Grime

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Grime
כללי
תאריך הוצאה 2 באוגוסט 2021
סוגה משחק פלטפורמה, משחק פעולה-תפקידים, משחק מטרוידבניה
מספר שחקנים שחקן יחיד
פיתוח Clover Bite
הוצאה לאור Akupara Games
ארץ מקור ישראל
שפות אנגלית, יפנית, סינית מפושטת, קוריאנית, פורטוגזית ברזילאית, ספרדית, איטלקית, גרמנית, צרפתית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מנוע משחק יוניטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מצבי משחק משחק וידאו למשתתף יחיד עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות PlayStation 4PlayStation 5 Xbox One Xbox Series X/SNintendo Switch
המשחק הבא Grime II
www.grimegame.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Grime הוא משחק מטרוידבניה[1] שפותח על ידי אולפן המשחקים הישראלי Clover Bite ופורסם על ידי Akupara Games. המשחק שוחרר ב-2 באוגוסט 2021 עבור המחשב האישי ו-Google Stadia, ואחריו גרסאות עבור PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One ו-Xbox Series X/S בדצמבר 2022, וגרסת Nintendo Switch בינואר 2024.[2]הוא קיבל ביקורות חיוביות בדרך כלל מהמבקרים.

משחק ההמשך, Grime II, הוכרז באוגוסט 2023.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקן אמור לחקור עולם המבוסס על פרופורציות ואנטומיה מושלמת.[3] במהלך ההתקדמות השחקן לומד את ההיסטוריה שמאחורי העולם שהוא חוקר. ואת הסיבה לכך שהם מכונים על ידי תושביו כ"המסותת" או כ-"הכלי".[4] השחקן נוצר על ידי נשימה, שמתנקזת בתהליך של יצירת צורה, מה שגורם לרבות מהצורות (ראשים, ידיים וכו'...) הפזורות בעולם להיות לא שלמות. התפאורה של המשחק קודרת, אפלה ומצמררת, ומלאה במאפיינים אנטומיים גרוטסקיים, והאווירה משדרת קדרות ואכזריות. מה שמוסיף למשחק נגיעות של משחק אימה.[5]

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Grime תואר כ-Soulsvania, או כ-Soulsvania-Metroidvania. במשחק, השחקן שולט ב-"The Vessel" (הכלי) שהוא יצור חזק להפליא שנולד מ-"levolam", שהוא העולם שבו מתרחש המשחק והוא מחליף את כדור הארץ. יש לו מה שנראה כחור שחור לראש, שנועד לשאוב אויבים. זהו משחק פלטפורמה גלילת צד, שנועדה להיות קשה באמצעות קרבות קשים ושימת דגש על פלטפורמה.

בניגוד לרוב משחקי הסולס האחרים, ב-Grime, השחקן אינו מאבד התקדמות לאחר המוות, לעומת זאת, הוא שומר על קונספט נקודת שמירה, כל נקודת שמירה נקראת "פונדקאית". בכל פונדקאית, הכלי יכול להגדיל את הסטטיסטיקה שלו, וללמוד יכולות חדשות באמצעות צבירת "מסה", מערכת המטבעות והניסיון של המשחק.

עולמו של Grime מלא במנהרות, וחדרים שבהן חלק מה-NPCs משתמשות בחידות ובמטאפורות מסתוריות כדי לספר את הסיפור של המשחק, בעוד שאחרים "ממלמלים" ללא קוהרנטיות. בשל היעדר לכאורה של סיפור קוהרנטי בהתחלה, המשחק מעודד ומתגמל חקר וניסוי. לאחר הבסת בוסים, הכלי לומד יכולות חדשות בסגנון "מטרואיד" שנדרשות כדי להתקדם הלאה. כפי שאופייני במשחק Metroidvania, פלטפורמה ומעקב לאחור הם מרכיבי ליבה של המשחק.

לכלי יש סרגל בריאות, סרגל סיבולת המכונה "כוח", סרגל נשימה, ומד "קשיחות", כל ארבעתם הם מדדים חיוניים במשחק. כשהכלי מותקף, סרגל הבריאות מתרוקן, וכפי שאופייני ל-Soullike, התקפות אויב הן חזקות ומתמודדות עם התקפות חזקות שמדללות אותו במהירות. ברגע שהוא מגיע ל-0, הכלי מושמד וחוזר מחדש לנקודת השמירה בפונדקאית האחרונה שהוא ניגש אליה. סרגל הסיבולת, שקובע כמה פעולות הכלי יכול לבצע, מתרוקן במהירות, ומשאיר את הכלי פגיע. התקפות אויב, לעומת זאת, ניתנות לחיזוי, וניתן להימנע בקלות על ידי קפיצה, ריצה, ומשיכת אויב על ידי תיזמון נכון.

