שטוקהולם (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שטוקהולם
מבוסס על "שטוקהולם", ספר מאת נעה ידלין
סוגה קומדיה שחורה
יוצרים נעה ידלין
כותבים נעה ידלין
בימוי דני סירקין
שחקנים דב גליקמן
ששון גבאי
תיקי דיין
לאורה ריבלין
גידי גוב
שלמה בראבא
פרסים פרסי האקדמיה לטלוויזיה לשנת 2018
פסקול יובל בר און
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
שפות עברית
מספר עונות 2
מספר פרקים 12
הפקה
מפיק דפנה פרנר
שי אינס
מפיקים בפועל ענת קופלר
חברת הפקה ארצה הפקות
עורכים רוני קלימובסקי
צלמים עופר ינוב
מוזיקה גיא לוי
אורך פרק 35–45 דקות
שידור
רשת שידור כאן 11
קשת 12 (עונה 1)
פורמט (תמונה) HDTV
תקופת שידור מקורית 16 ביולי 201814 ביוני 2020
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb

שטוקהולם היא מיני סדרת טלוויזיה ישראלית, שהופקה על ידי קשת וכאן, עלתה לשידור בערוץ כאן 11 ב-16 ביולי 2018[1], ושודרה במאי 2019 גם בקשת 12. הסדרה מבוססת על ספר באותו השם מאת נעה ידלין, שגם כתבה את התסריט לסדרה[2].

העונה הראשונה של הסדרה היא קומדיה שחורה, העוסקת בארבעה ידידים המגלים שידידם המשותף, פרופסור לכלכלה המועמד לקבל את פרס נובל לכלכלה, נפטר במיטתו חמישה ימים טרם ההכרזה על הזוכה, ומחליטים להסתיר את מותו כדי שמועמדותו לא תוסר והוא יוכל לזכות בפרס.

ב-2018, הוקרנה "שטוקהולם" בבכורה עולמית בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו[3]. באפריל 2019 נמכרה הסדרה על ידי קשת אינטרנשיונל לשידור בגרסתה המקורית בעברית בשירות הסטרימינג הקנדי CBC Gem[4], ובפלטפורמת הבידור האמריקאית "טופיק"[5].

עונתה השנייה של הסדרה עלתה בכאן 11 ב-29 באפריל 2020, העונה השנייה הופקה ללא שיתוף עם קשת 12. עונה זו היא דרמת מתח, שבה אל ארבעת הידידים מהעונה הראשונה מצטרף אדם נוסף בשם גרשי זומר, שמעורר סכסוכים וקרעים בין החברים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבישי שר-שלום, פרופסור בעל שם עולמי העוסק בכלכלת כוח, תת-תחום בכלכלה שהוא ייסד ופיתח, הוא מועמד לזכייה בפרס נובל לכלכלה, אך נפטר במיטתו חמישה ימים לפני ההכרזה הרשמית על הזוכה, ככל הנראה לאחר שלקה בלבו[6]. את גופתו מוצאים ארבעת חבריו הקרובים, כולם בשנות השבעים לחייהם. כיוון שאישים שנפטרו לא יכולים לזכות בפרס נובל, הם מחליטים שלא להודיע על דבר מותו במשך חמישה ימים ולהחביא את גופתו עד אשר תפורסם ההכרזה הרשמית על זכייתו בפרס. אף שהארבעה מסכימים שהסתרת המוות נועדה להעניק את כבוד הזכייה למנוח, מתברר שלאחדים מהם יש גם אינטרס אישי בזכייה.

לאחר שמתגלה קושי בהסתרת הגופה בביתו של אבישי, הארבעה מעבירים אותה לביתו של יהודה, הסבור שאשתו יצאה למסע בקווקז. כאשר מתברר שהאישה לא נסעה, אלא הכינה מסיבת הפתעה ליהודה לכבוד יום הולדתו ה-70, נשלחים שניים מהידידים להחזיר את גופת אבישי לביתו, אך מופתעים לגלות שהגופה נעלמה. העניינים מסתבכים עוד יותר כאשר הארבעה הופכים למבוקשים על ידי המשטרה. החבורה נחקרת ומשתחררת באותו היום.

