שיחה:תחיית הלשון העברית

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הידע שלי בא בעיקר מקורס מבוא לתואר ראשון ששמעתי באוניברסיטה העברית. שילבתי הרבה חומר מהביבליוגרפיה בסוף הערך וממקורות אחרים. נתנאל 15:53, 31 יולי 2005 (UTC)

כל כך הרבה ידע רוכשים בקורס מבוא? איך נראה מי שהגיע לשנה ג'? :-) דוד שי 20:35, 31 יולי 2005 (UTC)

האם יש הבדל בין ועד הלשון ובין ועד הלשון העברית? אם לא - יש לתקן בגוף הערך. דוד שי 20:35, 31 יולי 2005 (UTC)

גם לי עלתה אותה תהייה במהלך הקריאה, מה עוד שאחד כחול ואחד אדום. יש להבהיר אם זה שני גופים שונים או היינו הך. Magister‏ 21:38, 31 יולי 2005 (UTC)
מדובר באותו גוף. יצרתי הפניה והרחבתי קצת את הערך. נתנאל 05:36, 1 אוגוסט 2005 (UTC)

האזרח דרור 09:52, 3 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

  • ליתורגיה הכוונה תפילה, קריאה בתורה וכיוצא בזה - טקסטים של עבודה דתית (אני לא יודע הגדרה מדויקת). ראה לעת עתה en:Liturgy.
  • תודה על ההערה - הוספתי פסקה קצרה בעניין העיתונות.
נתנאל 10:29, 3 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
תודה על המידע. ועוד
  1. האם לא ראוי לשים בסוף הערך "ראו גם". יש קישורים לדוגמה למלחמת העולם הראשונה וגם למלחמת השפות אולם השניה קשורה בהרבה לנושא הערך.
  2. כדאי אולי לתקן את הנושא של ליתורגיה בערך עצמו?
  3. האם העיתונות היתה קשורה רק לתנועת ההשכלה?
  4. לפני מספר שנים היתה באוניברסטיה המשודרת סדרת הרצאות מעולה בנושא זה או בנושא קשור אליו, מי יודע במה מדובר?
  5. מאותם סדרות הרצאות יש לי רושם עמום שהערך חסר דווקא במקום הכי מעניין - בין העליה הראשונה לשניה- לא בדיוק ברור ממנו איך והפכה העברית מלשון של מעטים בלבד לתופעה הרבה יותר מקובלת. מה תרומתם לדוגמה של דוד ילין ואחרים (דוד יודילוביץ'?) של שיטת "עברית בעברית"? (מה קרה בין 1895 שם יש 13 מורים ל1909 שם יש כבר עיר בה כולם מדברים עברית?).
תודה האזרח דרור 11:50, 3 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
  1. אני לא חסיד של "ראו גם" כשהוא איננו מוסיף דבר על הכתוב בערך. מי שקורא את הערך מבין שמלחמת השפות היא אירוע חשוב, ואם זה מעניין אותו הוא יקרא את הערך. אין לטעמי תועלת בחזרה על הקישור בסיום. מה שכן, בעתיד אני מתכנן לפתוח קטגוריה "היסטוריה של העברית", ושם כמובן יהיו כל הערכים הרלוונטיים.
  2. תיקנתי.
  3. בתקופה שבה מדובר - כן.
  4. כנראה מדובר בסדרת ההרצאות של שלמה הרמתי, עברית שפה מדוברת. לא יצא לי עדיין לקרוא את החוברת, אני אשתדל להשיג אותה ולעיין בה.
