The Day Before You Came

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"The Day Before You Came"
סינגל בביצוע אבבא
מתוך האלבום The Singles: The First Ten Years
יצא לאור 18 באוקטובר 1982
הוקלט באולפני פולאר
סוגה סינת'-פופארט פופ
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
בי-סייד "Cassandra"
אורך 5:54
כתיבה ביורן אולבאוס, בני אנדרסון
לחן ביורן אולבאוס, בני אנדרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה ביורן אולבאוס, בני אנדרסון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

The Day Before You Cameעברית: היום שלפני בואך) הוא אחד השירים האחרונים שלהקת אבבא הקליטה ונחשב לאחד השירים הטובים ביותר של הלהקה במשאלים ובפורומי מעריצים. שם השיר במהלך העבודה עליו היה "הציפור הסובלת" (Den Lidande Fågeln) ורק לאחר שנכתבו עבורו המילים שונה שמו ל"היום שלפני בואך". השיר הוקלט באולפני פולאר בסטוקהולם ב-20 באוגוסט 1982.

השיר יצא לאור כסינגל למצעדים ב-18 באוקטובר באותה שנה. מילות השיר מספרות בפירוט כיצד נראה יום אחד בשגרת חייה האפרורית והפדנטית של אישה לפני שמצאה אהבה (ולפי פירושים אחרים, יום לפני מותה). הסינגל זכה לתגובות פושרות בגלל הסגנון האוונגרדי והמלנכולי שלו. המבקרים הסתייגו מהעיבוד האלקטרוני המינימליסטי, שהיווה שינוי חד לעומת העיבודים האקוסטיים העשירים שאפיינו את אבבא באלבומים קודמים, מהיעדר פזמון קליט, ומאורכו של השיר (זהו השיר השני באורכו של אבבא; הארוך ביותר הוא "Eagle"). הסינגל הגיע רק למקום 32 במצעד הבריטי אך העפיל לחמשת המקומות הראשונים בבלגיה, מערב גרמניה, פינלנד, שווייץ, שוודיה והולנד, וסימל מבחינות רבות את סוף דרכה של הלהקה. טכנאי ההקלטות המיתולוגי של אבבא, מייקל טריטוב (Michael B. Tretow) מספר שאנייטה פלטסקוג, הסולנית, ביקשה להחשיך את האולפן בזמן ההקלטה כדי להיכנס לאווירה העגומה של השיר וכי באותה עת כבר היה ברור לכל חברי הלהקה שזו סוף דרכם המשותפת. השיר זכה למספר רב של גרסאות כיסוי על ידי מבצעים שונים, בין היתר על ידי:

בנוסף, השיר זכה לגרסאות כיסוי אינסטרומנטליות רבות.

מילות השיר מתארות אירועי יומיום שגרתיים שאירעו יום לפני שגיבורת השיר פגשה את אהובה, למשל - היא נסעה ברכבת, עישנה סיגריה, וקראה ספר של מרילין פרנץ' לפני השינה. במשך השנים הועלו סברות רבות בקשר למשמעותו של היום הזה. יש המוצאים בשיר נימה דיכאונית, המרמזת על מערכת יחסים שלילית שהתפתחה לאחר אותו יום, ויש אפילו המוצאים רמזים למקרי מוות או רצח. כמו כן הועלתה סברה שהשיר מתאר סימפטומים של אישיות נורמוטית - סוג של הפרעה נפשית שבה אדם חי חיים חסרי משמעות, כאשר אירועים שגרתיים ממלאים את חיי היומיום שלו. זהו כנראה סוד הקסם המהלך על אומנים מיוסרים שבוחרים לבצע גרסאות כיסוי דווקא לשיר הזה, אף על פי שהוא אינו נחשב לשיר פופולרי ומוכר ברפרטואר של אבבא. בקרב מעריצי אבבא זוכה השיר ליחס מיוחד משום שמדובר באחת מהקלטות האולפן האחרונות של הלהקה, בשל הסגנון הייחודי שלו בהשוואה לשאר הלהיטים של אבבא, וכאמור, בזכות הטקסט העמוק והרב-משמעי שלו.

הקליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוידאו קליפ לשיר, שנחשב לפורץ דרך בזמנו, צולם בספטמבר 1982 בסטוקהולם, שנתיים לפני מהפכת הקליפים שחולל "מותחן" של מייקל ג'קסון. הקליפ מתאפיין במוטיבים מובהקים של מהפכת הקליפים העתידה לבוא: תסריט עלילתי, ליהוק של שחקנים מקצועיים (השחקן השוודי יונאס ברגסטרם (Jonas Bergström) מככב בקליפ כמאהב של אנייטה), צילומי חוץ מרהיבים (עד אותה עת רוב הקליפים צולמו באולפנים ובאולמות סגורים) ואמצעים קולנועיים אחרים כגון פלאשבקים ו"משחק אילם", כלומר הזמרים אינם שרים בקליפ אלא משחקים בסרט, כשהשיר מתנגן בפסקול ברקע. את הקליפ ביימו שֶל סונדבאל ושֵל אוקָה אנדרסון, בניגוד לקליפים קודמים של הלהקה שאת כולם ביים לאסה הלסטרם מאז 1974.

בראיון שהעניק בני אנדרסון לעיתון השוודי דאגנס ניהטר ב-2009 הוא מביע צער על כך שהביצוע של אנייטה לא היה "אמוציונלי דיו", וכי הוידאו קליפ מוסיף נופך קודר אף יותר לשיר – חייה של האישה בקליפ מתערערים כליל בעקבות המפגש עם מושא אהבתה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]