שייח' חוסיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שייח' חוסיין
ሼክ ሁሴን
מדינה / טריטוריה אתיופיהאתיופיה אתיופיה
מדינה אורומיה
גובה 1,386 מטרים
קואורדינטות 7°45′N 40°42′E / 7.75°N 40.7°E / 7.75; 40.7 
אזור זמן UTC +03:00

שייח' חוסייןאמהרית: ሼክ ሁሴን) היא עיירה בדרום-מערב אתיופיה. העיירה ממוקמת באזור בייל באורומיה והגובה שלה הוא 1,386 מטר מעל פני הים.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגלה הארצות ארתור דונלדסון סמית (אנ') הגיע לשייח' חוסיין ב-21 בספטמבר 1894 ובילה שם מספר ימים.

ב-23 בדצמבר 2007 דיווח עיתון אתיופי שחברת SATCON Construction השלימה בניית כביש של 170 קילומטרים דרך האזור ההררי של אורומיה המחבר את שייח' חוסיין עם העיירה מיצ'טה.

קבר שייח' חוסיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיירה נקראת על שם מקום קדוש בעיני מוסלמים באתיופיה: קברו של שייח' חוסיין: קדוש סומלי מהמאה ה-13 ממרכה (אנ'), שהכיר את האסלאם לאנשי סידאמו שחיו באזור באותה תקופה. הוא גם ייסד את סולטנות בייל (אנ') ומספרים שעשה ניסים רבים. מספר ניסים אלו תועדו בהגיוגרפיה שפורסמה בקהיר בשנות ה-20 של המאה ה-20. אף על פי שעיירה זו נמצאת כעת בתחומי המולדת של בני האורומו, היא ממשיכה להיות יעדם של כ-50,000 עולי רגל מאתיופיה פעמיים בשנה במהלך החודשים המוסלמיים שבהם חלו החג' ורביע אל-אוול. העלייה לרגל הראשונה היא להנצחת לידתו, והשנייה היא למותו. באופן מסורתי הם נושאים מקלות שסועים המכונים "אול שייח' חוסיין", שהם קטנים ואינם מנוצלים לכל מטרה מעשית. ברגע שהם מגיעים למקדש, עולי הרגל נכנסים בתורם לקבר הקדוש בזחילה דרך פתח קטן.[1]

המתחם הדתי הנרחב המוקדש לשייח' חוסיין כולל את העיירה ואת העמק הסמוך של קצ'מסרה. במהלך המאה ה-18, האמיר עבד אל-שקור בן יוסף מהרר בנה מקדש לקדוש הבגדאדי עבד אל-קאדר אל-ג'ילאני ליד קברו של שייח' חוסיין. כחלק מהמתחם נחנך גם בית קברות. במתחם יש את המסגד של אביו של שייח' חוסיין, שניהם עם "גובה" מסוג הרר. כמו כן, נמצאות בסמוך שלוש מערות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שייח' חוסיין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Local History in Ethiopia" (PDF). The Nordic Africa Institute website. אורכב מ-המקור (PDF) ב-2011-05-28. נבדק ב-2007-12-03.