  5. הערך עמום בגלל שגם המחקר ההיסטורי די עמום, בין השאר בגלל שאין כמעט מקורות בני התקופה עצמה שמתארים באופן אמין את התהליך. ילין ויודילביץ' שייכים לחוג המקורב לבן יהודה, שכפי האמור בערך לא הצליח כל כך בפעילותו; יודילביץ' הוא גם אחד מהמורים העבריים, שהצליחו מעט יותר. אשר ל-1909, העובדות כאן קצת מתעתעות (ניסיתי לתקן זאת כעת): ב-1909 תל אביב עוד לא הייתה עיר, אלא שכונה קטנה ומשפחתית; וגם לא מדויק לומר שכולם בתל אביב דיברו עברית - זה נכון רק לרשות הרבים, אבל לא למרחב הפרטי של המשפחות, שם עדיין דיברו יידיש, רוסית, פולנית וכדומה. כאמור, אשתדל לעיין בחוברת של הרמתי ולהוסיף מידע משם.
תודה על ההערות ועל תשומת הלב הקפדנית לערך. נתנאל 19:08, 3 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
  • אשר לראו גם. א. זה תקן בכל הערכים הגדולים והמומלצים, וטוב שכך. ב. הסיבה לזה היא שלא כולם קוראים את כל הערך או קוראים אותו לעומק ובתשומת לב. לדוגמה ייתכן ואדם קורא רק את הפרק על פועלו של בן יהודה, ומתעלם לגמרי מחלקים אחרים. ג. הקישורים הפנימיים מאפשרים קישורים שאינם בהכרח לוגיים אלא מערכתיים (כלומר הקשר בין הדברים קיים אבל הוא לאו דווקא חשוב ברוב הנסיבות), ולעומת זאת "ראו גם" הוא מקום להרחבות, למידע שלא ניתן היה לתת אותו בתוך הערך מפאת קוצר המקום ושטף הזרימה של הערך.
  • אכן! שלמה הרמתי! תודה על "עברית שפה מדוברת", נראה לי שאכן בזה מדובר. הוא מדבר כל כך יפה וברור, עד שלמרות שהנושא באמת היה רחוק למדי מתחומי העניין שלי, היה מרתק לשמוע אותו (הייתי נשאר באוטו אחרי נסיעה ארוכה לירושלים כדי לשמוע את סוף ההרצאה). הוכחה לכך שלא פחות חשוב מה אומרים, חשוב איך אומרים אותו. אני ממליץ בחום (ואם יש קלטת, אני ממליץ לשמוע אותו ולא רק לקרוא), ארוץ לקנות.
  • בשמחה. העונג הוא שלי, ותודה רבה על התיקונים ועל המידע. הערך באמת מושקע ויפה. ישר כוח האזרח דרור 09:04, 4 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
נכנעתי והוספתי סעיף "ראו גם", אם כי כרגע הוא יותר בגדר רשימת מטלות... נתנאל 10:22, 4 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
תודה, נראה לי שזה אכן מוסיף. האזרח דרור 10:38, 4 בינואר 2007 (IST)[תגובה]
עיינתי היום בחוברת של הרמתי. היא אכן מעניינת מאוד, אבל איננה מתאימה להופיע בערך, שכן היא סוקרת דיבור עברי במרוצת תקופת הביניים של העברית ולא בזמן התחייה. מקומה יכירנה בערך תקופת הביניים של העברית, ושם היא אכן מופיעה. נתנאל 22:19, 24 בינואר 2007 (IST)[תגובה]

