שיחת ויקיפדיה:התהליך האסטרטגי לשנת 2017/ארכיון 2

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף


הזמנה להשתתף בשלב השני של התהליך האסטרטגי[עריכת קוד מקור]

זוהי הזמנה לכל המשתתפים הרשומים בשלב הראשון של התהליך האסטרטגי (משתמש:ערן, משתמש:Ofek j, משתמש:Uziel302, משתמש:Northern-boy, משתמש:Slav4, משתמש:אריסטו המקורי, משתמש:Tamir Kalman, משתמש:Hummingbird, משתמש:Yonathan33, משתמש:Amerckado, משתמשת:אמא של גולן, משתמש:ביקורת, משתמש:Shaun The Sheep, משתמש:מלא כל הארץ כבודי, משתמש:משה ספיר, משתמש:Geagea, משתמש:שמזן, משתמש:MathKnight, משתמשת:Daryag, משתמשת:Esh77, משתמש:עוזי ו., משתמש:ALPR, משתמש:כורכום, משתמש:Davidnead, משתמשת:Hanay, משתמשת:לסטר, משתמש:1Or, משתמשת:Shai-WMIL, משתמש:יעיש, משתמש:Tzahi d, משתמש:המקיסט, משתמש:Nahum). השלב השני של התהליך בדיוק נפתח, ואתם מוזמנים להעיף מבט על 5 הנושאים שגובשו, ולסייע בגיבוש האסטרטגיה הסופית של התנועה שלנו. תודה, ושבת שלום. ‏Lionster ‏(WMF)12:35, 12 במאי 2017 (IDT)

את חמשת הנושאים המפורטים[עריכת קוד מקור]

צריך להיות- את חמשה הנושאים המפורטים. 2001:7C0:2041:1AA:0:0:0:DB 13:49, 12 במאי 2017 (IDT)

לא נכון, זה כמו חמשת הכללים.‏ Uziel302שיחה 16:27, 12 במאי 2017 (IDT)

איזה תנועה זו?[עריכת קוד מקור]

מי החליט על הקמת תנועה? מה לנו ולתנועה הזו? ויקיפדיה היא יצור אנרכיסטי. בזבוז זמן וכסף על תהליכים אסטרטגיים וכל שאר השמות המפוצצים הללו, כאילו שמישהו יודע מה יהיה ב-2030, זה בדיוק ההפך מהעקרונות האנרכיסטיים של ויקיפדיה.אודי - שיחה 13:11, 29 במאי 2017 (IDT)

