיל 24, התקבל דה קולון לאקדמיה הצבאית אֶקוּל דוּ גֶ'נְיֵיה (École royale du génie de Mézières), וסיים את לימודיו שם כעבור שנתיים עם תואר מהנדס ודרגת סגן[1].

בשנת 1764 הוא נשלח לשרת כמהנדס צבאי באי מַרְטִינִיק שבאיי הודו המערבית. שם היה אחראי על בניית מצודה חדשה שתגן על האי והאזור, מצודת בּוֹרְבּוֹן. אחרי שירות של תשע שנים דה קולון נאלץ לחזור לצרפת, בשל בעיות בריאות[1].

בשובו לצרפת, המשיך את שירותו הצבאי ונשלח דה קולון לבושיין . במקביל, החל לעסוק במכניקה, במחקר בחיכוך ולבסוף בחקר מטענים חשמליים. דה קולון החל לכתוב עבודות חשובות על מכניקה שימושית ובשנת 1773, הציג את עבודתו הראשונה בפני Académie des Sciences בפריז.

בשנת 1777 המציא מכשיר למדידת כוח הדחייה בין שני מטענים חשמליים בעלי סימן זהה (חיובי או שלילי). מכשיר המדידה נקרא Torsion Balance (מאזן הכיפוף)[1].

בשנת 1779 נשלח דה קולון לעיר רושפור (Rochefort) כדי לשתף פעולה עם המרקיז דה מונטלמבר בהקמת מבצר העשוי כולו מעץ ליד Île-d'Aix. במהלך תקופתו ברושפור המשיך דה קולון את מחקריו בנושא מכניקה, והשתמש במספנות ברושפור כמעבדות לניסוייו.

כפי שציין בעצמו, כיוון חשיבתו הושפע ישירות מחוק המשיכה העולמי של ניוטון, שנתגלה יותר ממאה שנים לפניו. קולון ניסה לבדוק אם קיים חוק דומה המתאר אינטראקציית משיכה או דחייה בין מטענים חשמליים.

בעזרת ניסויים רבים שערך, הגיע (בשנת 1784) לחוק הדומה מאוד לחוק המשיכה העולמי, אך לא זהה לו. החוק קרוי על שמו חוק קולון. חוק המטענים של קולון קבע כי מטענים חשמליים בעלי סימן זהה מפעילים כוח דחייה אחד על השני ואילו מטענים בעלי סימן חשמלי לא זהה מפעילים כוח משיכה. עוצמת הכוח המופעל הוא ביחס הפוך לריבוע המרחק בין המטענים וניתנת לחישוב לפי הנוסחה:

כאשר -

  • הוא גודל הכוח הפועל בקו ישר בין המטענים.
  • הוא גודל המטען החשמלי הראשון.
  • הוא גודל המטען החשמלי השני.
  • הוא המרחק בין שני המטענים.
  • הוא יחס קבוע, המכונה קבוע קולון. כמו כן: , כאשר נקרא קבוע דיאלקטריות הריק.

על שמו קרויה יחידת מידה למטען חשמלי – "קולון" אשר סימונה [c][1].

עם פרוץ המהפכה בשנת 1789, הוא התפטר מהמינוי שהיה לו, ופרש לאחוזה קטנה שהחזיק בבלואה .

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]