Father and Son

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Father and Son"
סינגל בביצוע קט סטיבנס
יצא לאור 1970 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה פולק רוק עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כתיבה קט סטיבנס עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן קט סטיבנס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Father and Son" (בעברית: "אב ובנו") הוא שיר פופולרי שנכתב ובוצע על ידי הזמר והיוצר האנגלי קט סטיבנס אשר עוסק בפער הדורות ובדינמיקה המורכבת בין אב שלא מבין את רצונו של בנו להתנתק וליצור לעצמו חיים חדשים, לבין הבן שמתקשה להסביר את עצמו אך יודע היטב שהגיע הזמן שלו לחפש את גורלו. השיר פורסם במקור בשנת 1970 באלבום האולפן הרביעי שלו סטיבנס "Tea for the Tillerman" (אנ').

סטיבנס שר בקול נמוך יותר בחלקים שנאמרים על ידי האב, ובקול גבוה יותר בחלקים שנאמרים על ידי הבן. בנוסף, קולות הרקע בשיר מבוצעים על ידי הגיטריסט אלון דייוויס. בשנת 2021 השיר נכלל במקום ה-408 ברשימת "500 השירים הגדולים בכל הזמנים" של מגזין המוזיקה רולינג סטון.[1]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטיבנס כתב במקור את השיר במסגרת הפרויקט המוזיקלי "Revolussia" שהיה אמור להיות בכיכובו של השחקן הבריטי נייג'ל הות'ורן ועלילתו הייתה אמורה להתרחש במהלך המהפכה הרוסית. בשלב מסוים היו דיבורים על כך שהפרויקט הזה היה אף עשוי להפוך לסרט קולנוע. השיר היה אמור להיות במקור על ילד שרצה להצטרף למהפכה הרוסית, בניגוד לרצונו של אביו האיכר השמרן. הפרויקט המוזיקלי לבסוף הפך לא רלוונטי כאשר סטיבנס חלה בשחפת ב-1969. סטיבנס היה קרוב למוות בעת שהוא אושפז בבית החולים. לאחר תקופת הבראה שנמשכה כשנה בבית החולים, הפרויקט נגנז, אבל השיר עצמו נשאר ממנו והיה רלוונטי בהקשר רחב יותר משום שהוא שיקף לא רק את הקונפליקט החברתי באותה התקופה, אלא גם האימפולסים שבין הדורות המבוגרים והצעירים באופן כללי.

השיר הושמע לאורך השנים במיוחד בתחנות רדיו הממוקדות בז'אנר רוק מתקדם והוא סייע רבות לכך שרבים גילו את כישרונו של סטיבנס. בשנת 1970 הוא נכלל בצד ב' בסינגל של סטיבנס "Moon Shadow".

סטיבנס, שהתראיין זמן קצר לאחר פרסום השיר נשאל אם מדובר בשיר אוטוביוגרפי. בתגובה למראיין סטיבנס אמר, "אף פעם לא ממש הבנתי את אבא שלי, אבל הוא תמיד נתן לי לעשות מה שרציתי - הוא נתן לי ללכת. השיר "Father and Son" מיועד לאנשים שלא מסוגלים לשחרר/להשתחרר."[2]

בשיחה עם מגזין המוזיקה רולינג סטון סטיבנס ציין שהוא מודע לכך שלשיר "Father and Son" ולעוד מספר שירים אחרים שלו יש משמעות רבה למספר גדול של מעריצים.

"יש אנשים שחושבים שאני לוקח את הצד של הבן", הסביר סטיבנס. "אבל איך יכולתי לשיר את הצד של האבא אם גם אני לא יכולתי להבין את הצד הזה? שמעתי את השיר הזה לאחרונה ושמעתי שורה אחת והבנתי שזהו אבא של אבא של אבא של אבא של אבא של אבא של אבא של אבא של אבא של אבא שלי מדבר".


[3]

עד 2007 סטיבנס (אשר נודע אז בשם יוסוף אסלאם) הקליט את השיר שוב ב-"Yusuf's Cafe Sessions" שוב עם אלון דייוויס, ולהקה קטנה שמנגנת בכלים אקוסטיים. בסרטון של ההופעה נראים גם אשתו ובתו אשר אוחזות בנכדו התינוק של סטיבנס.

בשנת 2020 פרסם סטיבנס גרסה מחודשת של השיר. גרסה זו כוללת הן את ההקלטה המקורית של השיר (בה סטיבנס היה בן 22) והן הקלטה חדשה של סטיבנס (בה הוא היה בן 72). הווידאו קליפ המונפש של השיר כלל קטעי וידאו מהווידאו קליפ המקורי של השיר שהופק 50 שנים קודם לכן.[4][5]

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 23

גרסאות כיסוי בולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • להקת הבנים האירית בויזון הוציאה גרסת כיסוי לשיר בנובמבר 1995 אשר הגיעה למקום השני במצעד הסינגלים הבריטי ולמקום הראשון במצעד הסינגלים האירי.
  • גרסת כיסוי בולטת נוספת אשר פורסמה בשנת 2004 בוצעה על ידי הזמר האיר רונאן קיטינג, (אשר היה לפני כן הסולן של להקת בויזון). בשיר השתתף גם יוסוף אסלאם (קט סטיבנס). השיר הגיע למקום השני במצעד הסינגלים הבריטי.
  • בשנת 1974 ג'וני קאש ביצע גרסת כיסוי לשיר באלבומו The Junkie and the Juicehead Minus Me. בגרסה זו, אשר שמה שונה ל"Father and Daughter (Father and Son)" כללה דואט עם רוזי ניקס אדמס, כאשר מילות השיר שונות מהמקור. גרסה מחודשת של גרסת כיסוי זו נכללה במהדורת האוסף של שירי ג'וני קאש אשר פורסמה בשנת 2003 לאחר מותו, והיא כללה דואט עם הזמרת פיונה אפל.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההקלטה המקורית של סטיבנס נכללה בסצנה האחרונה בסרט "שומרי הגלקסיה: חלק 2" בה פיטר קוויל מאזין לשיר במהלך הלווייתו של יונדו.

לאורך השנים השיר נכלל גם במספר סדרות טלוויזיה בהם הסדרה "החיים עצמם" (עונה 6, פרק 3), בפרק הסיום של הסדרה הקומית "טד לאסו" (עונה 3, פרק 12), וכמו גם בסדרת הדרמה מיליארדים (עונה 5, פרק 2).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The 500 Greatest Songs of All Time". Rolling Stone (באנגלית אמריקאית). 2021-09-15. נבדק ב-2022-07-05.
  2. ^ "Disc 1972 Tea for the Tillerman". Majicat.com. נבדק ב-6 באוקטובר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Gambaccini, Paul (13 בספטמבר 1973). "A Happier Cat Stevens Explains 'Foreigner' and Other Mysteries". Rolling Stone (143). נבדק ב-9 בינואר 2009. {{cite journal}}: (עזרה)
  4. ^ "Father & Son: A Duet 50 Years in the Making". Yusuf / Cat Stevens (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-19 באפריל 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Martoccio, Angie (10 בספטמבר 2020). "Yusuf/Cat Stevens Duets with His Younger Self in 'Father and Son' Video". Rolling Stone (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-19 באפריל 2021. {{cite journal}}: (עזרה)