התכונה הייחודית של Grime היא מכניקת ה"ספיגה", פעולת ההתחמקות (parry) של המשחק, שבמהלכה הכלי יונק אויב או מתקפה של אויב באמצעות ראשו בעל צורת חורים שחורים, המספק התחמקות התקפית והגנתית. Grime מדגיש את ההתחמקות, ומהווה מרכיב קריטי במשחקיות, ומתגמל מאוד את השחקן כשזה נעשה נכון. קליטת התקפה של אויב תשקף את ההתקפה בחזרה על האויב (או אויבים אחרים בקרבת מקום), בעוד שקליטת אויב חלש תהרוס אותו וקליטת אויב גדול תפגע בו מאוד. קליטת אויב או התקפה שלו עשויה למלא מחדש חלקית את בריאותו של הכלי, אבל קליטת אויב תמיד תמלא מחדש חלק ממד הנשימה של הכלי. הכלי עשוי לשחזר חלק גדול מבריאותו באמצעות נשימה כאשר מד הנשימה מתמלא, והוא הדרך העיקרית להתחדשות בריאותית במשחק, ועשוי לשמש גם כדי לפתוח תכונות משפרות ביצועים. אויבים, לעומת זאת, עשויים גם להיהרג באמצעות כלי נשק קונבנציונליים כגון חרבות, גרזנים ואלות, אשר נעים בין פגיעה קלה ומהירה (שימוש בפחות כושר גופני) לפגיעה קשה ואיטית (שימוש רב יותר בכוח). כמה אויבים צריכים להיקלט לפני שהם עשויים להיות מותקפים בנשק קונבנציונלי. עם זאת, קפאון בתזמון שגוי עלול להשאיר את הכלי פגיע.

Ardor הוא אינדקס שמציג כמה מסה הכלי יקבל כאשר יביס אויבים. כאשר מותקפים המספר יורד, וכאשר משמידים אויבים המספר גדל. קליטת אויבים מגבירה את הלהט בכמות גדולה יותר מאשר שימוש בכלי נשק מסורתיים.

פיתוח וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Clover Bite הוא הסטודיו הפנימי של תילתן - המכללה לעיצוב ולתקשורת חזותית, שבסיסו בחיפה, ישראל. מפיצת המשחק היא Akupara Games.

הבמאי ירדן וייסברוט, הצהיר שהוא רוצה ליצור "משהו ששחקנים ישראלים יכולים להיות גאים בו".[6]

המשחק קיבל ציון מצטבר של 81/100 ב-Metacritic, מה שמצביע על "ביקורות חיוביות בדרך כלל".

דייוויד ווילדגוס מ-IGN דירג את המשחק ב-9/10 נקודות, וכינה אותו "משחק סולס-לייק פעולה מוצלח".[1] ג'יימס קנינגהם מהארדקור גיימר דירג אותו ב-4/5 נקודות, ואמר שזו "מטרוידובניה קלאסית ומעוצבת להפליא".[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 David Wildgoose, Grime Review, IGN, ‏2021-08-09 (באנגלית)
  2. ^ GRIME coming to PS5, Xbox Series, PS4, Xbox One, and Switch alongside free DLC ‘Colors of Rot’, Gematsu, ‏2022-10-27 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Grime review: Chiseled & polished metroidvania, Shacknews, ‏2021-08-02 (באנגלית)
  4. ^ published, Malindy Hetfeld (2021-08-04). "Grime, a Metroidvania that lets you absorb enemies, is out now". PC Gamer (באנגלית). נבדק ב-2024-02-01.
  5. ^ ביקורת: GRIME - לב מאבן, אבל ענק, באתר Vgames.co.il, ‏2021-03-08
  6. ^ Israeli-made video game GRIME released on Steam, Epic Games, GOG, The Jerusalem Post | JPost.com, ‏2021-08-05 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ James Cunningham, Review: Grime, Hardcore Gamer, ‏2021-08-09 (באנגלית)