קוראים לתנועה קרן ויקימדיה, והרעיון כנראה צץ מכך שהאנציקלופדיה הפכה חלקית לפורום עם קהילה. גם לדעתי המהלך מיותר ולא קשור לְמה שוויקיפדיה נועדה להיות. בברכה, מלא כל הארץ כבודישלח הודעה ל-013-28143 • ז' בסיוון ה'תשע"ז • 16:50, 1 ביוני 2017 (IDT)
היי אודי ו-מלא כל הארץ כבודי. קיימים אנשים רבים (בוויקיפדיה ומחוצה לה), שאכן מסתכלים על ויקיפדיה (ועל שאר פרוייקטי הצד של ויקימדיה, ויקימילון, ויקיטקסט, ויקיציטוט, וכו') כעל רשימה של אתרי אינטרנט בודדים העומדים בפני עצמם, בהם עיקרון השיתופיות והחופש עומדים בפני עצמם. מדובר בהחלט בגישה מקובלת, שמאפיינת במרבית המקרים את אותן הקהילות שלרוב יותר "מבודדות", ועם פחות קשר עם קהילות עורכים בשפות נוספות ועם קרן ויקימדיה עצמה (כמו הקהילה העברית).
עם זאת, רבים אחרים, בכל רחבי העולם, אשר לוקחים חלק בפרויקטים של ויקימדיה, לא רואים את עצמם רק כעורכים באתר אינטרנט, אלא כחברים בתנועה רחבה, בה חברים אלפי אנשים בכל רחבי העולם, בעשרות שפות שונות, כאשר הדבר המשותף לכל החברים בתנועה, הוא חזון אחד משותף - להבטיח שלכל אדם בעולם תהיה נגישות למכלול הידע האנושי, אשר מחולק לפי תחומים (ידע אנציקלופדי - ויקיפדיה, טקסטים סרוקים - ויקימקור, ציטוטים - ויקיציטוט, וכדומה). גישה זו באה לידי ביטוי בעיקר בקהילות שמעורבות יותר בקשרים מול קהילות נוספות, ולעתים מנהלות קשרים שגרתיים גם עם עובדי הקרן (הקהילה האנגלית, הגרמנית, הצרפתית, ועוד לא מעט קהילות שונות).
כך שבסופו של דבר, הכל תלוי בנקודת המבט שלכם, ובשאלה האם אתם בוחרים לראות את ויקיפדיה כאתר אינטרנט בודד העומד בפני עצמו (ביחד עם שאר אתרי ויקימדיה, שכל אחד מהם עומד לבדו, טיפה קטנה בים האינטרנט העצום), או כחלק קטן מתוך תנועה רחבה וחובקת עולם, העוסקת בהנגשת תחומי ידע רבים ושונים (כאשר ויקיפדיה, לדוגמא, היא רק חלק מכך). שתי התפיסות הן לגיטימיות לחלוטין כמובן. עם זאת, במידה ואנחנו בוחרים להסתכל על ויקימדיה כתנועה, הניסיון לגבש "תכנית אסטרטגית", על מנת להחליט כיצד לפעול במהלך 15 השנים הבאות (האם להשקיע יותר בשדרוג הפן הטכני/להתמקד ביצירת קשר עם קהילות חדשות/להשקיע בפתרונות לקריאה בוויקיפדיה אוף-ליין - כולן החלטות אשר נובעות מהחלטה אסטרטגית).
ולגבי התהליך האסטרטגי עצמו: ההבדל העיקרי המייחד אותנו במסגרת התהליך האסטרטגי הוא, שבניגוד לחברות מסורתיות, בהן האסטרטגיה נקבעת על ידי הדירקטוריון לבדו, בתנועה שלנו (בהנחה ואנחנו מתייחסים אליה כך) כל ויקיפד/ויקימד הוא חבר שווה בתנועה, ולכן, לכולנו יש זכות דיבור בנוגע לכיוון האסטרטגי של התנועה. זאת בעצם הסיבה שאנחנו פה, לאפשר לכולם, גם מהקהילות שבאופן מסורתי פחות "מעורבות" ברמה הגלובלית, להשמיע את דעתן בנוגע לייעוד שלנו ל-15 השנים הבאות. בברכה, ‏Lionster ‏(WMF)09:19, 2 ביוני 2017 (IDT)
"חזון אחד משותף - להבטיח שלכל אדם בעולם תהיה נגישות למכלול הידע האנושי". לזה אני קורא גישה יומרנית ומתנשאת. בצעירותי, לפני שהצטרפתי לגרעין התנדבותי כלשהו שעסק ב"קידום אוכלוסיות" שנחשבו אז ככאלו שצריך לקדם אותן, נאמר לנו שאנו צריכים להתחייב להפיק עבור עצמנו יותר ממה שאנו מפיקים עבור הסביבה שבה אנחנו פועלים. זו בדיוק הגישה הנכונה. אם כל אחד יפעל בתוך מסגרת התנדבותית כדי "להפיק בשביל עצמו את המקסימום" אז מה שקורה זה שכל המרחב מסביבו נתרם. כשאנשים פועלים כדי לעשות את זולתם ואת סביבתם טובה יותר, זה נשמע טוב, אבל זה מתנשא ובדרך כלל, לאורך זמן, לא מחזיק מעמד.אודי - שיחה 09:44, 2 ביוני 2017 (IDT)
גם אני נגד גישות מתנשאות בסגנון. העניין הוא שהחזון כאן הוא בסך הכל להבטיח שתהיה אפשרות גישה לידע האנושי למי שיהיה מעוניין בכך, לא "לחנך אנשים", או "לגרום להם להבין עובדה מסוימת", כך שאני לא ממש רואה איך מדובר בגישה מתנשאת, בטח בהשוואה לדוגמאות אחרות. לעניין להחזיק מעמד, כבר 16 שנים שיש הדואגים להספיד אותנו מדי יום ביומו. אין לי ספק שימשיכו לעשות זאת גם ב-16 השנים הבאות, ואנחנו נמשיך ונצמח. ‏Lionster ‏(WMF)10:46, 2 ביוני 2017 (IDT)

השתתפות דלה? ניתוח שלי לסדרי העדיפויות[עריכת קוד מקור]

קודם כל, רוצה להביע את הערכתי לLionster על ריכוז הפעילות בנושא!

אם יורשה לי להציע את דעתי (בדיעבד וחבל שלא הייתי אמיץ יותר קודם), האופן שבו נערכו הדיונים קצת החמיץ את המטרה החשובה ואולי מסביר השתתפות דלה המסתמנת ביחס לשלב הראשון, וחבל שכך.

