תת-לוטננט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תת-לוטננטאנגלית: Sub-lieutenant) הוא בדרך כלל דרגת קצין זוטר, המשמשת בצבאות, ציים וחילות אוויר.

ברוב הצבאות, תת-לוטננט הוא דרגת הקצונה הנמוכה ביותר. עם זאת, בברזיל, זוהי דרגת המש"ק הגבוהה ביותר, ובספרד, היא דרגת המש"ק השנייה בבכירותה.

כדרגת צי, תת-לוטננט מדורג מתחת ללוטננט.

דרגת צבאות וחיל האוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצרפת, תת-לוטננט (sous-lieutenant) הוא הקצין הזוטר בצבא או בחיל האוויר. הוא עונד פס בצבע החיל שלו (למשל זהב לחיל רגלים, כסף לפרשים משוריינים וכו'). במהלך המאה ה-18 דרגת sous-lieutenant de vaisseau היה קיים בצי הצרפתי. זו הייתה המקבילה לדרגת "חבר של מאסטר" של הצי המלכותי. כעת היא הוחלפה בדרגת "צוער ראשון" (enseigne de vaisseau de première classe).

תת-לוטננט בארגנטינה עונד שמש כסופה אחת על כל כתף, תת-לוטננט בברזיל היא דרגת המש"ק הבכירה ביותר (שנקראת תת-קצין בחיל הים ובחיל האוויר), עונדות לכסנית מוזהבת. במקסיקו, תת-לוטננט הוא הקצין הזוטר ביותר בסולם הדרגות, והוא עונד מוט זהב בודד. תת-לוטננט בתאילנד ותת-לוטננט בפועל עונד כוכב בודד על כל כתף.

הצבא הבריטי השתמש לזמן קצר בדרגת תת-לוטננט מ-1871 עד 1877, והחליף את דרגות הצוער בחיל הרגלים והקורנט בחיל הפרשים. בשנת 1877, הוא הוחלף בתורו בדרגת לוטננט משנה, אם כי זו שימשה מאז ומתמיד את התותחנים המלכותיים, המהנדסים המלכותיים וגדודי הרובאים.

סמל הדרגה בצבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל הדרגה בחיל האוויר[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרגה ימית[עריכת קוד מקור | עריכה]

היסטוריה של הדרגה בצי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרח קצונה (מידשיפמן) בצי המלחמתי שעבר את בחינת ההסמכה ללוטננט והמתין לקידום נבחר לעיתים קרובות על ידי קפטן האונייה למלא בינתיים תפקיד של עוזר רב החובלים. למרות שמבחינה פורמלית הדירוג לא הוביל לקידום לדרגת לוטננט, עוזרי רב החובלים קיבלו שכר גבוה יותר מכל דירוג אחר, שירתו כסגנו של הלפטננט במהלך המשמרת ופיקדו על אחת מסירות השירות הקטנות של האונייה.[5] פרח קצונה שהפך לעוזר רב החובלים קיבל עלייה בשכר מ-1 ליש"ט 13 שילינג 6 פני ל-3 ליש"ט 16 שילינג לחודש, אך סיכוייו לקבל פיקוד לא היו גבוהים בתחילה.[6][7] לימים נקבע מילוי תפקיד עוזר רב-חובלים כשלב רגיל בדרך לקבלת פיקוד. הדבר גרם לבלבול מסוים בשלהי המאה ה-18, משום ששני בעלי-תפקידים באונייה – עוזרי רב-החובלים, שרצו להתקדם לדרגת רב-חובלים, והפרחי קצונה לשעבר ששאפו לקבל פיקוד על אונייה – החזיקו באותו שם-דרגה ותחומי אחריותם היו זהים.

בתחילת המאה ה-19, שימש שם הדרגה mate, ללא התחילית master's, לציון מידשיפמן מוסמך, על מנת להבדיל בינו לבין עוזרי רב החובלים שלא שירתו קודם לכן כמידשיפמנים. בשנת 1824 הוחלף שם הדרגה Master's mate ב-Master's assistant, ושם-הדרגה Mate הוסיף להתייחס באופן לא רשמי למידשיפמנים מוסמכים. שינויים אלה סייעו לסילוק הבלבול שנוצר.

בשנת 1861 שונתה הדרגה לתת-לוטננט.

פרקטיקה מודרנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצי המלכותי המודרני, כל הצוערים נחשבים כפרח קצונה, ללא קשר אם הם בוגרי בית ספר. לאחר מכן הם מקודמים לתת-לוטננט שנה לאחר הכניסה למכללת הצי הצי המלכותי בריטניה.

בצי המלכותי הקנדי, כל העוברים הכשרת קצונה בסיסית מצטרפים כצוערים ימיים, אך עם סיום הלימודים, אלו שהצטרפו עם תואר ראשון מקבלים קידום מיידי לתפקיד תת-לוטננו, בעוד האחרים שומרים על דרגתם כצוער ימי עד זמן שהם מסיימים הכשרה נוספת הקשורה לקריירה.

