Painkiller (משחק וידאו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Painkiller
כללי
תאריך הוצאה 12 באפריל 2004
סוגה משחק ירי בגוף ראשון
פיתוח People Can Fly
הוצאה לאור DreamCatcher Interactive עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה DreamCatcher Interactive
דרישות תוכנה
גרסה 1.64
מנוע משחק PainEngine עם מנוע הפיזיקה Havok physics
מצבי משחק מרובה משתתפים, שחקן יחיד
דירוג 16+ / M
פלטפורמות Windows, אקסבוקס (תחת השם Painkiller: Hell Wars)
דרישות מערכת
מעבד 1.4GHz (מומלץ: 2GHz)
זיכרון 384MB (מומלץ: 512MB)
כרטיס מסך מאיץ תלת מימד תואם DirectX 8.1 בעל 64MB זיכרון (מומלץ: 128MB)
מקום פנוי 1.2GB למשחק הבסיס לא כולל הרחבות
בקרים מקלדת ועכבר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Painkiller (או בשמו המלא - Painkiller: Heaven's Got a Hitman) הוא משחק פעולה מסוגת יריות בגוף ראשון שפותח על ידי החברה הפולנית People Can Fly ושוחרר למחשב האישי ב-12 באפריל 2004. המשחק ידוע בשימוש הנרחב שלו במערכת הפיזיקה Havok 2.0. מבחינת משחקיות, המשחק דומה באופיו למשחקי Doom, Quake, Serious Sam ודומיהם: השחקן מסתובב עם כלי נשק גדולים וביזאריים ומטרתו להרוג המוני מפלצות שהוא פוגש בדרכו. המשחק ידוע במיוחד בשל מצב מרובה המשתתפים שלו, הדומה לזה של משחקי Quake, ואף היה משוחק באופן תחרותי באליפות העולם הגדולה ביותר בגיימינג, Cyberathlete Professional League, למשך שתי עונות.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפי שצוין לעיל, המשחק דומה באופיו למשחקי Doom, Quake, Serious Sam ודומיהם: השחקן מסתובב עם כלי נשק גדולים וביזאריים, מסתובב בגיהנום ובשאר המחוזות של העולם הבא, ומטרתו להרוג המוני מפלצות, שדים, רוחות ויצורים על טבעיים שהוא פוגש בדרכו. עם זאת, בניגוד לדום (שאף הוא עוסק בגיהנום) שעלילתו התבססה בעיקר על מדע בדיוני, אופי המשחק מבוסס בעיקרו על ימי הביניים והמיתולוגיה הנוצרית והיהודית. כך למשל ניתן למצוא במשחק מקומות דוגמת כור המצרף, גן העדן והגיהנום מעוצבים לפי המסורת הנוצרית, והשחקן יפגוש בדרכו דמויות כמו סמאל (מלאך המוות ביהדות - שבניגוד למקבילו האמיתי, כאן הוא מוצג כשליחו של אלוהים ועוזר לשחקן במשימותיו), איב (חווה) ולוציפר. המשחק מחולק ל־5 פרקים, שבכל אחד מהם 5 שלבים בממוצע. בתחילה השחקן מתחיל את השלב כשרק חלק קטן מהשלב זמין לתנועה חופשית, החלק הבא חסום על ידי דלת, וכדי לפתוח אותה ולהתקדם עוד יותר בשלב יש לחסל את כל המפלצות המופיעות במפה, שמגיעות אל השחקן בגלים מכל הכיוונים. השלבים מגוונים ומתרחשים בסביבות שונות כגון: בית קברות, בית אופרה, טירות, מנזרים ועוד. אחד המאפיינים הבולטים של השחקן הוא מגוון המפלצות: המשחק מציע אלפי סוגים של מפלצות, אותן השחקן יכול להרוג באמצעות כלי נשק. במשחק יש 5 כלי נשק, לכאורה לא מגוון מספיק רחב, אך בדומה למשחק Unreal כל כלי נשק מכיל גם ירייה ראשית וגם ירייה משנית, ובשונה ממנו כל סוג ירייה דורשת תחמושת משלה, מה שמגדיל את מספר הנשקים בפועל ל-10. כך למשל, רובה הציד הבסיסי מכיל גם ירית קרני קרח שמקפיאה אויבים, ומשגר טילים מכיל גם מיניגאן כנשק משני. השחקן הורג בממוצע בכל שלב בין 200–300 מפלצות, כשאחרי זמן מועט הגופות שלהם נעלמות ונשארות הנשמות שלהם (בצבע ירוק) שאפשר לאסוף. ברגע שהשחקן אוסף 66 נשמות הוא יכול להפוך בעצמו לשד - השחקן נהיה בלתי פגיע, הגרפיקה במשחק הופכת לשחור לבן, השחקן מקבל סוג של ראיית אינפרה אדום בה האויבים מופיעים מולו בצבע בוער, וכל מה שצריך לעשות זה לכוון לעבר האויבים ולירות בהם וכל ירייה תפוצץ אותם לחתיכות. כעבור דקה הטרנספורמציה נגמרת והספירה של הנשמות מתאפסת ככה שהשחקן יוכל להפוך לשד מספר פעמים. בסוף כל פרק מגיע גם שלב "בוס". פרט למטרה הראשית של מעבר השלב, כל שלב מכיל גם מטרה "סמויה" שעם השלמתה שחקן יוכל לקבל קלף טארוט. קלפי הטארוט נותנים כל מיני סוגים של חיזוקים לשחקן לזמן מה.

