Maria (שיר של בלונדי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Maria"
העטיפה הסטנדרטית בארצות הברית
העטיפה הסטנדרטית בארצות הברית
העטיפה הסטנדרטית בארצות הברית
סינגל בביצוע בלונדי
מתוך האלבום No Exit
יצא לאור 11 בינואר 1999
סוגה פאוור פופ
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 4:51 (גרסת האלבום)•4:09 (גרסת הרדיו)
חברת תקליטים Beyond•Logic
כתיבה ג'ימי דסטרי
לחן Jimmy Destri עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה קרייג לאון
עטיפה אלטרנטיבית
העטיפה האחרת של הסינגל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Mariaעברית: מריה) הוא שיר של להקת הרוק האמריקאית בלונדי. השיר נכתב על ידי קלידן הלהקה ג'ימי דסטרי והופק על ידי קרייג לאון והוא מתוך אלבומה השביעי של הלהקה No Exit משנת 1999. זה היה השחרור הראשון של בלונדי מאז 1982. "Maria", שיצא כסינגל באירופה ב-11 בינואר 1999, הגיע למקום הראשון בבריטניה, והיה השיר השישי שלהם שמגיע לצמרת בבריטניה. השיר גם הגיע לראש המצעדים ביוון ובספרד, והגיע לטופ 20 ברחבי אירופה ובניו זילנד. השיר נכלל באלבום האוסף של הלהקה Greatest Hits Deluxe Redux משנת 2014. האוסף היה חלק מסט בן שני תקליטורים בשם Blondie 4(0) Ever שכולל את Ghosts of Download, אלבום האולפן העשירי שלהם וציין את יום השנה ה-40 להקמת הלהקה.

רקע והלחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר נכתב על ידי קלידן הלהקה ג'ימי דסטרי, שכתב חלק מלהיטיה הקודמים של הלהקה כמו Atomic. הוא כתב את השיר תוך הרהור על ימיו בבית הספר הקתולי, כאשר פינטז על פגישה עם הבחורה האידיאלית. לפי דסטרי, השיר עוסק בתשוקה בגיל העשרה. שורה מהשיר "...like a millionaire/walking on imported air" שימשה את הלהקה גם בשירם "Walk Like Me" (שנכתב אף הוא בידי דסטרי) מאלבומם "Autoamerican" משנת 1980, והרצועה משתפת מוטיב לירי דומה עם הסינגל שלהם "Rip Her to Shreds" משנת 1977. Maria נכתב והולחן במפתח של A עיקרי כאשר המנעד של הארי בשיר משתרע מהצליל הנמוך של מי ועד הצליל הגבוה של C♯5.

הוצאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

Maria נתנה שירות בכל הפורמטים של הרדיו האמריקאי ב-5 בינואר 1999, ביום הולדתו ה-49 של הגיטריסט כריס סטיין. הדיסק יצא לאחר מכן באירופה ב-11 בינואר 1999. בממלכה המאוחדת, "Maria" הונפק כתקליטור וכקסטה ב-1 בפברואר 1999. התקליטור מכיל שני רמיקסים לשיר, והקסטה מכילה רק אחד מהרמיקסים.

קליטה ביקורתית לשיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתב מהבילבורד תיאר את השיר כ"רצועה מהנה" ו"מערך מעובד במיומנות של שירה נלהבת של דבי הארי, דחיפה נהדרת של תופים וגיטרה וקטעי מפוחית מסודרים המטפסים לתוך צלילי פעמוני הקתדרלה". עוד צוין כי "כל הנגיעות הללו בשירות של רוק/פופ מגניבים אינטליגנטיים שמונעים בידי חוכמת הרחוב של בלונדי, שהיא הסמל המסחרי של הלהקה". העיתון הסקוטי Daily Record הגיב "כמעט 2 עשורים אחריי הלהיט מספר 1 האחרון שלהם, כוכבי הקאמבק בלונדי חזרו לשורשיהם במוזיקת הגל החדש בשירם Maria". כתב הDaily Vault' מארק מילאן כינה את השיר "אבן חן פופית" שנותנת "בעיטת פתיחה". הוא הוסיף כי ה"הופעה הפיקודית של הזמרת" אכן מראה את הטווח המרשים שלה, והצהיר כי "זה עדיין אחד הסינגלים הטובים ביותר שלהם עד כה." טרוי ג'יי אגוסטו מהוראייטי (מגזין) הכריז על השיר כ"שיר בולט מדבק".

