שמחה ולנר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמחה ולנר
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 9 ביולי 1931
בנדין, רפובליקת פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 בינואר 2011 (בגיל 79) עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אסטרונומיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה מתחם בתי הקברות בחיפה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת בר-אילן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת בר-אילן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שמחה וֶלנֶר (9 ביולי 193122 בינואר 2011, ט"ז בשבט תשע"א) היה חבר בוועדה לאנרגיה אטומית ומומחה לאסטרונומיה ובפרט בהקשרה היהודי. מיוזמי ומובילי קורס בנושא הלוח העברי באוניברסיטת בר-אילן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשנת 1931 בעיר בנדין שבפולין, לחנה רחל (1903–1978) וחיים יצחק ולנר (1895–1980) שהיה איש תנועת "הפועל המזרחי" בפולין. בשנת 1934, כשהיה כבן 3, עלה ארצה עם הוריו ועם אחיו אלתר ולנר והמשפחה השתקעה ברחוב הרצל בתל אביב.

בילדותו למד בחיידר ובישיבה החסידית שפת אמת ומאוחר יותר בישיבת היישוב החדש בתל אביב. על אף חינוכו החרדי שירת בצבא, תחילה בנח"ל ואחר כך בחטיבת גבעתי, שם שירת כקצין.

לצורך לימוד באוניברסיטה, השלים את מבחני הבגרות ולימוד אנגלית לבדו, לאחר שבנערותו קיבל השכלה תורנית בלבד. למד לבדו חשמלאות ואחרי הצבא עבד כחשמלאי במקורות בהתקנת קו המים לאילת. בהמשך למד לתואר ראשון ושני פיזיקה ומתמטיקה באוניברסיטת בר-אילן. את הדוקטורט בפיזיקה גרעינית עשה בטכניון. נושאה של עבודת הדוקטורט היה "בחינת שיטות לאנליזה של ניסויים במערכות תת-קריטיות וחישובי קריטיקליות בסריגי מוטות אורניום במים קלים וכבדים". לאחר הלימודים בטכניון עבד בחברת החשמל באגף המחקר, והיה נציג חברת החשמל בוועדה לאנרגיה אטומית.

עסק שנים רבות כתחביב באסטרונומיה. סייע ויעץ בתכנונם של שעוני שמש במקומות שונים בארץ, בהם שעוני השמש במוזיאון הארץ בתל אביב, שעון שמש עולמי (שמראה את השעה במקומות שונים בעולם) בטיילת בת גלים בחיפה ושעון שמש בפתח תקווה בגן לזכרו של הנער נפתלי לנצקורן.

עיקר עיסוקו באסטרונומיה היה בזיקתה ללוח העברי. עם צאתו לגמלאות, יזם קורס ללימודי הלוח העברי באוניברסיטת בר-אילן במסגרת המחלקה למתמטיקה, אותו לימד במשך כ-15 שנה. לאחר צאתו לגמלאות לימד קורס זה גם במכללת אריאל.

עסק גם בהדרכת סטודנטים באוניברסיטת בר–אילן במסגרת המחלקה למתמטיקה בעבודותיהם לתואר שני ושלישי, בעבודות גמר במדעי המחשב בנושאים אסטרונומיים ותקופות בלוח העברי.

בשנת תשנ"ד יסד ימי עיון שנתיים בנושא תכונה יהודית, וארגן את שלושת הכנסים הראשונים. הכנסים מאורגנים כיום על ידי הרב ד"ר שי ואלטר. הכנס השלושה עשר התקיים בשנת פטירתו והוקדש לזכרו.

ערך את הספר "יד יצחק" – קובץ מאמרים בנושאי תכונה יהודית, שיצא לאור בשנת תשס"ג על ידי המכון ללימודי קידוש החודש ע"ש דרייזין. כמו כן פרסם מאמרים רבים בעלונים שונים בנושאי אסטרונומיה, פיוטים, בירורים הלכתיים ועוד. אוסף חלק ממאמריו יצא כחוברת לאחר פטירתו.

נפטר ב-22 בינואר 2011 בגיל 79 והובא לקבורה בבית העלמין בכפר סמיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]