הבוסים במשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Necrogiant - מופיע בסוף הפרק הראשון, יצור ענקי ביותר שיכול להרביץ לך, לדרוך עליך, לזמן יצורים, להוציא שיפודים מהאדמה, להעיף עליך אבנים מהשמיים ולהשתמש נגדך בטורנדו הרסני שבדרך כלל היתקלות בו מסתיימת במוות. את הבוס הזה נורא פשוט להרוג - פשוט צריך לירות בו עד שהוא מת.
  • היצור מהביצה (Swamp thing) - מופיע בסוף הפרק השני. היצור מהביצה חי בתוך ביצה מורעלת שגם נותנת לו שכבת הגנה וגם מפיקה בועות גז ענקיות, כדי לפגוע בבוס צריך או לפוצץ את הבועות לידו או לחכות שהמגן הביצתי שלו ירד ואז לירות בו.
  • השומר (Guardian) - מופיע בסוף הפרק השלישי, הבוס הזה חמוש בפטיש ענקי שאיתו הוא מרביץ לאדמה וגורם גם נזק ישיר לשחקן וגם יכול לגרום למבנים שנמצאים ליד להתמוטט ולגרום נזק לשחקן. כדי להביס אותו השחקן קודם צריך להשמיד את הפטיש, אחרי שהפטיש מושמד הבוס עובר להילחם בידיים ריקות ואז השחקן יכול להביס אותו ישירות.
  • אלאסטור - מופיע בסוף הפרק הרביעי, נחשב לבוס שהכי קשה להביס כי הקרב מולו מחולק לכמה שלבים. בהתחלה אתה והוא נמצאים במגדל והוא מעופף מעליך ומעיף עליך כדורי אש, השחקן צריך לירות בו עד שהוא נופל אל גג המגדל. לפעמים הוא יצא מטווח הראייה של השחקן. אחרי שהשד מפסיק לעופף ונוחת על הגג השחקן ממשיך להילחם בו. בשלב מסוים הגג קורס ושניכם נופלים מטה לתוך אולם, הקטע הקשה כאן הוא לנחות על הרצפה של האולם כמו שצריך כיוון שמי שלא ינחת כמו שצריך יוכל להיהרג מהגובה של הנפילה. בתוך האולם הוא מזמן פסלים, שצריך להשמיד אותם כיוון שהם מחדשים לאלאסטור את החיים, ברגע שכולם הושמדו כל מה שנשאר זה לירות בו עד שהוא מת וכמובן להשמיד פסלים ברגע שהוא מזמן אותם. ברמת הקושי הגבוהה ביותר (Trauma) זהו הבוס האחרון.
  • לוציפר - הבוס האחרון במשחק (ברמות הקושי Nightmare ומטה), הוא בלתי נראה לכן ניתן להילחם בו רק כשהשחקן הופך לשד בעצמו. כדי להפוך לשד השחקן צריך להרוג רוחות רפאים עד שהוא מקבל את הטרנספורמציה. ברגע שהשחקן השתנה לשד הוא צריך לחכות שלוציפר יפיל מטאורים מהשמיים. השחקן צריך לפוצץ את כולם, והדבר יביא לכך שלוציפר יוציא חרב ויזרוק אותה לכיוונו של השחקן. על השחקן "להעיף" את החרב חזרה אליו כדי להורגו.