ביציאתם מבית המשטרה מתפרסמות התוצאות מהעיר שטוקהולם בשוודיה ולפיהם אבישי לא זכה בפרס, ומסתבר שהחבאת הגופה שלו הייתה לשווא.

עונה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה השנייה נפתחת בהלווייתו של אבישי. החבורה נהפכת ל"אויב העם" ובפרט בעיני דרורה. להלווייתו של אבישי מגיע גרשי זומר, אלמן עשיר ומסתורי המציג עצמו כחבר וותיק של אבישי ששהה שנים רבות בארצות הברית. גרשי מתחבר לארבעת החברים, מתערב בחייהם, ומעלה בהם חשדות שונים באשר לזהותו ולכוונותיו, כולל החשד שרצח את אשתו ובכוונתו לרצוח גם אותם.

במהלך העונה, עמוס נאבק על כבודו ועל תפקיד ראש החוג. יהודה, שנשאר מרושש מהליך הגירושין שניהל עם גרושתו, עידית, מנסה להשתקם ולתבוע את גרושתו למשפט. נילי מתאהבת בגרשי אך מתאכזבת לגלות כי זוהרה הקדימה אותה ומנהלת עם גרשי רומן בעצמה.

ככל שהחשדות בגרשי עולים, כולם מתחילים לפחד ממנו יותר ויותר וזוהרה מתחילה להתרחק ממנו יותר ויותר.