אישים הראויים לציון[עריכת קוד מקור]

ברקע של תחית השפה העברית יש לציין את הרמח"ל שלהרבה דעות הוא מחיה השפה העברית. הוא חיבר 3 מחזות וכן בספריו: מסילת ישרים, דרך ד' וכו' משתמש בשפה צחה ובהירה באופן מדהים ביותר למרות היותו בסביבה נוכרית. בעניין של העברית בתקופת ההשכלה יש לציין את הר' נפתלי הרץ ויזל שחיבר כמה ספרים וג"כ נחשב ממחיי השפה העברית. לי אין מספיק ידע ויכולת כתיבה בכדי להוסיף אותם. ~מתן .ז.~

לגבי הרמח"ל יש מחלוקת אם הוא שייך לתחיית העברית. בכל אופן את שני האישים יש להזכיר בערך על הספרות העברית החדשה. נתנאל - שיחה 11:25, 18 בפברואר 2009 (IST)[תגובה]

הסרתי את דברי גלעד צוקרמן שהוספו לערך. לפי עריכותיהם של משתמש:ברהילל ומשתמש:ארז לוי אפשר לראות שצוקרמן יודע להוסיף אזכור של שמו ושל ספרו בכל מקום אפשרי, אבל לערך הזה זה לא רלוונטי: (א) הטענה לא רלוונטית למקום שבו הוספה - היא לא עוסקת בתכנון לשון; (ב) כמו רבים מדבריו של צוקרמן, זה לא תיאור מוגדר היטב אלא מין טענה כללית עמומה; (ג) הדברים לא מובאים בהקשר - מי שמוסיף פסקה כזו, אפשר לצפות ממנו שייתן סקירה מלאה של הדעות השונות, התפתחותן ומשקלן, ולא רק דעה של חוקר צעיר אחד; (ד) לא ברור עדיין אם בכלל ועד כמה התקבלה עמדתו של צוקרמן כעמדה מגובשת ולגיטימית אצל החוקרים בתחום. הסרתי גם את ההפניה לספרו של צוקרמן, מנימוקים קרובים ומאחר שספרו עוסק בעיקר בעברית הישראלית כשפה ופחות בתהליך התחייה כתהליך היסטורי.

כל זה נימוק ארוך למה שהיה צריך להיפסל מיד בתור עריכה "שלא לשמה" (היא לא מיועדת לשפר את הערך או את ויקיפדיה, אלא היא מיועדת לתת פרסום לצוקרמן), אלא שאין לנו עדיין מדיניות מתאימה לטיפול בעריכות כאלה. נתנאל - שיחה 07:48, 25 במרץ 2009 (IST)[תגובה]

---ספרו של צוקרמן עוסק בתחיית הלשון העברית לא פחות מהמקורות האחרים המצוינים כאן כדוגמת "עברית קדומה ועברית בת-ימינו — לשון אחת? (שיח בלשנים)". דרך אגב, תודה על המחמאה אבל אין לי קשר לפרופסור צוקרמן. רציתי בסך הכל לתרום מעט לויקיפדיה. משתמש:ברהילל

הערה: אני מציע לבדוק את עניין גם בויקיפדיה האנגלית

בחינת המלצה[עריכת קוד מקור]

הצבעה על הסרת/השארת ההמלצה תפתח ביום 1 בדצמבר 2009 ותתקיים כאן, ‏Ori‏ • PTT23:44, 22 בנובמבר 2009 (IST)[תגובה]

משוב מ-26 באוקטובר 2012[עריכת קוד מקור]

יופי של ערך! נהניתי לקרוא Me123 - שיחה 11:18, 26 באוקטובר 2012 (IST)[תגובה]

יחס העות'מאנים ללימוד הלשון העברית ?[עריכת קוד מקור]

טורקיה החדישה בין צוררי העברית, דואר היום, 8 בנובמבר 1929. Geagea - שיחה 17:32, 27 באפריל 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 06:37, 9 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 06:37, 9 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]


קישור שבור 3[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 06:38, 9 ביולי 2013 (IDT)[תגובה]

משוב מ-27 באוקטובר 2016[עריכת קוד מקור]

האיסור לדבר עברית בחיי-היומיום אינו חדש. הדתיים-חרדים-אשכנזים אימצו אותו בגלל האיסור של עזרא הסופר הכוהן לדבר עברית לאחר שיבת ציון מגלות בבל כדי ששפת הקודש תיוחד אך ורק לשימוש בבית המקדש השני שעזרא יזם את הקמתו. לכן, בחיי-היומיום היהודים המשיכו לדבר את השפה הזרה ארמית עד אמצע חיי-הביניים ולכן, המחדל הגדול הזה נותן את אותותיו עד עצם היום הזה. 109.65.164.158 08:56, 27 באוקטובר 2016 (IDT)[תגובה]

אוהדי הערך מתבקשים לחוות דעתם על קטע הידעת הקשור אליו[עריכת קוד מקור]

ראו בבקשה: ויקיפדיה:הידעת?/המתנה#העלייה הראשונה לא הייתה העלייה הראשונה.

תודה. 77.126.45.200 09:35, 5 בספטמבר 2020 (IDT)[תגובה]

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בתחיית הלשון העברית שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 19:04, 24 בנובמבר 2022 (IST)[תגובה]

דיווח שאורכב ב-04 בינואר 2023[עריכת קוד מקור]

דיווח מהדף ויקיפדיה:דיווח על טעויות

מצב טיפול: טופל

לא רשמתם מה המילים שהוא כתב!!!!

הוספתי משפט שעוסק בנושא אקסינו - שיחה 16:41, 4 בינואר 2023 (IST)[תגובה]