שיחה:אל (אל כנעני)

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 18 בדצמבר - סדרה 1
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 18 בדצמבר - סדרה 1

הערך אל כתוב בצורה עילגת , בעברית קלוקלת , עם ידע נמוך , ואני תוהה אם לא כדאי לשכתב אותו מחדש רציתי לקשר את הערך הזה לערך האנגלי ( en:God ) וראיתי שהערך אלוהים כבר מקושר לשם. במעבר על הערך האנגלי, נראה שהוא כולל בתוכו את התכנים של שני הערכים.

האם כדאי לקשר/לאחד בין שני הערכים הללו?

נראה לי שכדאי להעביר את התוכן לאלוהים ולהשאיר אותו כאן במשמעות הכנענית ובמשמעות היהודית שיש לשם זה.--אפי ב. 09:45, 12 נוב' 2004 (UTC)
התוכן הקודם של הערך

הוא השם אשר בני אדם נותנים ליישויות שהם מתארים כבעלי ידע וכוח עילאיים מיכולת ההשגה וההבנה של בני אנוש. במיתולוגיה הכנענית היה שמו של ראש האלים של הפנתאון הכנעני ומכאן כנראה הגיע למשמעות של כוח עליון. היו נסיונות להסביר את האמונה באלים בהופעתם של חוצנים אך האמונה הרווחת היא שאלה דמויות שהומצאו כדי להסביר תופעות שלאדם, לא היו כלים להסבירן (לדוגמה רעידות אדמה כפעולה סיסמוגרפית ולא תוצאה של אל אדמה כועס). בעולם העתיק לכל שבט, עיר או עם, היו האלים שלו שנוצרו מאוסף סיפורים, אגדות ומיתוסים. כול אלה נקראו מיתולוגיה.

האמונה באלים אלה נחלקה לשני סוגים עיקריים:

האלים שהיו בעלי התמחות היו שייכים לדתות הפוליתיאיסטיות שהאמינו באלים רבים. לאלים אלה יוחסו כוחות כבירים ויכולות מדהימות(מהירות, כוח, חוכמה ועוד) אך לא היו כול יכולים,יודעי כול. לאלים היו להם קשרים חברתיים בדומה לבני האנוש - מריבות, בריתות ומלחמות. אך בין המיתולוגיות הפולתיאיסטיות היו גם הבדלים רבים: בעוד שבמיתולוגיה הנורדית למשל, אלים יכלו למות, במיתולוגיה היוונית אין זה כך ואל לא ימות (אך אפשר להדיחו במקרים מסויימים). על המיתולוגיות והאלים השונים ראו בערך מיתולוגיה.

האלים הכול-יכולים שייכים לדתות המונותאיסטיות - אמונה באל אחד. שלוש הדתות המונותאיסטיות העיקריות הן היהדות, הנצרות ואיסלאם, ואלוהיהן הם בעצם אותו אל. אל אשר הוא כול יכול ויודע כול הוא מכיל את העבר ההווה והעתיד. הוא ברא את העולם ואת האדם. יש לציין שהנצרות והאיסלאם התפתחו מתוך היהדות.

לאל המונותאיסטי אין צורה ממשית ואין הוא מדבר לרוב ישירות עם בני האדם אלא באמצעות שליח או נביא הוא אינו מוכיח את קיומו מאחר שהידיעה שוללת אמונה. האמונה באל זה גוררת אחריה מחוייבות הרבה יותר גדולה מאשר באלים הפולתיאיסטים מאחר שאמונה באל זה גוררת אחריה את האמונה שהוא היחידי וכול השאר הם אלילי שקר.