תמונת הסיום של העונה מתרחשת בבר קודר, בה החבורה יושבת ומקבלת במשלוח מגרשי תמונה ישנה ומשותפת שלהם כשברקע גם הוא מופיע, מאחורי התמונה מגיע מסר מגרשי הפגוע ובו כתוב: "בסך הכל רציתי להיות חבר שלכם". החבורה נגעלת מעצמה, אך הם מחליטים להמשיך את חייהם כרגיל והם קמים ועוזבים את המקום.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זוהרה ז"ק (לאורה ריבלין): סופרת צללים. לא נישאה מעולם ואין לה ילדים. מאז שהכירה את אבישי המנוח היא מאוהבת בו, אולם רק בסוף שנות ה-40 לחייהם החלו השניים לנהל מערכת יחסים סודית. בתחילת הסדרה תוקפת פיזית ומילולית ניצול השואה לאחר שזה תקף אותה מינית, ועקב כך נעשה לה שיימינג בתקשורת ובאינטרנט, היא נתבעת משפטית על ידי משפחת הניצול ועסקיה נפגעים. עקב המצוקה הכספית אליה נקלעה, היא חותרת למעמד של ידועה בציבור של אבישי כדי להשתלט על נכסיו, כולל כספי הזכייה בפרס נובל, מאחורי גבם של חבריה. בעונה השנייה היא יורשת את כל כספו של אבישי ומתעשרת. נעצרת בחשד שרצחה את אבישי, משוחררת בעזרתו של גרשי, ויוצרת קשר רומנטי אתו.
  • פרופ' עמוס ברזאני (ששון גבאי): פרופסור לכלכלה באוניברסיטת תל אביב, המתמחה בכלכלת אושר. מאז אותו היום שבו החליטו השניים ללמוד כלכלה באוניברסיטה, מתקיימת בינו ובין אבישי המנוח תחרות סמויה וצמודה, וניכרת בו הקנאה באבישי על הצלחתו העדיפה בכל תחומי החיים. נשוי לוורדה. בעונה השנייה הוא מתמנה לראש החוג לכלכלה באוניברסיטה, זאת בשל תרומה שגרשי העניק לחוג באופן חשאי.
  • יהודה חרל"פ (דב גליקמן): חברו הקרוב ביותר של אבישי המנוח מאז ילדותם. בצעירותו המציא שרוך ארגונומי נוח במיוחד לשקיות זבל, מכר את הפטנט והפך למיליונר - מאז לא המציא כלום ולמעשה גם לא עשה כלום, למעט כתיבת רומן בשם "חלומות מקורדרוי" העומד לצאת לאור, וכולל הקדמה מאת אבישי - כך שיש לו ולמוציאה לאור שלו עניין בזכייתו של אבישי בפרס נובל, כדי להגביר את מכירות הספר לכשיצא. נשוי לעידית ומבקש להתגרש ממנה ובשל כך בעונה השנייה הוא מאבד גישה לנכסיו במסגרת מאבק הגירושין.
  • ד"ר נילי שקולניק (תיקי דיין): רופאת ילדים בפנסיה, ששונאת את משלח ידה ומאושרת שסוף סוף נחלצה ממנו. גרושה מרם ואם לילדים בוגרים המבקשת לנצל את ימי הפנסיה כדי לפצות על שנות הקריירה והנישואים המשמימות. בעונה השנייה היא מנסה ליצור קשר רומנטי עם גרשי.
  • פרופ' אבישי שר-שלום (גידי גוב) (עונה 1): פרופסור בעל שם עולמי העוסק בכלכלת כוח, תת-תחום בכלכלה שהוא ייסד ופיתח. גרוש, ללא ילדים. מעבר להצלחתו האקדמית הוא מתואר כאדם נמרץ בעל אישיות חזקה וכובשת, נערץ על ידי כל סביבתו ומצליח מאוד עם נשים. נפטר בביתו בתחילת הפרק הראשון, אך גופתו ההולכת ונרקבת מופיעה גם בפרקים הבאים של העונה הראשונה.
  • גרשון (גרשי) זומר (שלמה בראבא) (עונה 2): חבר של אבישי מהעבר, בעל מניעים לא ברורים. אלמן עשיר. חוזר מאמריקה להלוויה של אבישי. מקיים קשר רומנטי עם זוהרה המעורר את קנאתה של נילי. בעזרת כספו וקשריו הוא מתערב בחייהם של ארבעת החברים, ולבסוף נחשד על ידם בטעות ברצח אשתו לפני יותר מעשרים שנים.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דרורה שר-שלום (שושיק שני): אחותו של אבישי. גומלת מסוכר בשיטת התטא הילינג. מגיעה במפתיע לביתו של אבישי, ובכך משבשת את תוכניתם של ארבעת הידידים להסתיר את גופתו בביתו. בעונה השנייה היא מתאבלת על מות אחיה ונהרגת בתאונת פגע וברח, לקראת סיום העונה נשמעת ידיעה במהדורת החדשות, בה בעל הרכב הפוגע הוא בכיר בקהילת התטא הילינג,שהייתה חלק ממנה.
  • עידית חרל״פ (עידית טפרסון): אשתו של יהודה. טבעונית המשוכנעת שהפכה את יהודה לטבעוני אף הוא, כשהוא למעשה מסתיר ממנה שאינו טבעוני כלל. לא אוהבת את עמוס וזוהרה. כשיהודה מבקש להתגרש ממנה היא משתלטת על נכסיהם המשותפים. בעונה השנייה נחשף שהיא נמצאת במערכת יחסים לסבית.
  • רם (רמי) שקולניק (ישראל טרייסטמן): הגרוש של נילי. מצא בת זוג צעירה בשם ליאת והכניס אותה להריון.
  • ליאת (נועה קולר): בת הזוג החדשה של רם, אשר נכנסה ממנו להריון. ארבעת הידידים, גיבורי הסדרה, סבורים בטעות שהיא הרתה לאבישי.
  • פרופ' ג'ודי אדלמן (לימור גולדשטיין): סגנית נשיא בחוג לכלכלה באוניברסיטת תל אביב, בו חברים אבישי ועמוס. מעריצה את אבישי, חושבת שהוא גאון ומקיימת איתו קשר מיני. לעומת זאת היא בזה לעמוס ורואה בו אקדמאי בינוני ואדם משעמם וחסר כריזמה. בעונה השנייה היא מודיעה לעמוס על כוונתה להפריש אותו לגמלאות, אך לאחר מכן הופכת את החלטתה עקב תרומה שנותן גרשי לחוג וממנה את עמוס לראש החוג לכלכלה.