השאלות ברובן היו השוואתיות (מה יותר חשוב) ולכן לדעתי עדיף היה להעלות את השאלות בדף אחד על כל הנושאים יחדיו. הנושאים תלויים אחד בשני וקשה לדון באחד בלי להתייחס לשני.


להלן ההתייחסות שלי ביחס לכלל הנושאים (בשאיפה לפי סדר הנושאים שהוצגו):
אם נתייחס למיזם הדגל ויקיפדיה ולא לכלל המיזמים, נושא האמינות חשוב ומשפיע על מידת השימוש בויקיפדיה (אם תהיה למיזמים תדמית "לא אמינה" יתמעט השימוש). אם נשים את האמינות במקום ראשון ונדרוש מקור לכל מידע אז אולי יהיה לנו "גב אקדמי" שלו אנו מייחלים (אי אפשר לפנות למומחים בצד אחד ולאפשר מצד שני ערכים לא אמינים-לכל הפחות, חשוב שבכל ערך תהיה התראה על חוסר מקורות).
מצד שני, אם לא נדע להתנהל נכון מול מי שתורם מידע חשוד (קהילה בריאה) אנחנו נייצר לנו עודף עבודה בדמות משחיתים וטרולים, במקום לגייס את אותם המשתמשים כדי להוריד את הנטל, לנטר, לתחזק וכו' (ואם לא לתרום, לפחות לא להזיק). למצב הזה שני פתרונות-מערך ניטור יעיל (השקעה בטכנולוגיה) או נחמדות (קהילה בריאה) כדי לגייס לצידנו יותר אנשים שיוכלו לעסוק בניטור. הן נחמדות והן ניטור עשויות לבוא על חשבון פיתוח תוכן, אבל אני מאמין שהדרך הארוכה תשתלם ובסוף דברים יטופלו, במוקדם או במאוחר. בטווח הארוך, הדרך של הנחמדות משתלמת יותר מלנהל קרבות מאסף מול משחיתים שיחזרו בכל פעם מIP אחר. אדרבא, נחמדות בתוך הקהילה שלנו תמנע פרישה של עורכים ותיקים, שזו תופעה מזיקה (בנקודה זו מעלה לעצמי רעיון-גישור).
בנוסף, התדמית של ויקיפדיה העברית, כמקום שבו עורכים חדשים אינם רצויים ויש איפא ואיפא, מזיקה לא פחות מהתדמית של "ויקיפדיה לא אמינה".

בהיבט הפיתוחים הטכנולוגיים, הנושא של הנגשת לויקיפדיה לניידים הוא חשוב בטווח הארוך וכל הפיתוחים תורמים בצורה כזו או אחרת, אבל חשוב שמאמצי הפיתוח יהיו מתואמים עם הקהילה והקהילה (ובתוכה קהילת הקוראים=סקר משתמשים) תהיה יותר מעורבת בקביעת סדרי העדיפויות, כדי שקודם כל ייענו הצרכים החשובים/דחופים/רחבים ביותר, שיתנו את התרומה הרבה ביותר. ממשק נגיש יקל על יותר אנשים להצטרף, אבל האם זה רצוי לפני שאנחנו מסוגלים להתמודד עם גידול במספר העריכות בהיבט הניטור והבקרה? לפי מה שאני מבין, הצורך באמינות גובר על הצורך בשלמות האנציקלופדיה (גידול במספר הערכים).

להבנתי, אין לנו אינטרס מיוחד כקהילה עברית בתרומה להפצת ויקיפדיה במקומות מחוץ לישראל ("תנועה גלובלית אמיתית", אולי פרט לפרויקטים של הסברה באמצעות עריכה בשפות זרות), אבל באופן אישי אני מכיר ישראלים שלא מכירים את ויקיפדיה באמת (לא יודעים שאפשר לערוך, יש להם כל מיני אמונות שגויות לגביה) ולכן אני אפרש את הסעיף הזה כ"חדירה לקהלים שויקיפדיה לא הגיעה אליהם". הפעילות באקדמיה מספקת אך יש מקום להרחיב את הפעילות לאפיקים נוספים לטובת שלמות הידע. עם זאת, הנושא בעיניי הוא בעדיפות נמוכה ביחס לשאר הנושאים. מאידך, הושטת היד שלנו לקהלים מבחוץ היא הזדמנות פז לפעול בצורה פרואקטיבית ולהסביר להם את ויקיפדיה כראוי (לא ברמה טכנית אלא קודם כל עקרונות NPOV, זכויות יוצרים ומקורות) ובכך למנוע אי נעימויות ו"הידרדרות לצד האפל" כתוצאה מחיכוך עם מנטרים כשמישהו מחליט באקראי לעשות ניסויי עריכה. כנ"ל לגבי יוזמות לא מתואמות של עבודות אקדמיות בוויקיפדיה.