רמות קושי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מחולק ל-4 רמות קושי, מהקלה ביותר לקשה ביותר: Daydream ("חלום בהקיץ"), Insomnia ("נדודי שינה"), Nightmare ("סיוט") ו-Trauma ("טראומה"). נוסף על החוזק של האויבים שהולך וגדל ככל שרמת הקושי עולה, ישנם שלבים שזמינים רק מרמות קושי מסוימות ואילך. בנוסף לכך ברמת הקושי "טראומה" ישנם שינויים בפורמט המשחק. ברמת קושי זו התחמושת הופכת לנדירה יותר, אויבים לא ישאירו אחריהם נשמות, מעבר דרך Checkpoints לא יחזיר את נקודות החיים בחזרה ל-100, והאפשרות לבצע שמירות ידניות מבוטלת כך שהמשחק יישמר אך ורק כאשר עוברים דרך Checkpoint. בנוסף לכך, המשחק מסתיים בפרק הרביעי כשאלאסטור הוא הבוס האחרון (ולא לוציפר) מה שמביא לסוף אלטרנטיבי.

מצב מרובה משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מציג גם מצב מרובה משתתפים ובו מצבי משחק דוגמת Deathmatch (קרב "כולם על כולם") ו-Capture The Flag (תפוס את הדגל). מצב מרובה המשתתפים הפך עד מהרה לפופולרי ביותר בתחרויות גיימינג עולמיות. המשחק הפך להיות המשחק הרשמי של עונות 2004 ו- 2005 של התחרות הגדולה ביותר מסוגה, אליפות העולם של Cyberathlete Professional League, ובכך החליף את המשחק Quake 3. בגמר של אליפות העולם של 2005, התמודד הגיימר ג'ונתן "Fatal1ty" וונדל האמריקני נגד סאנדר "Vo0" קאסיינגר ההולנדי, על פרס כספי של 500,000$, בניצחונו של Fatal1ty. ב-2006 חזר המשחק הרשמי להיות Quake 3.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבור המשחק הוא אדם בשם דניאל גארנר, הנשוי באושר לאשתו קת'רין. בסרטון הפתיחה של המשחק נראה דניאל מסיע את אשתו למסעדה בעיר הגדולה במטרה לחגוג לאשתו יום הולדת, למרות מזג האוויר הסוער. דניאל, שדעתו מוסחת מן הנהיגה כאשר הוא מסתכל על אשתו באהבה, מחליק על הכביש, מאבד שליטה על הרכב ומתנגש בעוצמה במשאית. כתוצאה מהתאונה שניהם נהרגים. בעוד שקת'רין עלתה לאחר מותה לגן עדן, דניאל נשלח מסיבה שאינה ידועה אל כור המצרף. יום אחד, מלאך בשם סמאל מגיע אליו ומטיל עליו משימה, להרוג את ארבעת הגנרלים של השטן לוציפר, שליט הגיהנום, ובתמורה לכך הוא יזכה שנשמתו תטוהר והוא יגיע גם כן לגן העדן. הסיבה לכך היא שלוציפר מארגן צבא ענקי כדי לפתוח במלחמה בין גן העדן לגיהנום, ולהשתלט תוך כדי גם על כור המצרף. בלית ברירה דניאל מסכים ונשלח למשימה כדי לעצור את הסיכויים שמלחמה כזו תתחדש. צבאות הגיהנום מתקדמים דרך מחוזות שונים של כור המצרף, ודניאל מתקדם במחוזות השונים שמבוססים על מגוון תקופות היסטוריות: ימי הביניים באירופה, בבל העתיקה, מסעי הצלב, המאה ה-19 והעידן המתועש המודרני.

אחרי שדניאל מחסל את הגנרל הראשון הוא פוגש באישה בשם איב (שמה הלועזי של חווה מספר בראשית), נשמה נוספת שנמצאת בכור המצרף תקופה ממושכת, שנותנת לו מידע על מיקומם של שלושת הגנרלים האחרים, ותוך כדי כך נותנת לו פרטים נוספים על המקום בו הוא נמצא, ועל הסכנה שבמידה ומלחמה כזו תפרוץ, כור המצרף, ואחריו גן העדן, יהפכו להיות מדור נוסף בגיהנום לנצח נצחים. כשדניאל שואל אותה על הסיבות בגללן הוא נמצא כאן, איב לא נותנת לו תשובה ברורה אבל היא אומרת שזה בגלל משהו שאירע בעברו ועליו לגלות את הסיבה בעצמו.

אחרי שהוא מחסל את הגנרל השני ומתאחד שוב עם איב הם פוגשים בשד בשם אשמדאי שבידו מידע על מקומות אחרים בהם הצבא של לוציפר נמצא. מסתבר שאשמדאי עזר פעם לדניאל לנצח בקרב עשרות שדים במכה אחת. איב חשדנית לגבי הכוונות של אשמדאי ושואלת אותו למה הוא לא חיסל את דניאל אך זה עונה לה שזה כיוון ש"הוא לא נמצא בכור המצרף בשביל למלא קברים בנשמות נוספות כמו שאר האחרים". הוא גם שואל את איב אם היא באמת "חווה" האמיתית המוזכרת בתנ"ך.

