Wind & Wuthering

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Wind & Wuthering
אלבום אולפן מאת ג'נסיס
יצא לאור 17 בדצמבר 1976
הוקלט ספטמבר - אוקטובר 1976
סוגה רוק מתקדם
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 50:54
חברת תקליטים כריזמה רקורדס, וירג'ין רקורדס, אטקו רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה דייוויד הנטשל, ג'נסיס
כרונולוגיית אלבומים של ג'נסיס
A Trick of the Tail
(1976)
Wind & Wuthering
(1976)
...And Then There Were Three...
(1978)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Wind & Wuthering הוא האלבום השמיני שהוציאה להקת ג'נסיס. האלבום יצא לאור בדצמבר 1976.

זהו האלבום האחרון בו השתתף הגיטריסט, סטיב האקט ולאחר עזיבתו הבסיסט מייק ראת'רפורד החליף אותו. טוני באנקס קלידן הלהקה, אמר שזהו אחד אלבומי הלהקה האהובים עליו. שם האלבום הגיע משני מקורות שונים, Wind הגיע כחלק משמה של מסעדה סינית במנהטן שנקראה, House of Four Winds (בית ארבעת הרוחות). Wuthering הגיע משם ספר שנכתב על ידי אמילי ברונטה, אנקת גבהים. האלבום הוקלט בהולנד, מפני שהלהקה רצתה להתחמק מתשלומי מס בבריטניה. האלבום כלל ברובו קטעים אינסטרומנטליים. היצירה הארוכה ביותר באלבום היא "One for the Vine" שנמשכת כעשר דקות. רוב השירים נכתבו והולחנו על ידי טוני באנקס. זהו גם האלבום השני בו פיל קולינס מחליף את פיטר גבריאל בתפקיד הסולן לאחר עזיבתו של גבריאל. עטיפת האלבום צוירה על ידי חברת Felicity Roma Bowers שגם עתידה לצייר את עטיפת האלבום ה-14 של הלהקה, We Can't Dance בשנת 1991. עטיפת האלבום צוירה בצבעי מים.

שירי האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

Eleventh Earl of Mar[עריכת קוד מקור | עריכה]

Eleventh Earl of Mar הוא השיר הפותח את האלבום. השיר נכתב על ידי הקלידן טוני בנקס, הבסיסט מייק ראת'רפורד והגיטריסט סטיב האקט. אורך השיר כשבע דקות. השיר עוסק בסיפורו של ג'ון ארסקין הארל ה-11 של מאר. השורה הראשונה בשיר ('The sun had been up for a couple of hours, covered the ground with a layer of gold'), מתייחסות לרומן של ד. ק. ברוסטר, The Flight of the Heron. יחד עם סיפור השיר, השיר גם עוסק בימי הביניים, קרבות, אומץ לב, אבות ובנים. מילות השיר נכתבו על ידי מייק ראת'רפורד. במהלך השיר, בנקס מנגן על אורגן המונד אשל לא ניגן עליו במשך כל הקריירה שלו עם ג'נסיס.

One for the Vine[עריכת קוד מקור | עריכה]

One for the Vine הוא אחד השירים הכי העקביים מהתקופה שלאחר עזיבתו של גבריאל, השיר נכתב כולו על ידי הקלידן טוני בנקס. השיר מכיל שפע של וריאציות מוזיקליות, מורכב מעשרה קטעים מוזיקליים שונים, שחלקם מופיעים יותר מפעם אחת (כמו למשל מנגינת הפתיחה של השיר). מה שהופך אותו לאחד השירים המורכבים ביותר שבנקס כתב. שינויים תכופים בסגנונות ומנגינות השיר עלולות להוביל את המאזין להאמין שאורך השיר היה כעשרים דקות לפחות.

מילות השיר מספרות את סיפורו של אדם אשר עוזב את קהילתו, מפני שהוא אינו מאמין במנהיג הרוחני של אותה קהילה, שלימים הפך למנהיג הרוחני של קבוצה אחרת.

"אחת לגפן", יחד עם "Your Own Special Way" ו"Afterglow" הם השירים היחידים של Wind & Wuthering שנמצאים באלבומי ההופעות החיות של הלהקה. השיר היה חלק חשוב מההופעות של הלהקה בין השנים 1977 ו-1980, וחברי הלהקה מסכימים שזהו אחד השירים הטובים ביותר מתקופה הזו.

Your Own Special Way[עריכת קוד מקור | עריכה]

Your Own Special Way ("הדרך המיוחדת שלך") הוא השיר השלישי באלבום, הוא נכתב במלואו על ידי הבסיסט מייק ראת'רפורד.

השיר שוחרר כסינגל בפברואר 1977, חודשים ספורים לאחר שחרורו של האלבום. הוא הפך ללהיט השני של הלהקה, בעוד הראשון הוא השיר "I Know What I Like (In Your Wardrobe)" מהאלבום "Selling England by the Pound" משנת 1973, והוביל את הדרך שהלהקה תמשיך בבוא השנים.