דמויות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נדב בורנשטיין (בתפקיד עצמו) (עונה 1): מנחה את תוכנית הטלוויזיה חי בלילה ומראיין את זוהרה.
  • ירון לונדון (בתפקיד עצמו) (עונה 1): כתב כביכול הערות שליליות לטיוטת ספרו של יהודה, לאחר שזוהרה מסרה לו את הטיוטה לביקורת, ולכן יהודה להוט לפגוש אותו. כשהם נפגשים מתברר ליהודה שלונדון מעולם לא קרא את הספר ולא יודע עליו דבר, כיוון שזוהרה לא מסרה לו את הטיוטה וכתבה את ההערות השליליות בעצמה.
  • עו"ד חיים רינסקי (רמי הויברגר) (עונה 2): עורך הדין של אבישי ושל יהודה.
  • רוחל'ה (חווה אורטמן) (עונה 2): חברה של אבישי.
  • אנדרה בנבניסט (עמנואל הלפרין) (עונה 2): פסל שנפגש עם זוהרה על מנת שתכתוב את הביוגרפיה שלו.
  • מפקח אוהד מלכה (אורי יניב) (עונה 2): חוקר במשטרה שבודק את התלונות של הידידים על גרשי זומר.
  • יערית (קרן צור) (עונה 2): דוקטורנטית לכלכלה ומורה למיינדפולנס. בת הזוג של עידית לאחר הפרידה מיהודה.
  • ניר כהן (ניר ברק) (עונה 2): עיתונאי חוקר העורך תחקיר על גרשי זומר.
  • שולמית קור-עם (רבקה גור) (עונה 2): אמהּ הקשישה של סמדר זומר, אשתו המנוחה של גרשי זומר.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי העונה הראשונה ארכו 17 ימים[7], ונוהלה בקופרודוקציה של "כאן" ושל "קשת"[8].

לאחר הצלחת העונה הראשונה של הסדרה, צולמה העונה השנייה מדצמבר 2019[9] לאחר עיכוב שנגרם מקיצוצים בתאגיד השידור לאחר אירוויזיון 2019[10].

העונה השנייה עלתה בכאן 11 ב-29 באפריל 2020, יום העצמאות ה-72 של ישראל. העונה השנייה הופקה ללא שיתוף עם קשת 12.

סקירת סדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונהפרקיםשודרה לראשונה (ישראל)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1416 ביולי 20186 באוגוסט 2018
2829 באפריל 202014 ביוני 2020