אחרי שהוא מחסל את הגנרל השלישי, הוא מתעמת עם סמאל ואומר לו שנמאס לו מכל המלחמות האלו ושהוא רוצה סוף סוף לראות את אשתו בגן העדן, אבל סמאל אומר בצורה שלא משתמעת לשני פנים כי המשימה לא נגמרה ועליו להשלימה עד הסוף אם ירצה לראות את קת'רין. סמאל מיידע אותו על מיקומו של הגנרל הרביעי והאחרון, אלאסטור, ומודיע לו כי אלאסטור יודע על תבוסתם של שני הגנרלים הקודמים ועל בואו של דניאל ושהוא נערך כנגדו עם צבא של חיילי עלית חזקים ביותר. דניאל מסכים להמשיך במשימה, מחסל את השדים ובסופו של דבר נלחם נגד אלאסטור ומחסל אותו. לאחר תבוסתו של אלאסטור מופיעה איב בהפתעה ומתריעה שלוציפר צפוי להגיע בכבודו ובעצמו. באופן מסתורי מופיע גם אשמדאי וכשדניאל שואל אותו למה הוא נמצא בכור המצרף מלכתחילה, הוא עונה לו "אני חופר קברים", הופך לכדור אש ענקי שחושף בסופו של דבר את לוציפר בעצמו. לוציפר מברך את דניאל על כך שהוא הוכיח את עצמו כיריב ראוי, ועל כך ש"הוציא מהמשחק" את אלאסטור שאיים לתפוס את כס מלכותו. הוא חוטף את איב בטענה כי ברחה מהגיהנום, ובורח איתה בחזרה לשם.

לאחר מכן מופיע סמאל ומברך אותו על השלמת המשימה ושעתה קת'רין מחכה לו בגן העדן. דניאל מסרב בטענה ש"זה עדיין לא נגמר", ומתכוון לכך שזה רק עניין של זמן עד שלוציפר יארגן מחדש את צבאו ויאיים שוב על העולם הבא. סמאל מזהיר אותו שבמידה והוא ירד לגיהנום לא תהיה משם דרך חזרה אבל דניאל מתעלם ממנו ואומר לסמאל להגיד לקתרין שלא תחכה לו כיוון שהוא אינו מתכוון לחזור. בסופו של הוויכוח סמאל מוותר ומראה לו את הדרך לגיהנום. הגיהנום הוא מקום מעוות שמורכב מחלקים של שדות קרב עקובים מדם ממלחמות שונות לאורך ההיסטוריה (ארמז למשפט המפורסם של ויליאם שרמן, "מלחמה היא גיהנום"). לאחר שהוא מחסל את המוני השדים החזקים ביותר שהוא פגש עד כה, לוחם השחקן בלוציפר במלוא כוחותיו, תוך כדי שהוא מציל את איב מציפורניו. עם תבוסתו של לוציפר מופיע פתאום אלאסטור, שמגלה לדניאל שהדרך היחידה להביס אותו היא אך ורק כאשר הוא נמצא בגיהנום. הוא גם מודה לדניאל על שחיסל את לוציפר ועכשיו הדרך סלולה לו להיות שליט הגיהנום. אלאסטור משסה את צבא השדים שלו בדניאל, והמשחק נגמר כשדניאל נצפה לוחם בשדים.

המשך המשחק מתואר בחבילת ההרחבה "Battle out of Hell".

במידה והשחקן סיים את המשחק ברמת הקושי הגבוהה ביותר (Trauma) יש אפשרות לסוף אלטרנטיבי: דניאל מסכים להצעה הקודמת של סמאל, עולה לגן העדן וסוף סוף פוגש את אשתו ומתאחד איתה לנצח.

הרחבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Battle Out Of Hell[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההרחבה הראשונה יצאה בדצמבר 2004 והיא ההרחבה הרשמית היחידה שפותחה על ידי המפתחת המקורית. בהרחבה התווספו 10 שלבים חדשים, 2 כלי נשק חדשים (עם 2 סוגי יריות לכל אחד), מצבי משחק חדשים למצב מרובה משתתפים ואפקטים גרפיים יותר חדשניים.

