This American Life

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
This American Life
פרטי התחנה
שפה אנגלית
מדינה ארצות הברית
http://www.thisamericanlife.org/

This American Life (מאנגלית: החיים האמריקאים האלו בקיצור:TAL), היא תוכנית רדיו שבועית בהפקת WBEZ ובהנחייתו של איירה גלאס. התוכנית משודרת במספר גדול של תחנות רדיו ברחבי ארצות הברית ואף מחוצה לה וזמינה גם כפודקאסט שבועי חינמי. התוכנית נוצרה במקור על ידי איירה גלאס וטורי מלטיה.

התוכנית משדרת בעיקר תחקירים עיתוניים, אם כי ישנה נוכחות רבה של מקורות אחרים, לרבות סיפורת, ביוגרפיות, מאמרים, ראיונות, הקלטות ישנות וכדומה. התוכנית מדורגת לרוב במקום הראשון או השני של הורדות פודקאסטים בiTunes.

הפרק הראשון שודר ב-17 בנובמבר 1995 תחת שמה המקורי של התוכנית: Your Radio Playhouse.

פורמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לתוכנית יש מבנה קבוע, בו נבחר מדי שבוע נושא אחר ומובאים קטעי רדיו שונים המתקשרים לנושא זה. מספר הקטעים (בתוכנית הם מתוארים כמערכות) משתנה, כאשר לעיתים יהיה קטע יחיד לאורך כל התוכנית. מספר הקטעים הרב ביותר שודר ב-2003 בתוכנית 20 קטעים ב-60 דקות בו שודרו כ-20 קטעים שונים. הקטעים מופקים על ידי צוות ההפקה של התוכנית ו\או על ידי יוצרים עצמאיים.

נושאי התוכנית מגוונים מאוד הן מבחינת הנושא והן מבחינת הטון הכללי של הפרק או הקטע. התוכנית עוסקת, בין היתר, באקטואליה, בפסיכולוגיה, בחינוך, בכלכלה, בהיסטוריה, בפוליטיקה, בדת וכו'. כאשר הטון הכללי יכול לנוע בין ההומוריסטי למדכא.

בסיום התוכנית ישנה תוספת הומוריסטית קבועה מאת איירה גלאס, בה הוא מייחס ציטוט הנשלף מהקשרו המקורי בפרק לטורי מלטיה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית נוצרה על ידי איירה גלאס ב-17 בנובמבר 1995 ומאז משודרת ומופקת בפועל על ידיו. תקציב ההפקה השנתי הראשוני של התוכנית, 243,000 דולר (שהיה נמוך אף בסטנדרטים של שידורי רדיו ציבוריים), נאלץ להספיק לשכירת סטודיו, רכישת זמן לוויין, הוצאות פרסום, ארבעה עובדים במשרה מלאה וכותבים וכתבים מבחוץ. ביוני 1996 החלה השותפות עם תאגיד השידור PRI) Public Radio International) שהביאה להפצת התוכנית בכ-509 תחנות רדיו והבאתה לאוזני 2.1 מיליון מאזינים.

במקור נקראה התוכנית Your Radio Playhouse (תיאטרון הרדיו שלך) והיא שודרה בתחנת הרדיו הלא מסחרית WBEZ משיקגו, אילינוי. ב-21 במרץ 1996 שונה שם התוכנית לשמה כיום. ההתייחסות לקטעי התוכנית כמערכות מקורה בשמה המקורי של התוכנית.

התוכנית עזרה ליצור ולקדם קריירות אומנותיות רבות; בין היתר של הסופרים שרה וואול, דייוויד רקוף ודייוויד סדאריס.

התוכנית שימשה השראה לתוכנית הרדיו "סיפור ישראלי" המשודרת בגלי צה"ל וכפודקאסט, ובנויה באופן דומה.

Serial[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-3 באוקטובר 2014 החל שידור הספין אוף "Serial" (מאנגלית: סדרתי). תוכנית זו הופקה והונחתה בידי שרה קוניג, ששימשה כמפיקה ב-This American Life. העונה הראשונה של התוכנית כללה 12 פרקים שהוקדשו כולם לנושא אחד, והוא מקרה רצח שאירע ב-1999 בבולטימור, מרילנד.

העונה השנייה שודרה לראשונה ב-10 בדצמבר 2015. עונה זו כללה כ-11 פרקים שעסקו בחטיפתו של החייל האמריקאי בו ברגדאל.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחנת הרדיו WBEZ זכתה בפרס פיבודי פעמיים עבור TAL; ב-1996 ושוב ב-2006, עבור תוכנית אשר "לכדה את התרבות העכשווית באופן חדש ונועז שמשקף את המגוון והשוני של נושאיה".

שלושה פרקים של התוכנית זכו אף הם בפרס:

  • (2008) The Giant Pool of Money
  • (2012) What Happened at Dos Erres
  • (2013) Harper High School

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]