שיחה:שביתת רעב

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
דיון


הרוגים פלסטינים מ"האכלה כפויה"[עריכת קוד מקור]

שלום,

האם יש מקור לטענה שחמשת האסירים הפלסטינים נהרגו כתוצאה מ"האכלה כפויה"?

מצאתי את הטיעון מופיע בדו"ח של "רופאים למען זכויות אדם", אך זה מופיע שם בצורה מסתייגת: "חמישה אסירים פלסטינים ששבתו ברעב מתו, כפי הנראה, כתוצאה מסיבוכים רפואיים הנובעים מהאכלתם בכפייה..." עמ' 9 המקור שהם מציינים לקביעה הזו הוא מאמר בסוכנות הידיעות הפלסטינית ופא 2 שנראה, איך נגיד, מעט מגמתי.

חיפוש של שמות האסירים בעברית לא מוצא ראייה עניינית, וחיפוש בערבית של כמה מהם מצא כל מיני "הסברים" למותם. נדמה שהמקור הראשוני ביותר לטענה שהם נהרגו כתוצאה מהאכלה כפויה, אלא אם יש משהו שפספסתי, זה דו"ח של משרד האסירים הפלסטיני מ-2011. אם אכן כך נראה לי שראוי להוסיף בערך "לטענה הפלסטינים... חמישה אסירים נהרגו בבתי כלא ישראלים כתוצאה מהאכלה כפויה.." Ben tetuan - שיחה 16:38, 1 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]

תקן אותי אם אני טועה אבל בנוגע להרוגים ישראלים גרסת משרד הביטחון הישראלי (או המשרד לביטחון פנים) מוצגת כעובדה ולא כטענה (אין משפטים בנוסח "לטענת דובר צה"ל / משרד הבטחון/.. נשוא הערך נהרג מירי של פלסטינים.."). אם מקבלים הודעת משרד ממשלתי בנוגע לנסיבות מותם של אזרחיו כעובדה כל עוד אין סיבה לערער עליה הרי שעקרון הNPOV מחייב לנהוג כך גם בעניין סיבת המוות של חללים פלסטינים. ודאי שאם יש גרסאות שונות ממקורות אמינים בנוגע לסיבת המוות יש להביאם בערך אך לא כהטלת ספק סיטונית. יורם שורק - שיחה 16:56, 1 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 02:54, 9 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]

הערות מרשימת ההמתנה[עריכת קוד מקור]

ברצוני להציע מועמדות של הערך שביתת רעב כערך מומלץ. לדעתי הערך עומד בקריטרויונים של פירוט, בהירות וכולל מקורות מהימנים לאינפורמציה. גילוי נאות: הרחבתי את הערך. יורם שורק - שיחה 17:55, 28 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]

עיינתי בצורה שטחית ולדעתי יש כמה בעיות:
  • הערך לא ממוקד - לדעתי צריך להיות ערך נפרד לשביתות רעב בישראל עם כל הכרוך בכך, אחרת הערך מוטה לישראליזציה יתירה. הדבר בולט לעין כשמשווים עם הערך האנגלי, שלא שמע על פלסטינאיים שובתי רעב.
  • יש מקום להרחיב לגבי החלק ההיסטורי, להוסיף שביתות רעב ידועות, כמו מקס גולדשטיין. יש מקום להזכיר את המנהג הסיני של שביתת רעב על סף ביתו של יריב/חייב.
  • דרושה גם הגהה.
בברכה. ליש - שיחה 18:14, 28 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]
תודה על ההערות.
  • יתכן שאכן יש מקום לערך מורחב שביתות רעב בישראל. בכל מקרה קשה להמנע מ"ישראליזציה" בויקיפדיה העברית, כך למשל בפסקת הפתיחה של הערך בנק מרכזי מופיע (לדעתי בצדק) המשפט ” בנק ישראל הוא הבנק המרכזי של מדינת ישראל” - הקורא העברי צריך למצוא מידע שסביר שימצא בו עניין כל עוד יש לו משמעות אנציקלופדית. עם זאת,בנושא ההאכלה הכפויה למשל הרחבתי דווקא על מדיניות ותקדימים בארה"ב ובאירופה ולא על המדיניות בישראל.
  • שביתות רעב הן אמצעי מאבק שכיח בפרט עבור אסירים. בדומה לערך האנגלי בחרתי שלא לכלול "רשימת מכולת" של שובתי רעב אלא רק שביתות רעב שנודעה להן חשיבות מהותית במאבק הכולל שהן היו חלק ממנו (שביתת אסירי הIRA היא מרכיב מהותי באסטרטגיה של הארגון בתחילת שנות ה80 וכך גם לגבי מאבק הסופרג'יסטיות). כך למשל מוזכרת שביתת הרעב של מרק דייוויד צ'פמן רק כבדרך אגב ועל שביתת הרעב של אייבי נתן כתבתי בערך שלו ולא כפסקה בערך הזה.
  • מקבל את הערת ההגהה. אשתדל לבצע תיקונים בימים הקרובים יורם שורק - שיחה 22:44, 28 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]