כל הנושא הזה של חדירה לאקדמיה ומערכות החינוך ("השתלבות במערך הידע הגלובלי") עלול להעלות את הנטל בניטור ולכן ויקיפד המלווה פעילות כזו צריך למנוע יצירת יותר נזק מתועלת ויהיה אחראי לא רק על תקינות הערכים שעולים אלא גם על ההדרכה של המשתתפים: לא מספיק לתקן אותם, חשוב לוודא שהם יכולים להבחין בעצמם "בין טוב לרע" ויפעלו כהלכה גם ללא השגחה. כל הפעילויות האלו צריכות להיעשות בהדרגתיות כדי שהמנטרים יצליחו להתמודד עם הגידול הפוטנציאלי בקצב העריכות, ומאידך לעודד עוד אנשים להצטרף לפעולות הניטור. ‏Hummingbird° יש לך הודעה ° כולי אוזן 06:06, 26 ביוני 2017 (IDT)

במקרה נתקלתי במסמך הבא (מתבסס על השנים המוקדמות, עד 2010)-אחת המסקנות שעולות ממנו זה החוסר בפשטות (וזה מה ששכחתי להתייחס אליו בהודעה שלי) ולכאורה עודף ה"תקנוניזציה" שהחל מ2007 תקע את הגידול במספר המשתמשים בויקיפדיות השונות ואף גרמה לדעיכה (שוב, מאז 2010 קרו הרבה דברים). חומרי ההדרכה שלנו לא תמיד אינטואיטיביים (עובדים על זה כל הזמן), הממשק לא פשוט (היום מטופל עם העורך החזותי), תהליכי העלאת התמונות ושאר המדיות לא אינטואיטיביים (לדעתי השתפר בינתיים). מעט אנשים מסתדרים ומתמידים והרבה פשוט מרימים ידיים ומוותרים. יש שם עוד כל מיני תובנות מעניינות והמלצות לגבי התעדופים.
אגב, נושא הגדלת הגישה לוויקיפדיה מעלה שוב את ההנגשה לקהלים דתיים (תוכן "מפורש"), ילדים (תוכן "מפורש", רמת שפה, אורך מאמרים), עולים חדשים ובעלי מגבלת ראייה. לדעתי אפשרות הספרים יכולה להוות חלופה טובה לסינון תכנים, פתיחת ויקי "עברית פשוטה" יכול לענות על הצורך של ילדים ועולים חדשים, הנגשה לבעלי מוגבלויות תמיד מבורכת. ‏Hummingbird° יש לך הודעה ° כולי אוזן 19:50, 26 ביוני 2017 (IDT)
היי Hummingbird, ותודה על המשוב.
לעניין האופן שבו נערכו הדיונים - אני מסכים שהחלוקה הקשיחה בין הנושאים עשויה להיות אחד מהגורמים שהובילו להשתתפות נמוכה יותר ביחס למעגל הראשון (לא רק בקהילה שלנו - גם במסגרת קהילות אחרות). עם זאת, ההחלטה בנושא התקבלה על ידי צוות התהליך האסטרטגי, בכפוף לדרישות השונות של התהליך, ועל מנת ליצור "אחידות" בין כלל הדיונים השונים. לא מדובר בחלוקה שנעשתה במסגרת ויקיפדיה העברית לבדה, והדבר נעשה אגב תוך התייעצות עם מומחים חיצוניים אותם הקרן שכרה. כך שבמקרה כזה, כל מה שניתן לעשות הוא להעביר את המשוב שלך (כפי שעשיתי), לקראת התהליכים האסטרטגיים הבאים (אם יהיו).
לעניין המשוב המפורט והמנומק - עקרונית, המעגל השני של הדיונים הסתיים זה מכבר (ראה בדף הראשי), כאשר בשלב זה, אנחנו מעבדים את התוצאות, ומתכוננים לפתיחתו של המעגל השלישי (בתחילת יולי). עם זאת, אני אדאג לתרגם ולהעביר את המשוב ישירות בדוא"ל לצוות האסטרטגי. אני מקווה שתהיה מעוניין להשתתף גם במעגל השלישי, כאשר בקרוב אפרסם פרטים נוספים בנושא במזנון (ברגע שהפרטים יועברו אלי, ככל הנראה עוד השבוע).
תודה! ‏Lionster ‏(WMF)13:36, 27 ביוני 2017 (IDT)
תודה לך! Hummingbird° יש לך הודעה ° כולי אוזן 20:16, 27 ביוני 2017 (IDT)