עלילת ההרחבה מתרחשת ישר לאחר סיומו של המשחק המקורי. לאחר תבוסתו של לוציפר מופיע אלאסטור, הגנרל הרביעי שדניאל לכאורה הביס בכור המצרף במשחק הקודם אך כעת מתברר כי ניתן לחסל אותו אך ורק בגיהנום, והתואר של "שליט הגיהנום" פנוי כעת. דניאל נלחם באינספור שדים אך בסופו של דבר נאלץ להימלט בעזרתה של איב. עכשיו מטרתו החדשה של דניאל היא למצוא את אלאסטור ולחסל אותו אחת ולתמיד. במהלך המסע שלו הוא עובר בסביבות של בית יתומים מלא בילדים מקוללים, קרקס "מהגיהנום", מפרץ שודדי ים, קולוסיאום, נקרופוליס, ואפילו גרסה מעוותת של לנינגרד בזמן המצור שהוטל עליה במלחמת העולם השנייה. בסופו של דבר הוא נלחם נגד אלאסטור ומביס אותו. לאחר מכן דניאל מגלה כי הכל היה חלק מתוכניתה הזדונית של איב לקחת את תואר "שליט הגיהנום" לעצמה. איב אומנם מציעה לדניאל להגיע אל גן העדן ולהתאחד שם עם אשתו אך דניאל מסרב, ומכוון את נשקו הישר אל איב, ובכך המשחק מסתיים עם סוף פתוח ובו נרמז שהמלחמה עדיין ממשיכה.

הרחבות שלא פותחו על ידי המפתחת המקורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש לציין כי כל הרחבה עומדת בפני עצמה, ואינה דורשת את המשחק המקורי כדי לפעול.

  • Overdose - פותחה על ידי חברת Mindware הצ'כית ויצאה ב-2007. העלילה מתרכזת סביב דמותו של בליעל, חצי מלאך וחצי שד שנכלא בגיהנום. לאחר מותו של לוציפר מלך הגיהנום בליעל יוצא לנקום באלה שאסרו אותו: החיה המפלצתית קרברוס, וסמאל - המלאך מהמשחק הראשון, שמתגלה כשד שבגד בבני מינו.
  • Resurrection - פותחה על ידי חברת Homegrown ויצאה לאור ב-2009. העלילה סובבת סביב ויליאם "ביל" שרמן, שנהרג לאחר שפוצץ את עצמו בטעות בפצצה שאותה ייעד לכנופיית עבריינים יריבה. ויליאם שהרג בימי חייו אזרחים תמימים היה אמור להיות נידון לגיהנום אך במקום זאת נשלח לכור המצרף ושם הוא נשלח להתמודד נגד איום חדש על העולם הבא: שד בשם אסטרות' שהיה גנרל לשעבר של לוציפר, וכנגד רמיאל - מלאך שסרח ועבר לצד האפל.
  • Redemption - חבילה שהתחילה את דרכה בתור מוד של קבוצת מעריצים למשחק, אך הפכה לחבילה רשמית בעזרתה של Homegrown שפיתחה את ההרחבה הקודמת. העלילה מחזירה את השחקן לסיפורו של דניאל גארנר, ולסיפורו של בליעל מחבילת ההרחבה השנייה. הסיפור מתחיל בכך שבליעל מציל את דניאל מידי איב, וביחד הם חוזרים אל כור המצרף במטרה להילחם בצבא השדים של איב. בעזרתו של ביל שרמן מההרחבה הקודמת, הם מצליחים להביס את איב, אך לפתע מופיע סמאל ומכריז על עצמו כשליט החדש של הגיהנום, והגיבורים מבינים שהקרב עדיין לא נגמר.
  • Recurring Evil - הופצה בסטים על ידי חברת Nordic Games ופותחה על ידי Med-Art ו- Eggtooth (קבוצת המעריצים שפיתחה את Redemption במקור). היא משמשת בתור פריקוול לחבילת ההרחבה הקודמת - ביל שרמן מתמנה לשליט של מרחב כור המצרף, חמוש בחרב השרפים הוא יוצא להתמודד נגד צבא השדים אך הוא מופרע על ידי סמאל ששולח אותו למקומות שונים בכור המצרף. לראשונה ניתן לסיים את המשחק בשתי דרכים אפשריות, תלוי בבחירות שעשה השחקן ובנטייה שלו בסוף המשחק (לטוב או לרע): או להיהרג בידי סמאל, או להינצל על ידי בליעל רגע לפני שסמאל הורג אותו.

המשך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתערוכת E3 של שנת 2012 הציגה חברת משחקים בשם Nordic Games משחק בשם Painkiller: Hell & Damnation שמשמש גם כרימייק מודרני וגם כמעין המשך ל־Painkiller המקורי. המשחק משתמש ב-Unreal Engine 3.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Painkiller", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
  • Painkiller, באתר PCGamingWiki (באנגלית)