כחול-החזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Luscinia svecica)
קריאת טבלת מיוןכחול-החזה
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: ציפורי שיר
תת־סדרה: דמויי־דרור
משפחה: חטפיתיים
סוג: זמיר
מין: כחול-החזה
שם מדעי
Luscinia svecica
ליניאוס, 1758
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כחול חזה (שם מדעי: Luscinia svecica) הוא מין של ציפור שיר קטנה מסוג זמיר. אורך גופו נע בין 13–14.5 ס"מ, אורך כנפו 6.9–7.7 ס"מ, מוטת כנפיו 21–24 ס"מ ומשקלו 15–17 גרם. בתחומי שהיית החורף זוהי ציפור בודדה ושקטה. היא נמצאת רוב הזמן על הקרקע ורצה במהירות על פניה, ואינה מנתרת כרוב ציפורי השיר. בעת הריצה זנבה מורם. מדי פעם היא עוצרת שומטת את כנפיה וזוקרת את זנבה. כשהזנב מורם ניכר צבעו החלודי. בעת חשש לסכנה ממהר כחול-החזה ורץ אל הסבך הקרוב. כחול-החזה ניזון בחרקים, ברכיכות, בתולעים ולעיתים בזרעים ופירות.

מראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחול-החזה ניכר בסינר הכחול שבסנטרו ובחזהו. סינר זה גדול וצבעו עז יותר בקרב הזכרים, בעיקר בלבוש הדגירה שהוא מקבל בעקבות חילוף נוצות חלקי במשך החודשים פברואר-אפריל. סינר זה מסתיים בזר שחור, שבסביבו פס לבן ופס ערמוני. לעיתים בולט במרכז בסינר כתם אדום או לבן[1]. צבע הכתם וגודלו הוא אחד מהסימנים להבחנה בין 7 תת-המינים של כחול-החזה. לנקבה לרוב סינר אפרפר כחלחל עטור בטבעת שחורה, המתרחבת בחזה לכתם שחום. כחול-החזה ניכר גם בזנבו החום-חלודי בבסיסו והשחום בקצהו. גבו חום אפור וגוון בטנו חולי-אפרפר. מפתח פיו בצבע צהוב וגבתו בהירה. הצעיר הוא חום כהה בעל פסי אורך שחורים על הגוף ויכול להזכיר במראהו אדום חזה צעיר או זמיר צעיר, אך אפשר להבדילו מהם בקלות בכך שבזמן התעופה הגוון החלודי בזנבו בולט.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפוצת כחול הזנב כלל-פליארקטית, למעט החבלים הים תיכוני והסהרו-ערבי. מקומות חיותו הם יער גדות לאורך נהרות, והחורשות באזור ביצתי - מקומות חיות לחים יותר מאלה של הזמיר המנומר. בסתיו הוא נודד דרומה וחורף בצפון אפריקה ובמזרחה, במזרח התיכון, בדרום איראן, באפגניסטן, בהודו, ובדרום מזרח אסיה.

בישראל כחול-החזה הוא חולף וחורף מצוי. הוא בולט ביותר בנדידת הסתיו, מהמחצית השנייה של ספטמבר עד לסוף נובמבר, ופחות בולט בנדידת האביב המתרחשת מסוף חודש מרץ ועד למחצית השנייה של אפריל. הזכרים נודדים כ-10 ימים לפני הנקבות. האוכלוסייה החורפת של כחול-החזה מגיעה במחצית הראשונה של אוקטובר ונוטשת במשך חודש מרץ. כחולי-החזה חורפים באזורי צומח צפוף הגדל ליד מים: ביצות, נחלים, גדות בריכות לגידול דגים ומקווי-מים אחרים, וגם בשדות וליד תעלות מים קטנות.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כחול-החזה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]