תומאס מורלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס מורלי
Thomas Morley
לידה 1559
נוריץ', הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה אוקטובר 1602 (יוליאני) (בגיל 43 בערך)
לונדון, ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ממלכת אנגליה, אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת אוקספורד עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדריגל, המנון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה עוגב, עוגב עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
תפקיד הקול העליון משיר בשלושה קולות של תומאס מורלי.

תומאס מורליאנגלית: Thomas Morley;‏ 1557 – אוקטובר 1602) היה מלחין, תאורטיקן מוזיקה, עורך ונגן עוגב אנגלי מתקופת הרנסאנס, וראש וראשון לחברים באסכולת המדריגל האנגלי. מורלי היה המלחין המפורסם ביותר של מוזיקה חילונית באנגליה האליזבתנית ומי שחיבר את היצירות היחידות ששרדו מאלה שנכתבו בשעתן לשירים של שייקספיר.

נעורים, לימודים וראשית קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורלי נולד בנוריץ' שבמזרח אנגליה, בנו של בעל מבשלת שיכר. סביר להניח, שהיה זמר בקתדרלה המקומית מאז נעוריו ובשנת 1583 היה למנצח ומדריך המקהלה שם. עם זאת, נראה שמורלי עשה זמן מה מחוץ למזרח אנגליה, כיון שבשנים הבאות הזכיר את המלחין האליזבתני הגדול, הנודע ביצירות הקודש שלו, ויליאם בירד, כמי שהיה מורו; שנות לימודיו אצל בירד אינן ידועות, אבל נראה שהיו אלה שנות ה-70' המוקדמות של המאה ה-16. בשנת 1588 קיבל תואר בוגר מאוניברסיטת אוקספורד וכעבור זמן קצר התקבל לעבודה כנגן עוגב ב"סיינט פול" בלונדון. בנו הצעיר מת בשנה שלאחריה.

בשנת 1588 הוציא ניקולס יונג לאור את מוזיקה טרנסאלפינה שלו, אוסף מדריגלים איטלקיים לטקסטים אנגליים, שהזניק לפעולה את האופנה התוססת והססגונית של חיבור מדריגלים באנגליה. מסתבר, שמורלי מצא במועד זה את הכיוון הנכון ליצירתו וכעבור זמן קצר החל לפרסם אוספי מדריגלים משלו (11 בסך הכל).

מורלי ושייקספיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורלי חי תקופת מה באותה קהילה עם שייקספיר וזה מכבר משערים שהיה קשר בין השניים, אך הוכחות לכך לא נמצאו. מעולם לא נקבע, שהמוזיקה המפורסמת שכתב לשיר It was a lover and his lass מתוך "כטוב בעיניכם" אכן בוצעה אי פעם בהצגת המחזה של שייקספיר, אם כי ברור שהאפשרות לכך קיימת. מעמדו של מורלי באמצע שנות ה-90' של המאה ה-16 היה איתן והייתה לו גישה נוחה לקהילת התיאטרון; אין ספק שהיה אז, כפי שיש כיום, קשר הדוק בין שחקנים נודעים למוזיקאים ידועי שם.

מדריגלים ושאר יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורלי ניסה לחקות את רוחו של בירד בכמה מיצירות הקודש המוקדמות שלו, אך תרומתו העיקרית לתולדות המוזיקה הייתה בצורת המדריגל. ליצירתו בסוגה זו שמור מקום ברפרטואר עד עצם היום הזה, והיא מציגה מגוון רחב יותר של צבע רגשי, צורה וטכניקה מזו של כל מלחין אחר בן התקופה. המדריגלים שלו, לפני ומעל לכל, קלילים, מהירי-תנועה ונוחים לשירה, ודוגמה לכך הוא המדריגל המפורסם שלו "עכשיו הוא חודש האביב" (Now is the Month of Maying); הוא לקח מן הסגנון האיטלקי את ההיבטים שהתאימו לאישיותו ושיווה להם אופי אנגלי. מלחינים אחרים מאסכולת המדריגל האנגלי, כמו תומאס וילקס וג'ון וילביי, כתבו מדריגלים בנימה רצינית וקודרת יותר.

נוסף למדריגלים, כתב מורלי מוזיקה אינסטרומנטלית, הכוללת יצירות לכלי מקלדת (שחלקן נשמר ב"ספר הווירג'ינל של פיצוויליאם"), ומוזיקה להרכב הייחודי לאנגליה, שתי ויולה דה גמבה, חליל, לאוטה, ציתר ובנדורה.

חיבורו של מורלי, "מבוא קל ופשוט למוזיקה מעשית" (Plaine and Easie Introduction to Practicall Musicke) שיצא לאור בשנת 1597, נשאר פופולרי למשך קרוב למאתיים שנים אחרי מות מחברו ועודנו משמש מקור חשוב למידע על חיבור וביצוע במאה השש-עשרה.

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הר מורלי באי אלכסנדר שבאנטארקטיקה נקרא על שמו של תומאס מורלי[1].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תומאס מורלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]