שטוקהולם (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שטוקהולם
כריכת הספר "שטוקהולם"
כריכת הספר "שטוקהולם"
מידע כללי
מאת נעה ידלין
שפת המקור עברית
סוגה פרוזה
הוצאה
הוצאה כנרת זמורה-ביתן דביר
תאריך הוצאה 2016
מספר עמודים 416

שטוקהולם הוא ספרה הרביעי של הסופרת הישראלית וכלת פרס ספיר, נעה ידלין. הרומן יצא לאור בהוצאת כנרת זמורה-ביתן דביר בשנת 2016 וזכה לשבחים רבים בביקורות.[1] הספר עובד ב-2018 לסדרת טלוויזיה על פי תסריט שנכתב על ידי הסופרת ובבימוי דני סירקין. הספר היה בין המועמדים הסופיים לקבלת פרס ספיר 2017.[2]

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר עוקב אחר קורותיהם של חמישה גיבורים במשך שמונה ימים. גיבורי הספר היזם יהודה, הפרופסורים לכלכלה אבישי ועמוס, רופאת הילדים בפנסיה נילי וזוהרה, כותבת ספרי זיכרונות, הם חמישה חברים ותיקים מהמעמד הבורגני, בעלי מקצועות חופשיים, משכילים, אמידים, מכובדים, לכאורה נורמליים, הנושקים לגיל 70. ואז שמונה ימים לפני ההכרזה על פרס נובל, שבו יש לאבישי סיכוי כלשהו לזכות זוהרה מוצאת אותו מת במיטתו, ככל הנראה באופן פתאומי מדום לב. החבורה הוותיקה מתכנסת ומחליטה להסתיר את עובדת המוות מוועדת הפרס כדי שלא תתבטל המועמדות שלו לפרס נובל הניתן בשטוקהולם.

ויהודה אמר, מעודָד, תחשבו על זה שנייה, יש שתי אופציות: או שהוא מת אתמול ונקבר היום סתם פרופסור לכלכלה, נחמד ורווק, וזוהרה אמרה, נחמד וגרוש, ויהודה אמר, זוהרה, אם לא אכפת לך להתרכז שנייה אחת בעיקר, והתחרט מיד, ואמר, פרופסור לכלכלה, נחמד וגרוש שהיו לו כמה חברים שחיבבו אותו וגם הם ימותו תיכף, או שהוא מת בעוד שבעה ימים חתן פרס נובל לכלכלה, בנאדם שייחרת בנצח, ייזכר לעד, שכל מפעל החיים שלו לא היה לשווא, שיזכה לכבוד הענק ביותר שקיים באנושות, ואני כבר לא מדבר על המיליון דולר או קרונות או כמה שזה.

עמוד 79

הספר מחולק לפרקים שכל אחד מהם מסופר מנקודת מבט של דמות אחרת מתוך הרביעייה קושרת הקשר, בוחן את השתלשלות העניינים מנקודת מבטה וחושף את מערכת היחסים של הדמות הזו עם המת.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זוהרה ז"ק: עצמאית הכותבת ספרי זיכרונות משפחתיים עבור לקוחות. זוהרה לא נישאה מעולם ואין לה ילדים. מאוהבת באבישי מאז שהכירה אותו, אולם רק בשנות ה-40 לחייה החלו השניים לנהל מערכת יחסים סודית.
  • עמוס ברזאני: פרופסור בכיר מאוד לכלכלה, המתמחה בכלכלת אושר ונשוי לורדה. בינו ובין אבישי התקיימה תחרות סמויה וצמודה מאז היום שבו החליטו השניים ללמוד כלכלה באוניברסיטה. עמוס מקנא באבישי על הצלחתו בכל תחומי החיים.
  • יהודה חרל"פ: חברו הקרוב ביותר של אבישי מאז ילדותם. הוא יזם חד פעמי אשר בצעירותו המציא שרוך ארגונומי נח במיוחד לשקיות זבל, מכר את הפטנט והפך למיליונר - מאז לא המציא כלום. כותב ספר העומד לצאת לאור, וכולל הקדמה של אבישי - כך שיש לו ולמוציאה לאור שלו עניין בזכייתו של אבישי בפרס נובל, כדי להגביר את מכירות הספר לכשיצא. נשוי לעידית.
  • נילי שקולניק: רופאת ילדים בפנסיה, ששונאת את משלח ידה ומאושרת שסוף סוף נחלצה ממנו. גרושה מרמי ואם לילדים בוגרים המבקשת לנצל את ימי הפנסיה כדי לפצות על שנות הקריירה והנישואין המשמימות.
  • אבישי שר-שלום: פרופסור בעל שם עולמי העוסק בכלכלת כוח, תת-תחום בכלכלה שהוא ייסד ופיתח. גרוש, ללא ילדים. מעבר להצלחתו האקדמית הוא מתואר כאדם נמרץ בעל אישיות חזקה וכובשת, נערץ על ידי כל סביבתו ומצליח מאוד עם נשים. נפטר בביתו בתחילת הפרק הראשון.

עיבוד לטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר עובד לסדרה בת 4 פרקים בעלת אותו שם בהפקה משותפת של כאן 11 וקשת 12 בבימויו של דני סירקין על פי תסריט שכתבה הסופרת, נעה ידלין בעצמה. בסדרה משחקים בתפקידים הראשיים לאורה ריבלין, ששון גבאי, דב גליקמן, תיקי דיין וגידי גוב.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות על הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]