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר הפרק
(בסדרה)
מספר הפרק
(בעונה)
שם הפרק תאריך שידור מקורי ישראלישראל
1 1 זוהרה 16 ביולי 2018
זוהרה מוצאת את אבישי מת במיטתו, החברים מחליטים להסתיר את דבר מותו.
2 2 עמוס 23 ביולי 2018
החבורה ממשיכה לנסות ולהסתיר את דבר מותו של אבישי ומסתבכת יותר ויותר.
3 3 יהודה 30 ביולי 2018
יום הולדת בהפתעה, תככים והיעלמות מוזרה.
4 4 נילי 6 באוגוסט 2018
יוצאים למסע בעקבות הגופה.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר הפרק
(בסדרה)
מספר הפרק
(בעונה)
שם הפרק תאריך שידור מקורי ישראלישראל
5 1 מאדם אתה ואל אדם תשוב 29 באפריל 2020
להלווייתו של אבישי מגיע גבר המציג עצמו כחבר ותיק. אבל מה המניעים שלו?
6 2 דגים 7 במאי 2020
גרשי זומר מזמין את החברים ליאכטה שלו. הארבעה מחליטים לחקור את מניעיו.
7 3 אישה עם ציצים 14 במאי 2020
צוואתו של אבישי נחשפת וטורפת את כל הקלפים.
8 4 כסף וכוח 21 במאי 2020
חוקרי המשטרה עורכים ביקור מטריד בביתה של זוהרה. גרשי לוקח את החבורה לטיול בטנטורה.
9 5 אפרסמון לא בשל 30 במאי 2020
זוהרה עצורה בחשד לרצח אבישי.
10 6 איש קריות 31 במאי 2020
זוהרה משתחררת ממעצר לאחר שנוקתה מהחשדות בזכות גרשי.
11 7 גמל עם עניבה 7 ביוני 2020
רומן לוהט ניצת בין זוהרה לגרשי, והשניים נאלצים להסתיר אותו מנילי.
12 8 ספירלה של פרדוקסים 14 ביוני 2020
נילי מנסה להזהיר את זוהרה מפני גרשי, אך זוהרה לא שועה לאזהרותיה. סודותיו של גרשי נחשפים לראשונה.

גרסה שוודית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנת 2022 שודרה בשוודיה סדרת הטלוויזיה "Äntligen!" (בשוודית: סוף-סוף) שהיא גרסה שוודית לסדרה "שטוקהולם". בסדרה השתתפו אחדים מכוכבי סדרת הטלוויזיה השוודית "לורי" (Lorry).[11]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות עונה ראשונה:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יונתן גל, "שטוקהולם" המצוינת משלימה את המהפך הרענן שעשה כאן 11, באתר Time Out תל אביב, 12 ביולי 2018
  2. ^ שגיא בן נון‏, הספר "שטוקהולם" של נעה ידלין יעובד לסדרה בקשת 12 וב'כאן', באתר וואלה!‏, 29 באוקטובר 2017
  3. ^ דוד ורטהיים‏, השבוע של קשת: "חטופים" נמכרה להודו; "שטוקהולם" תככב בטורונטו, באתר וואלה!‏, 16 באוגוסט 2018
  4. ^ אלכסנדר כץ, היבול ביריד מיפ: קשת מכרה שורת סדרות לגופי שידור בעולם, באתר אייס, 18 באפריל 2019
  5. ^ Raz Shechnik, [https://twitter.com/RazShechnik/status/1198591659858124801 פלטפורמת הבידור האמריקנית טופיק של פירסט לוק מדיה רכשה מקשת אינטרנשיונל את הסדרות כיפת ברזל, שטוקהולם ואוטונומיות. ישודרו לקהל בארה״ב ובקנדה בגרסת המקור, כלומר בעברית (צילום: אוהד רומנו)pic.twitter.com/tJW707NPq1], באתר @RazShechnik, ‏2019T5:18
  6. ^ עדן יואל, ‏משהו כמו תה, באתר ‏מאקו‏, 17 ביולי 2018
  7. ^ רותי קדוש, ‏"שטוקהולם": "גידי גוב ביקש תפקיד עם מעט טקסט, כעת הוא משחק גוויה", באתר מעריב אונליין, 16 ביולי 2018
  8. ^ שגיא בן נון‏, גידי גוב יגלם גווייה בסדרה "שטוקהולם" של קשת 12 וכאן 11, באתר וואלה!‏, 15 בינואר 2018
  9. ^ פוסט מתוך צילומי העונה השנייה, באתר עמוד הפייסבוק של "פרי כפרי", ‏11 בדצמבר 2019
  10. ^ שגיא בן נון‏, המחיר הכבד של האירוויזיון: תכניות בתאגיד יבוטלו, יקוצצו ויוקפאו, באתר וואלה!‏, 16 במאי 2019
  11. ^ [ Jan-Olov Andersson Lorry-gänget återförenas i tv-serien ”Äntligen!”, Aftonbladet, 23 December 2022