לדלג לתוכן

California Über Alles

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"California Über Alles"
סינגל בביצוע דד קנדיז
מתוך האלבום Fresh Fruit for Rotting Vegetables
יצא לאור יוני 1979
סוגה פאנק רוק, פאנק גלישה
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
בי-סייד The Man with the Dogs
אורך

3:26 (גרסת סינגל)

3:03 (גרסת אלבום)
חברת תקליטים

אלטרנטיב טנטקלס (ארה"ב)

Fast Product (בריטניה)
כתיבה ג'לו ביאפרה, ג'ון גרינוויי
לחן ג'לו ביאפרה עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה דד קנדיז
כרונולוגיית סינגלים של דד קנדיז
"California Über Alles"
(1979)
"Holiday in Cambodia"
(1980)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"California Über Alles" הוא סינגל הבכורה של להקת הפאנק רוק האמריקאית דד קנדיז. זו הייתה ההקלטה הראשונה של הלהקה והיא יצאה ביוני 1979 בלייבל Optional Music, כאשר "The Man with the Dogs" הופיע כבי-סייד שלה. השיר הוקלט מחדש בשנת 1980 עבור אלבומה הראשון של הלהקה, Fresh Fruit for Rotting Vegetables, וההקלטה המקורית, כמו גם הבי-סייד, נכללו מאוחר יותר באוסף משנת 1987 Give Me Convenience or Give Me Death.

המילים נכתבו על ידי ג'לו ביאפרה וג'ון גרינוויי עבור להקתם The Healers. ביאפרה הלחין את המוזיקה באחד מניסיונותיו הנדירים להלחין על גיטרה בס.[1][2]

הכותרת היא רמז לבית הראשון של ההמנון הלאומי של גרמניה, המתחיל במילים "Deutschland, Deutschland über alles" ("גרמניה, גרמניה מעל הכל"). לאחר סיום הרייך השלישי ב-1945 קוצר ההמנון לבית השלישי בלבד של השיר המקורי, שכן קטע זה מזוהה לעיתים עם הנאציזם ובעקבותיו תובע שטח אדמה גדול שאינו כלול עוד בגבולותיה הנוכחיים של גרמניה.

המילים הן התקפה סאטירית מחודדת על ג'רי בראון, מושל קליפורניה בשנים 19751983 (ומאוחר יותר 20112019), ומושרות מנקודת מבטו, כשגרסה דמיונית של בראון משרטטת חזון היפי-פשיסטי של אמריקה. השורה "ביצת הנחש כבר בקעה" היא התייחסות להערה על טבעו המאכל של הכוח ממחזהו של ויליאם שייקספיר יוליוס קיסר, וגם התייחסות לסרטו של אינגמר ברגמן ביצת הנחש המתרחש בברלין של שנות העשרים ומקבל את שמו מהמחזה השייקספירי. השורות "האח הגדול על סוס לבן קרוב" ו"עכשיו זה 1984" מתייחסות בהתאמה להצהרה שבראון אמר במהלך כהונתו הראשונה כמושל שהאמריקאים מחפשים כביכול "מנהיג על סוס לבן", ולמשטר הטוטליטרי ברומן הקלאסי של ג'ורג' אורוול "1984" כדי לתאר עתיד (מנקודת מבט של 1979) שבו ג'רי בראון הפך לנשיא, ו"המשטרה החשאית של זמש/ג'ינס" שלו הורגת אנשים "לא מגניבים" בתאי "גז רעיל אורגני".

לאחר יציאתו הראשונית של השיר, התעורר בלבול קל בסצנת המוזיקה באזור המפרץ מדוע ביאפרה (שהתבטא בגלוי על דעותיו הפוליטיות מהשמאל הקיצוני) מכוון לג'רי בראון (פוליטיקאי ליברלי בולט באותה תקופה). בראון החליף את רונלד רייגן כמושל קליפורניה, ורייגן היה מטרה ברורה יותר. עם זאת, ביאפרה הביע לעיתים קרובות את סלידתו מהיפים, והדד קנדיז הרבו לעשות סאטירה על פוליטיקאים מהשמאל ומהימין.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ Jello Biafra and The Melvins. Liner notes. Sieg Howdy! San Francisco: Alternative Tentacles. 2005.
  2. ^ Dead Kennedys' "California Uber Alles", web.archive.org, ‏2014-11-10