9x19 מ"מ פרבלום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מימין לשמאל: 22. ארוך, ‏9 מ"מ פרבלום, ‏S&W‏ 40.,
קולט 45., ‏357. מאגנום, ‏ 44. מאגנום, ‏50. אקשן אקספרס
זוג כדורי 9 מ"מ בעלי קליע רגיל (משמאל) וקליע חוד חלול (מימין)

כדור ה-9 מ"מ פרבלום פותח בשנת 1902 בגרמניה על ידי חברת הנשק הגרמנית DWM[1] עבור אקדח לוגר P08 מתוצרתה. האקדח, אשר פותח על ידי הממציא הגרמני גאורג לוגר, נקרא בתחילה אקדח פרבלום[2], ומכאן קיבל הכדור את שמו.

כדור ה-9 מ"מ פרבלום פותח מכדור ה-7.65x21 מ"מ פרבלום, שהיה למעשה הכדור הראשון שנבחר עבור אקדח הלוגר, על מנת להשיג ביצועים בליסטיים וכושר עצירה טובים יותר. הכדור הוצג על ידי גאורג לוגר גם בפני האמריקאים והבריטים. הצבא האמריקאי העדיף את כדור הקולט 45., אך הבריטים אימצו את הכדור עבור תת המקלע סטן. כבר במהלך מלחמת העולם השנייה נפוץ הכדור במגוון רחב של תתי מקלעים דוגמת הסטן, ה-MP 40 הגרמני (ה"שמייסר") ואפילו הגריז גאן האמריקאי (שסופק עם ערכת קנה ובריח להחלפה שהותאמו לשימוש בכדור, כדי לאפשר לחיילים שנשאו אותו להשתמש בתחמושת שלל).

כיום הכדור הוא הנפוץ ביותר מסוגו ומשמש למעלה מ-70 צבאות כתחמושת סטנדנדרטית לאקדחים ותתי מקלעים. במהלך השנים יוצרו עשרות רבות של תתי מקלעים שהשתמשו בכדור, ביניהם העוזי הישראלי וה-MP5 הגרמני. כדור ה-9 מ"מ נוח מאוד לירי בזכות הרתע החלש שלו ומשקלו הנמוך מאפשר לשאת כמות תחמושת גבוהה יותר לעומת כדורים בקליברים גדולים יותר. כושר העצירה של הכדור נחשב חלש יחסית לתחמושת אחרת שבשימוש באקדחים מוזני מחסנית והנה בעלת קליבר גדול יותר, כגון ה 0.40 S&W וה-קולט 45ACP. בגלל האנרגיה הקינטית ומהירות הלוע הנמוכות יותר של הכדור.

כיום, לאחר יותר מ-100 שנים בשימוש, החלו יצרנים ברחבי העולם לחפש את ה"כדור הבא", שיחליף את כדור ה-9 מ"מ, דוגמת ה-‎.357 ‏SIG או ה-S&W‏ 40., אך גם כיום הכדור הוא הנפוץ ביותר בשימוש באקדחים ובתתי מקלעים ברחבי העולם.

חברת ויסטה אאוטדור, אחת מספקיות התחמושות הגדולות בעולם ובעלת כמה מותגים ידועים בתחום כגון Federal, Speer. Remington[3] פיתחה קליע שמסוגל לחדור אפודי מגן ללא "חדירות היתר" שמאפיינת קליעים חודרי שריון[4]

כדור ה-9 מ"מ פרבלום נקרא גם 9 מ"מ לוגר (על שם אקדח הלוגר), 9 מ"מ נאט"ו, 9x19 מ"מ ו-9 מ"מ ארוך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא 9x19 מ"מ פרבלום בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Deutsche Waffen und Munitionsfabriken - חברת כלי הנשק והתחמושת הגרמנית
  2. ^ מקור השם בביטוי הלטיני "סִי וִיס פַאסֶם, פַארָה בֵלוּם" (Si vis pacem, para bellum) - הרוצה בשלום ייכון למלחמה.
  3. ^ TheMarker, "תתעסק עם מישהו בקליבר שלך": ביקוש אדיר לכדורים בארה"ב, מהסוג שהורג, באתר TheMarker, ‏28/11/2021
  4. ^ Israel Defense, תחמושת 2.0, בחברת ויסטה מזהים את הכיוונים של הדור הבא בעולם התחמושת, ‏28/10/2018