אין איזכור של היסטוריית שביתות רעב, שביתות רעב הכי ממושכות, קצת פירוט לגבי מדינות שונות. מה לגבי ברית המועצות ? סחרוב ? גיא - שיחה 01:41, 29 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]

שביתת הרעב של סחרוב אכן ראויה לאזכור (גם בערך עליו), אוסיף פסקה בקרוב. לדעתי אין מקום להכליל בערך "טבלת שיאים" של משך שביתה גם מפני שאין באמת דרך לקבוע מי שבת יותר זמן (האם שביתה ארוכה שבמהלכה קיבל השובת נוזלים, מלחים וויטמינים נחשבת יותר משביתה קצרה יותר אך מוחלטת? איך להתייחס לשביתות שבמהלכן הייתה האכלה כפויה?). התרכזתי בעיקר בשני נושאים:
  1. האתיקה הרפואית והדילמות ההחוקיות שבהתמודדות עם שובתי רעב
  2. שביתות רעב שהייתה להן חשיבות במאבק רחב יותר (כלומר כאלו שחשיבותן גדולה מעבר למשך הצום של השובת). יורם שורק - שיחה 12:06, 29 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]
מידע על שביתות הרעב של סחרוב הוסף היום לערך. יורם שורק - שיחה 15:58, 30 ביוני 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 22:58, 25 בספטמבר 2013 (IDT)[תגובה]

היפותרמיה?[עריכת קוד מקור]

היפותרמיה (ירידת חום הגוף) מוזכרת כנזק אפשרי וזה הנזק היחיד שמוזכר. בערך היפותרמיה אין אזכור לשביתת רעב כגורם. גם בערכים המקבילים באנגלית אין תימוכין לקשר בין שביתת רעב או ירידת ריכוז הנתרן המוזכרת לבין היפותרמיה.

האם אכן יש סכנה להיפותרמיה והאם זו התופעה שמהווה את הסיכון העיקרי לשובתי רעב - כמשתמע מהערך? או שמא הכוונה היא למשהו אחר (היפוגליקמיה)?

עם או בלי קשר להיפותרמיה - האם ירידת ריכוז הנתרן אינה רק במקרים שבהם נמנעים מצריכת מלחים (בכפיה או כחלק מהשביתה)?

למען הסר ספק, אין לי מומחיות רפואית ולכן לא אתקן. Laugh Tough - שיחה 17:00, 26 באוקטובר 2013 (IDT)[תגובה]

שביתות הרעב של חאדר עדנן ומוחמד עלאן[עריכת קוד מקור]

יש בערך פרק שמפרט שביתות רעב של פלסטינים ואסירים בטחוניים וצריך עכשיו להוסיף גם את חאדר עדנן ומוחמד עלאן --82.166.116.68 14:13, 22 באוגוסט 2015 (IDT)[תגובה]

שביתות הרעב של חאדר עדנן מוזכרות ממש בתחילת הפרק "שביתות רעב של עצורים מנהליים". השביתה של מוחמד עלאן חשובה בעיקר משום שהיא הרא/ונה מאז אושר התיקון לפקודת בתי הסוהר (האכלה בכפיה) ויש לעדכן. מקווה להתפנות לכך בקרוב או שמישהו אחר ייקח על עצמו את המשימה. יורם שורק - שיחה 04:33, 23 באוגוסט 2015 (IDT)[תגובה]
כל הפרק הזה מיותר ומזיק לאנצ'. גילגמש שיחה 05:31, 23 באוגוסט 2015 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בשביתת רעב שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 00:45, 24 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]