שמונה צדדים לאמת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמונה צדדים לאמת
Vantage Point
בימוי פיט טראוויס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי טניה לנדאו
ריקרדו דל ריו
תסריט בארי לוי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה סטוארט בארד עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים דניס קווייד
מתיו פוקס
ויליאם הרט
איילת זורר
מוזיקה אטלי אורוורסון עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום אמיר מכרי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Original Film, רלטיביטי מדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סוני
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 22 בפברואר 2008
משך הקרנה 90 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מותחן, סרט פעולה, סרט פשע, סרט מתח פוליטי עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות באתר מוג'ו vantagepoint
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שמונה צדדים לאמתאנגלית: Vantage Point) הוא סרט פעולה ומותחן שיצא לאקרנים ב-22 בפברואר 2008. את הסרט ביים פיט טראוויס, ומככבים בו דניס קווייד, מתיו פוקס, פורסט ויטאקר, סיגורני ויבר, ויליאם הרט ואיילת זורר. רוב הצילומים היו במקסיקו, ומיעוטו בסלמנקה - העיר בה מתרחשת העלילה.

מבנה הסרט והעלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט בנוי באופן שמציג את אותן 23 דקות בזו אחר זו משמונה זוויות ראייה של דמויות שונות שהיו מעורבות כל אחת בדרכה באירוע, כל זווית ראייה חושפת חלק נוסף מהתמונה המלאה, צד נוסף של האמת. מבקר הקולנוע יאיר רוה סבור כי תרגום שם הסרט בעברית - "שמונה צדדים לאמת" אינו נאמן לתסריט, שכן בסרט מופיעות תשע דמויות מרכזיות וחמישה או שישה כיווני עלילה.[1]

העלילה מתרחשת בעיר סלמנקה שבספרד. נשיא ארצות הברית הנרי אשטון (ויליאם הרט) עורך ועידת פסגה נגד הטרור, ובמהלך הנאום המרכזי שלו בכיכר בעיר יורים בנואם, שמתברר מאוחר יותר ככפיל של הנשיא האמיתי. כמה דקות מאוחר יותר מתפוצצת פצצה תחת בימת הנואמים, וכן חודר מתנקש למלון בו הנשיא האמיתי שוכן, יורה בפמלייתו וחוטף את הנשיא עצמו. הנשיא נלקח באמבולנס לעבר יעד בלתי נודע, ותוך כדי הנסיעה מנהל מערך האבטחה שלו, בארנס, מצליח למצוא אותו ומציל את חייו.

שמונת הצדדים של האמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תומאס בארנס (דניס קווייד) - מנהל מערך האבטחה של הנשיא, שלאחר הפיצוץ בוחן את מצלמות ערוץ הטלוויזיה, ומגלה את בגידתו של טיילור, רודף אחריו והורג אותו. לבסוף מצליח בארנס ליירט את האמבולנס בתוכו מוחזק הנשיא, לירות למוות בחוטפו ולהצילו.
  • קנט טיילור (מתיו פוקס) - מאבטח במעגל האבטחה הראשון של הנשיא שמתברר כבוגד וחובר לחוטפים, אך בראנס מגלה אותו, רודף אחריו, ולבסוף הוא נורה למוות בידי של בארנס.
  • הווארד לוּיס (פורסט ויטאקר) - תייר מזדמן שמצלם בעת אירוע ההתנקשות, ומעורב מאוחר יותר, באקראי, במרדף אחר החוטפים.
  • רקס ברוקס (סיגורני ויבר) - עורכת חדשות השטח שצופה בהתנקשות דרך מצלמות הערוץ שלה, ולאחר מכן, באמצעות הצילומים, מסייעת לבראנס לשחזר את ההתרחשויות.
  • נשיא ארצות הברית הנרי אשטון (ויליאם הרט) - בתחילה הוא בחדרו במלון וכפילו הוא זה שנואם, ולפתע מתפרץ לחדרו טרוריסט וחוטף אותו באמצעות אמבולנס.
  • ורוניקה (איילת זורר) - טרוריסטית ספרדיה שחוטפת את הנשיא.
  • אנג'י ג'ונס (זואי סלדנה) - אם ובתה המזדמנות למקום, בעת האירוע מאבדות אחת את השנייה, ולבסוף נפגשות שוב, לאחר שהווארד מציל את הילדה מדריסה.
דמויות נוספות

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות גרועות בישראל ובעולם. מספר מבקרים טענו כי הסרט מבוסס על גימיק בלבד - של זוויות הראייה השונות - ואילו התסריט עצמו רדוד. מבקר הקולנוע של הניו יורק טיימס, מנואלה דארגיס, כתב כי הסרט מנסה לחפות על תסריט גרוע וחלול בשחקנים ידועים, וכי זה "גימיק שמחפש נקודה".[2] אותה ביקורת, אודות התסריט, כתב גם מבקר הקולנוע אורי קליין: ”אם תסריט הוא נבוב וסתמי שום גימיק לא יציל אותו.” הוא ממשיך ומכנה את התסריט "שטוח ומכני", וכי ”העלילה נדמית כאילו נפלטה ממחשב שלתוכו הוטענו כל הנוסחאות של סרטי הפעולה שראינו בשנים האחרונות.”[3] בביקורת נוספת המתייחסת לתסריט נכתב: ”בשביל מה בזבזנו חצי סרט בצפייה באותן 20 דקות, שוב ושוב, אם בסוף יוצרי הסרט התקפלו והחליטו לספר את הסיפור בשיטה הנורמלית?!”.[4]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]