הופעות במצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Maria" הופיע לראשונה במקום הראשון במצעד הסינגלים הבריטי ב-7 בפברואר 1999, והיווה כסינגל השישי - מספר אחד שלהם בבריטניה מאז "The Tide Is High" בנובמבר 1980. השיר שהה 17 שבועות לא רצופים בטופ 100 וסיים את השנה כלהיט ה-33 הנמכר ביותר בבריטניה. ההוצאה לאור של Maria הגיעה בדיוק 20 שנים אחריי שירם "Heart of Glass" הלהיט מספר אחד הראשון של בלונדי בבריטניה. בכל שאר אירופה, "Maria" הגיע לראש המצעדים ביוון ובספרד והגיע לטופ 10 של הלהיטים באוסטריה, פלנדריה, גרמניה, איסלנד, אירלנד, שוודיה ושווייץ. בנוסף, השיר הגיע לטופ 20 באיטליה ובהולנד ובשיאו הגיע למקום החמישי במצעד האירופה הוט 100. "Maria" לא זכה להצלחה בצפון אמריקה, ונשארה במקום ה-82 במצעד הבילבורד הוט 100 ובמקום ה-43 במצעד של הRPM (מגזין) הקנדי. עם זאת, השיר נכנס למצעד 40 השירים למבוגרים, מצעד שירי הדאנס קלאב, ומצעד סינגלי הדאנס/אלקטרוני המסחריים של בילבורד. הסינגל גם הפגין ביצועים ברמה נמוכה באוסטרליה, כשהגיע בשיאו למקום ה-59, אך הצליח יותר בניו זילנד כשהגיע למקום ה-16 במהלך השבוע השלישי שלו במצעד במדינה.

הקליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ של השיר בוים על ידי רומן קופולה (תחת הקרדיט לשם אלן סמית'י ומתרחש בעיר ניו יורק. חלקים מניו יורק מבעד למשקפי ראיית לילה נראים לפני התקרבות לדירה שבה בלונדי מבצעת את השיר. אנשים מסתוריים בלבוש כהה נראים מסביב לבניינים שונים ומקימים ציוד מעקב כדי לפקח על הלהקה. לקראת סוף הקליפ, אחד האנשים בלבוש כהה מכוון רובה צלפים לעבר הזמרת דבי הארי ויורה קליע לעברה. בהילוך איטי, הכדור מתנפץ דרך חלון, נורת להט והמיקרופון נופל לעברה, אך הארי (זזה בזמן אמת) פשוט מורידה את הקליע מהאוויר לפני שהוא פוגע בה (אולי קשור לנושא של אלבומם "no exit"- אלבום הקאמבק של הלהקה).

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ג'ימי דסטרי - כתיבה, קלידים.
  • דבי הארי - שירה.
  • כריס סטיין - גיטרות.
  • קלם בורק - תופים.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 2
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 59
איסלנד הפלייליסט 10
אירופה אירופה הוט 100 5
איטליה מצעד הסינגלים האיטלקי 15
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 3
ארצות הברית בילבורד הוט 100 82
מצעד סינגלי הדאנס/אלקטרוני המסחריים 14
מצעד שירי הדאנס קלאב 9
מצעד 40 השירים למבוגרים 3
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 1
גרמניה GfK – טופ 100 3
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 17
מצעד 100 הסינגלים ההולנדיים 19
יוון IFPI Greece 1
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 16
ספרד PROMUSICAE 1
סקוטלנד מצעד הסינגלים הסקוטי 1
פולין ZPAV 1
פלנדריה אולטראטופ 50 3
צרפת SNEP 31
קנדה קנדה הוט 100 43
מצעד 40 השירים למבוגרים 28
שוודיה סוורייטופליסטן 7

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Maria בוויקישיתוף