שיחת משתמש:Daniel123/ארכיון 47

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המכתש הקטן, אחת משמורות הטבע בישראל

שמורת טבע היא חבל ארץ שהוכרז כמקום מוגן מפני שינויים אשר עלולים לשנות את אופי החי, הצומח והדומם בו. שמורת טבע מיועדת בעיקר לשמר מצב קיים, של צמחים, בעלי חיים ודומם, המותאמים לסביבה הספציפית של השמורה.

שמורת הטבע שומרת על המאזן האקולוגי ומגנה על אוכלוסיית החי והצומח המקומי מפני פגיעה - לרוב של בני האדם - כגון: ציד, קטיפת פרחי בר, עיבוד חקלאי, בנייה, תעשייה מזהמת ועוד.

לשמורות טבע ייעוד נוסף: הן מהוות "ריאות ירוקות" למדינה, וככל שמחריף הזיהום הסביבתי, חשיבותן עולה וגוברת.

בנוסף, לשמורות הטבע גם תכלית תיירותית וחינוכית ובשל כך מצויים בהן מסלולי טיול מסומנים ושילוט הדרכה.

חוקים מיוחדים אוסרים על פגיעה בכל המצוי בשמורת טבע: ערכי טבע מוגנים וחיות בר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור]

תחילתן של שמורות הטבע באחוזות הציד הגדולות שהחזיקו מלכים ואצילים שלאיש לא הייתה רשות להכנס אליהן - מלבד כמובן בעליהן.

ההבנה כי יש צורך בשימור הטבע התעוררה רק בעת החדשה, משהחלו להתייחס לטבע כאל ערך בפני עצמו ונוכחו לדעת כי עשרות מינים של בעלי חיים כבר נכחדו.

שמורת הטבע הראשונה בעולם הייתה, ככל הנראה, קטע מיער פונטנבלו (Fontainebleau) שליד פריז, שקבוצת ציירים הצליחה (ב-1858) להגן עליו באמצעות צו.

ב-1864, בעיצומה של מלחמת האזרחים של ארצות הברית - חתם לינקולן על חוק, שהעניק לעמק יוסמיטי מעמד של שמורת טבע. גם במקרה זה, כמו בזה של יער פונטנבלו, הסתפקו היוזמים במניעת השמדת האתר, בלי להבטיח אמצעים לשמירה ושימוש בו.

לאחר שנסתיים ב-1870 סקר בשטח המוכר כיום כפארק לאומי ילוסטון, נהגה הרעיון של פארק לאומי כפי שאנו מכירים אותו כיום. עורכי הסקר החליטו לפעול לשימור המקום לטובת כלל הציבור, וב-1872 החליט הקונגרס האמריקני להעניק למקום מעמד של פארק לאומי.

בארצות שונות, קיימים כיום סוגים שונים של שטחים מוגנים. הסיווג בישראל: שמורת טבע, גן לאומי, שמורת נוף, יער קק"ל ואתר לאומי. בארצות אחרות, קיימים גם מרחבים ביוספריים מוגנים, הכוללים שטחי חקלאות.

שמורות טבע בישראל[עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – שמורות טבע בישראל


שלטונות המנדט הבריטי חוקקו את פקודת הציד שנועדה להגן על חיות הבר ולהסדיר את נושא הציד. בראשית שנות החמישים, עם הכוונה לייבש את ימת החולה החלו חובבי הטבע במאבק אשר נועד לשמר את מערכת הטבע הייחודית של החולה ותוצאת המאבק הייתה הקמתה של שמורת הטבע הראשונה בארץ - שמורת החולה ותוצאה נוספת הקמתה של החברה להגנת הטבע.בעשר השנים הראשונות לקיומה החברה להגנת הטבע עסקה בפקוח בשטח , בהקמת בתי ספר שדה ובהסברה.

בשנת 1963 חוקקה הכנסת את חוק הגנים הלאומיים ושמורות הטבע לפיו קמה רשות שמורות הטבע ביום 1.1.1964. תפקידה העקרי של הרשות הוא להקים ולנהל את שמורות הטבע בישראל ולאכוף את חוק הגנת חיית הבר. בשנת 1998 אוחדה הרשות עם רשות הגנים הלאומיים לגוף אחד -רשות הטבע והגנים.

בישראל יש 375 שמורות טבע המשתרעות על-פני שטח של כ- 5,317 קמ"ר. כל שמורה מאפיינת בתי גידול, נופים וחבלי ארץ ייחודיים, או מכילה מינים נדירים של חי, צומח ותופעות גאולוגיות.

מספרן המדויק של שמורות הטבע בארץ משתנה כתוצאה מתהליכים להכרזת שמורות טבע חדשות לאורך השנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

  • עמנואל הראובני, קום התהלך בארץ - מדריך שמורות טבע בישראל, משרד הבטחון - ההוצאה לאור, 1985
  • האנציקלופדיה העברית כרך ו1 עמוד 642, הוצאת מסדה.