תוכון זהוב-כתף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןתוכון זהוב-כתף
מצב שימור
מצב שימור: בסכנת הכחדהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: בסכנת הכחדה
סכנת הכחדה (EN)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: תוכאים
משפחה: דרראים
סוג: Psephotellus
מין: תוכון זהוב-כתף
שם מדעי
Psephotellus chrysopterygius
גולד, 1858
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תוכון זהוב-כתף (שם מדעי: Psephotellus chrysopterygius) הוא מין של תוכי ממשפחת התוכיים המצוי רק בחצי האי כייף יורק (אנ') שבקווינסלנד שבאוסטרליה. זהו תוכי נדיר ביותר המצוי בסכנת הכחדה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו של תוכי זה 23 עד 28 ס"מ ומשקלו 54 עד 56 גרם בקירוב. הזכר בעל נוצות כחולות בעיקרם עם כתפיים צהובות, מהם קיבל את שמו. הוא בעל "כיפה" שחורה ורצועת מצח צהובה. המקור אפור והבטן ורודה-כתומה וכך גם הירכיים. הזנב כחול ואפור בקצוות והגב אפור-חום. הנקבות בעלות גוני צהוב-ירקרק חיוור עם פס בצע קרם על הכנפיים. הפנים שלה אפורות עם מצח אפור-כהה והירכיים ורודים חיוורים.

תוכים אלה חיים בטבע בערבות עשב מיוערות או פתוחות, בהם תילי טרמיטים נישאים, החיוניים לקינונן. ערבות הטרמיטים מצויות מספר מטרים זו מזו והתוכי מנצל את הקינים כדי להתרבות בהצלחה תוך שימוש בפריחת זרעים לאחר שריפה טבעית. התוכים נמצאים בתוכן קיני הטרמיטים, מה שמציל אותם משריפה ולאחר מכן עוזר להם לאכול מספר זרעים הפורחים בייחוד לאחר השריפה, בין השאר מזרעי העשב מהמין Schizachyrium fragile. שימושו של תוכי זה בטרמיטים הוא המקור לשמו העממי: "תוכי הנמלים".

תוכי זה מצוי כיום בסכנת הכחדה, כאשר סקרי גודל אוכלוסייה מצביעים על אוכלוסיית בר של בין 700 ל-1,100 פרטים בוגרים המהווים כ-300 זוגות רבייה, כשרוב הפרטים נחשבים לצעירים. הסכנות של התוכי קשורות לצמצום הערבות שלו, הפצת צמחים פולשים הפוגעים בעשבי הערבות והתרבות של טורפים וחומסי ביצים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תוכון זהוב-כתף בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תוכון זהוב-כתף באתר הרשימה האדומה של IUCN