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצי המלכותי, הצי המלכותי האוסטרלי והצי המלכותי של ניו זילנד, הסמל של תת-לוטננט ושל תת-לוטננט בפועל מורכב מפס צמה מוזהב בינוני אחד עם טבעת תחרה. אין לבלבל בין גודלו של פס זה לבין הפס הצר, המכונה בלשון הרע "רצועת ספגטי", המשמש את צוערי הצי המלכותי של ניו זילנד והצוערים הימיים של הצי המלכותי הקנדי. גם חיל האוויר המלכותי הלך בעקבות דוגמה זו של צמה בעת פיתוח מערכת הדרגות שלהם.

הסמלים של תת-לוטננט ברוב מדינות חבר העמים הבריטי זהים לסימון הדרגה של צי ארצות הברית ומשמר החופים של ארצות הברית (אם כי הדרגות בארצות הברית אינן משתמשות בטבעת התחרה), למרות שהציון המקביל שלו בצי ארצות הברית הוא למעשה לוטננט זוטר.

בצי המלכותי הקנדי, תת-לוטננט בפועל מציג פס בינוני אחד. תת-לוטננט מוסיף פס צר מתחת לפס הבינוני כדי לשמור על טבעת התחרה בחלק העליון. לדרגת לוטננט המקבילה בחיל האוויר יש את הפס הצר מעל הפס הבינוני שכן אלמנטים אלו אינם צריכים לשמור על מרווחים מלמעלה בגלל היעדר טבעת תחרה; הצי המלכותי הקנדי עקב אחר דפוס זה לפני הוספת הטבעת ב-2010.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תת-לוטננט בפועל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1955, הצי המלכותי כונן דרגת תת-לוטננט בפועל, למרות שהתקיימה לסירוגין במלחמות העולם. בניגוד לעמיתיהם המהותיים, תת-לוטננטים בפועל הם קצינים כפופים, שכן הם מחזיקים בדרגותיהם לפי תפקיד ולא לפי כתב מינוי. לאחר שעברו את מועצת הצי, אושרו תת-לוטננטים בפועל כתת-לוטננט והתאריך מתעדכן לאחור למועד שבו מונו לתפקידי תת-לוטננט. דרגת תת-לוטננט בפועל בוטלה בצי המלכותי בסביבות 1993 אך נשארה במילואים של הצי המלכותי עד 2013; קצינים הן ב-RN והן ב-RNR ממונים כעת לדרגת פרח קצונה.[10] דרגת ממלא מקום סגן המשנה נשארת בצי המלכותי רק בתוך היחידה הימית המלכותית של האוניברסיטה שבה נכנסים קציני הדרכה בדרגה זו.[11]

לפני ביטולה, דרגת תת-לוטננט בפועל בצי המלכותי הייתה מקבילה עם דרגות הלוטננט (הצבא) וקצין טיסה (RAF), אך הייתה זוטרה מהן.

בציים רבים של חבר העמים הבריטי (למשל קנדה ואוסטרליה), דרגת תת-לוטננט בפועל עדיין קיימת כדרגה מקבילה ללוטננט משנה, בעוד שדרגת תת-לוטננט מקבילה לדרגת לוטננט בצבא.

הצי המלכותי של ניו זילנד, צי הרפובליקה של פיג'י והצי הצי הדרום-אפריקאי עוקבים אחר התקדים האמריקני ודרגת צוער היא דרגת הקצונה הנמוכה ביותר שלהם.

בצבא המלכותי התאילנדי, סטודנטים בכוח המילואים של הצבא שמסיימים את כיתה 5 ואת התואר שלהם מקודמים לדרגת תת-לוטננט בפועל (ว่าที่ ร้อยตรี).

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Ranks". mdn.dz. Ministry of National Defence (Algeria). נבדק ב-30 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Postos do Exército". faa.ao (בפורטוגזית). Angolan Army. נבדק ב-27 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "LOI N° 2005-43 DU 26 JUIN 2006" (PDF). ilo.org (בצרפתית). National Assembly (Benin). 26 ביוני 2006. pp. 19–20, 35–36. נבדק ב-13 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Postos da Força Aérea Nacional" [National Air Force Posts]. faa.ao (בפורטוגזית). Angolan Air Force. נבדק ב-27 ביוני 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Officer ranks in the Royal Navy". Royal Naval Museum. ארכיון מ-11 באוקטובר 2014. נבדק ב-2009-04-25. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Walker 1938, p. 188.
  7. ^ Lewis 1960, p. 146, 197.
  8. ^ "Ranks and appointment". canada.ca. ממשלת קנדה. 23 בנובמבר 2017. נבדק ב-28 במאי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Shaping your career". royalnavy.mod.uk. הצי המלכותי. נבדק ב-24 בספטמבר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "BR3, Ch102 – Maritime Reserves Personnel Management" (PDF). Royal Navy Books of Reference. Royal Navy. ארכיון (PDF) מ-4 במרץ 2016. נבדק ב-31 בדצמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "BR3, Ch 110 – The University Royal Naval Units and Cadet Forces" (PDF). Royal Navy Books of Reference. Royal Navy. ארכיון (PDF) מ-24 באוגוסט 2015. נבדק ב-31 בדצמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)