שלדג אפור-ראש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןשלדג אפור-ראש
שלדג אפור-ראש
הקלטה של שלדג אפור-ראש, 250px
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: כחלאים
תת־סדרה: שלדגיים
משפחה: שלדגיים
תת־משפחה: שלדגי עצים
סוג: שלדג עצים
מין: שלדג אפור-ראש
שם מדעי
Halcyon leucocephala
‏(Statius Müller, 1776)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שַׁלְדָּג אפור-ראש (שם מדעי: Halcyon leucocephala) הוא מין עוף הנמנה עם משפחת השלדגיים שמסדרת הכחלאים. שלדג זה נפוץ באפריקה הטרופית והסובטרופית, ואף בחצי האי ערב. שלדג זה נקרא גם: שלדג ערמון-בטן (Chestnut-bellied kingfisher) מצב שימור: ללא חשש - לשלדג אפור-ראש תפוצה רחבה ואוכלוסייה גדולה ויציבה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גודל של שלדג אפור-ראש כ-21 ס"מ. ללא הבדל בין המינים, צבע הראש והחזה אפור, הגב והחלק העליון של הכנפיים בצבע שחור, כאשר קצוות הכנפיים והזנב בצבע כחול בוהק, החלק התחתון של הגוף בצבע ערמון. המקור ארוך וחד בצבע אדום.

מידע טקסונומי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המין תואר לראשונה על ידי הזואולוג הגרמני פיליפ מולאר ב-1776 תחת השם מדעי Alcedo leucocephala.[2][3] הסיווג לסוג Halcyon בוצע על ידי החוקר הבריטי ווילאם סואינסון ב-1821.[4] מקור השם Halcyon מיוונית, המילה alkuōn - ציפור שמופיעה במיתולוגיה יוונית כשליח שביקש מהאלים להרגיע את הים וכך הפך לסמל למזל טוב, בעיקר בקרב יורדי ים. שם המין leucocephala מקורו בהלחם מילים מיוונית: leukos שמשמעו לבן ו-kephalos שמשמעו ראש.[5] מקור השם בעברית הוא הלחם בסיסים של "שולה דגים".[6]

תת-מינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשלדג אפור-ראש מוכרים 5 תת-מינים:[7]

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לשמו, שלדג זה לא ניזון מדגים, אלא ממגוון של חסרי חוליות כדוגמת: חגבאים, חיפושיות, צרצריים וחסרי חוליות נוספים, לעיתים גם לטאות קטנות. שיטת הצייד: השלדג נח על נקודת תצפית גבוהה, לרוב ענף, שממנו הוא תר אחרי טרפו, כאשר הוא מאתר טרף הוא צולל אליו מנקודת התצפית.

רבייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונת הרבייה בין ספטמבר לדצמבר, נוהג לקנן במחילות בגדות נחלים ותילי עפר, הנקבה מטילה 3-4 ביצים שעליהם שומרים 2 בני הזוג למשך כ-20 יום.[8] הגוזלים בוקעים עירומים, ללא נוצות, ובעלי מקור בצבע שחור. לעיתים מין זה מהווה פונדקאי קינון עבור אוביל הדבש.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שלדג אפור-ראש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שלדג אפור-ראש באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ Statius Müller, Philipp Ludwig (1789) [1776]. Vollständiges Natursystem Supplements- und Register-Band (בגרמנית). Nürnberg: Gabriel Nicholaus Raspe. p. 94.
  3. ^ Peters, James Lee, ed. (1945). Check-list of Birds of the World. Vol. 5. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. p. 197.
  4. ^ Swainson, William John (1821). Zoological illustrations. Vol. 1. London: Baldwin, Cradock, and Joy; and W. Wood. Plate 27 text.
  5. ^ Jobling, James A. (2010). The Helm Dictionary of Scientific Bird Names. London: Christopher Helm. pp. 185, 223. ISBN 978-1-4081-2501-4.
  6. ^ http://hebrew-academy.org.il/wp-content/uploads/meeting52.pdf
  7. ^ Gill, Frank; Donsker, David, eds. (2017). "Rollers, ground rollers & kingfishers". World Bird List Version 7.2. International Ornithologists' Union.
  8. ^ http://www.eol.org/pages/1049968/overview