First We Take Manhattan

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"First We Take Manhattan"
סינגל בביצוע ג'ניפר וורנס
מתוך האלבום Famous Blue Raincoat
יצא לאור 1987
הוקלט אביב 1986
סוגה פולק רוק
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 3:32
חברת תקליטים אריולה • אתיק
כתיבה לאונרד כהן
לחן לאונרד כהן עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה רוסקו בק • ג'ניפר וורנס
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"First We Take Manhattan" (בעברית: ראשית נכבוש את מנהטן) הוא שיר שנכתב על ידי הזמר-יוצר היהודי-קנדי לאונרד כהן. השיר הוקלט במקור על ידי הזמרת האמריקאית ג'ניפר וורנס לאלבום המחווה שלה לכהן "Famous Blue Raincoat" שהורכב כולו משירים שנכתבו על ידי כהן או נכתבו בשיתופו.

משמעות השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילים הנטויות בשיר מרמזות על נושאי דת ואסכטולוגיה, עם התייחסות לתפילה, סימני לידה משמעותיים וסימנים בשמיים. בכתיבה לגארדיאן בשנת 2015, בן יואיט הפנה את תשומת הלב לאופי האפוקליפטי של המילים, ודמיין את כהן "בוהה בשליטה עולמית כמו נבל בסרט ג'יימס בונד". כתב מגזין הרולינג סטון מיקאל גילמור תיאר באופן דומה את השיר כחזון מאיים של "קריסה חברתית ונקמת מחבל". כמו כן, גם כתב הדיילי טלגרף רוברט סאנדל הבחין באופי הנבואי של השיר, אך הדגיש את האמירה הפוליטית של השיר, והציב אותה בהקשר של ימיה האחרונים של התפרקות ברית המועצות. כהן הסביר את עצמו בראיון מאחורי הקלעים ב-1988: "אני חושב שהשיר אומר בדיוק מה שהוא אומר. זהו שיר על טרור. אני חושב שזוהי תגובה לטרור. יש משהו בנוגע לטרור שתמיד הערצתי. העובדה שאין אליבי או שאין פשרות. העמדה הזאת תמיד מאוד אטרקטיבית. אני לא אוהב את זה כשזה בא לידי ביטוי במישור הפיזי - אני לא ממש נהנה מפעילות הטרור - אלא טרור נפשי. אני זוכר שהייתה פואמה נהדרת מאת אירווינג לייטון שקראתי פעם אחת. אני אתן לך את הפרפרזה שלה. היא הייתה 'טוב, אתם מפוצצים מדי פעם חברת תעופה והורגים כמה ילדים פה ושם', הוא אומר, 'אבל הטרוריסטים שלנו ישו, פרויד, מארקס, איינשטיין. העולם כולו עדיין רועד'"

גרסתה של ג'ניפר וורנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההקלטה המקורית של וורנס בולטת בגיטרה המובילה שמנוגנת על ידי סטיבי ריי וון. המפיק רוסקו בק היה מאוסטין, טקסס והיה חבר של וון. בסוף פברואר 1986 בטקס הגראמי השנתי בלוס אנג'לס, בק ביקש מוון להקליט את נגינת הגיטרה לשיר. בראיון בשנת 2007, בק נזכר שלוון לא הייתה את הגיטרה שלו או את המגבר שלו איתו, ולכן השתמש באחת מגיטרות הפנדר סטראטוקסטר הישנות של בק. לאחר עבודה על כמה בעיות טכניות, ההקלטה המוגמרת הושגה לאחר שניים או שלושה טייקים. לפי האתר הרשמי של ג'ניפר וורנס, ווהן סיים להקליט את הצילומים שלו ב-4:00 לפנות בוקר. הקליפ לגרסה של וורנס ל"First We Take Manhattan" בוים על ידי פאולה ווקר. הסרטון, שצולם בניו יורק, מציג את סטיבי ריי וון מנגן בגיטרה "מספר אחת" שלו (עם הלוגו המובהק שלה "SRV") על גשר ברוקלין. כהן מופיע גם עם וורנס בסרטון. מהדורת יום השנה ה-20 של הקליפ מכילה הקדמה גרמנית המדברת על הפיגוע במועדון לה בל בברלין. גרסת האלבום של השיר היא באורך 3:47, בעוד שהסינגל באורך 3:32. גרסת קידום מכירות סינגל בגודל 12 אינץ', בשם "ג'ניפר וורנס - First We Take Manhattan-Radio Remix - בהשתתפות סטיבי ריי וון", הכילה גרסאות מורחבות וערוכות.

גרסתו של לאונרד כהן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה המעיין סינת'-פופ של כהן ל"First We Take Manhattan" (עם בתים נוספים) שוחררה ב-1988 כרצועה הראשונה שלו מאלבומו השמיני I'm Your Man. חברתו של כהן דאז, דומיניק איסרמן, צילמה סרטון קידום בשחור-לבן לגרסה של כהן לשיר. בסיבוב ההופעות שלו ב-1988, במקום הביצוע המקורי, בהשפעת היורו-דיסקו של גרסת האולפן שלו, כהן הציג את העיבוד החדש המושפע מ-Fאנק, שהוצע על ידי זמרות הליווי שלו פרלה בטאלה וג'ולי כריסטנסן. הוא המשיך לבצע את השיר בצורה זו בסיבובי הופעות של 1993, 2008 ו-2009. הקלטת האולפן של כהן מתנגנת מעל כתוביות הסיום של הסרט השומרים (סרט) משנת 2009.

גרסאות כיסוי אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשיר בוצעו מספר לא מועט של כיסויים, בעיקר על ידי אר.אי.אם.. הם תרמו כיסוי לאלבום המחווה של כהן I'm Your Fan משנת 1991. הנוכחות שלהם באוסף הובילה לעיבוד מחדש של רשימת הרצועות I'm Your Fan. במהדורת המחווה בארצות הברית, הקאבר של R.E.M. הופיע כרצועה הראשונה, ולא הביצוע ל"Who by Fire" של להקת The House of Love שהיה הרצועה ההתחלתית בכל שאר המדינות. השיר הופיע גם כבי סייד בחלק מהגרסאות של הסינגל Drive (שיר של אר.אי.אם.). ג'ו קוקר ביצע גרסת כיסוי לשיר באלבומו No Ordinary World משנת 1999.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 32
ארצות הברית בילבורד הוט 100 29
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 74
קנדה קנדה הוט 100 43

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]