top

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
top
מפתח ויליאם לפברה, פרויקט גנו
מערכת הפעלה דמויות יוניקס
נכתבה בשפות C
סוג רישיון הרישיון הציבורי הכללי של גנו
קטגוריה ניהול תהליכים
unixtop.org

top ‏(table of processes) היא תוכנה לניהול תהליכים במערכות הפעלה דמויות יוניקס. היא מציגה רשימה ממויינת של תהליכים על פי קריטריונים נבחרים, ומעדכנת אותם בפרק זמן קבוע. נוסף על כך, top מציגה את כמות הזיכרון ויכולות העיבוד אשר בשימוש, ומידע רחב על התהליכים במערכת, ולכן משמשת ככלי מרכזי בשימוש מנהלי מערכות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה הראשונה של top נכתבה על ידי ויליאם לפברה בתחילת שנת 1984.[1] top נכתבה בהשראת פקודת VMS המציגה את חמשת התהליכים העסוקים ביותר במערכת, יחד עם צריכת המעבד שלהם.

בתחילה, top תמכה במערכת אחת בלבד, VAX המריצה את מערכת ההפעלה BSD‏ 4.1. הגרסה השנייה של top, יצאה בשנת 1986, והייתה יעילה יותר מקודמתה.

חלופות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקודה ps, הנכללת ביוניקס ובמערכות הפעלה דמויות יוניקס, מציגה נתונים דומים לאלו של top, אך מדפיסה למסך פלט יחיד ואיננה מעדכנת אותו. בסולאריס קיימת תוכנה דומה ל-top בשם prstat. ב-MS-DOS קיימת הפקודה tasklist, ובמערכת ההפעלה Microsoft Windows קיים מנהל המשימות (Task Manager). במערכות IBM AIX הפקודה המקבילה ל-top נקראת בשם topas, והיא מציגה רשימה מתעדכנת של התהליכים הרצים כרגע.

htop היא תוכנה הנכתבה כאלטרנטיבה ל-top למערכות לינוקס. כמו top, היא מציגה את התהליכים הרצים במערכת, אך מספקת ממשק אינטראקטיבי וצבעוני, מציגה מידע רב יותר על תהליכים, ומגיבה ללחיצות עכבר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Top בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ About Top, באתר unixtop.org.