"Your Own Special Way" היא בלדת פולק במשקל א-סימטרי של 3/4, שיר רומנטי עם גשר אינסטרומנטלי באמצע, שהוסר מהגרסה הרשמית של הסינגל, מה שהופך את גרסת הסינגל של השיר לפופ ישיר. השיר לא זכה להערכה רבה על ידי המעריצים של הלהקה בשנת 1977 ובוצע בהופעה חיה במהלך סיבוב ההופעות לקידום האלבום. גרסה חיה של השיר ניתן למצוא במארז התקליטורים, Genesis Archive 2: 1976-1992. חברי הלהקה חזרו לנגן את השיר בסיבוב ההופעות לקידום האלבום, We Can't Dance ב-1992.

השיר של כריסטינה רוסטי היה ההשראה העיקרית של מייק ראת'רפורד לכתוב את טקסט השיר.

Wot Gorilla?[עריכת קוד מקור | עריכה]

Wot Gorilla? הוא קטע אינסטרומנטלי באלבום "Wind & Wuthering".

Wot Gorilla? מסיים את הצד הראשון באלבום בגרסת הוויניל או קלטת. בסיבובי ההופעות בין 1978-1978 השיר מעולם לא בוצע במלואו. אך קטע ממנו בוצע כחלק ממחרוזת המורכבת משלושה שירים Lilywhite Lilith, The Waiting Room.

על התופים בהופעות, השתתף המתופף המחליף של המתופף והסולן, פיל קולינס, צ'סטר תומפסון. תומפסון קשור לשם השיר מפני שבתקופתו עם פרנק זאפה ב-1973-1974, הוא היה מקבל את הכינוי גורילה (Gorilla).

השיר הוא וריאציה של מנגינה של השיר השני באלבום "One for the Vine", חברי הלהקה לקחו את חמשת הצלילים הראשונים של המנגינה של השיר ולקחו אותו לכיוון שונה לחלוטין מזה של "One for the Vine". ראוי לציין כי ב"One for the Vine", המנגינה הרבה יותר איטית.

All In A Mouse's Night[עריכת קוד מקור | עריכה]

All In A Mouse's Night היא אחת משלוש היצירות שכתב קלידן הלהקה, טוני בנקס (היצירות האחרות מן האלבום הן "One for the Vine" ו"Afterglow").

סיפור השיר סרקסטי והוא מספר על זוג, חתול ועכבר. העכבר עוזב את החור שלו בלילה ונתפס על ידי בני הזוג, שמנסים ללכוד אותו, אך נכשלו. החתול נמצא בפינת העכבר, אבל בניסיון נואש להציל את עצמו, העכבר הקטן זורק צנצנת על ראשו, דבר הגורם לחתול ליפול. לבסוף, החתול מנסה להציל את כבודו ואומר שנאבק בעכבר ענקי. פיל קולינס משתמש בשיר באותה טכניקה כמו של גבריאל, שהיה עושה שינויי קולות לדמויות השונות של השיר.

"All In A Mouse's Night" מכילה איכות סיפורית ומבנית שניתן למצוא גם בשירים מהעבודות הקודמות שב-Nursery Cryme, Foxtrot וSelling England by the Pound שמספר סיפור מדע בדיוני, פנטזיה כסיפור ילדים (שגם חוזר על עצמו בשיר "Scenes From a Night Dream", מתוך האלבום הבא של הלהקה).

אותה מטמורפוזה ניתן לראות בשירים כמו "Squonk", "Robbery, Assault & Battery" או "Eleventh Earl Of Mar", אם כי "All In A Mouse's Night" לא קרוב, במונחים של תוכן, כל אחד מהם. היצירה בוצעה בהופעות בכמה הזדמנויות שונות במהלך סיבוב ההופעות של 1977. שיר זה לא פורסם בשום אלבום הופעה חיה של הלהקה.

Blood on the Rooftops[עריכת קוד מקור | עריכה]

Blood on the Rooftops הוא השיר השישי באלבום. זהו שיר איטי, המתאפיין בגיטרה אקוסטית, הגיטריסט סטיב האקט מלווה בשירה את פיל קולינס סולן הלהקה. הפסוקים המקהלים ומחליפי השירים, אבל בניגוד לשיר נוסף מן האלבום "Your Own Special Way".

האווירה "הסתווית" של השיר היא גם בשילוב עם עטיפת האלבום של Wind & Wuthering. השיר לא נמצא באף אלבום אוסף ולא באלבום הופעה חיה. אך האקט ביצע את השיר במהלך קריירת הסולו שלו פעמים רבות.

השיר מדבר על אדם אנגלי אשר מנסה להתעלם מהמציאות ומנסה להתעלם מהחדשות. בשיר גם מוזכר הסכסוך בין ישראל והפלסטינים. התייחסות נוספת לאנגליה הייתה בשיר Dancing with the Moonlit Knight.

Unquiet Slumbers For The Sleepers...[עריכת קוד מקור | עריכה]

Unquiet Slumbers For The Sleepers... הוא קטע אינסטרומנטלי הממוקם במקום השביעי באלבום. הקטע עובר ברצף לשיר הבא. שם השיר נלקח כציטוט מן הרומן של אמילי ברונטה, אנקת גבהים אשר השם של הרומן היה השפעה לשם האלבום. השיר לא הופיע בשום אלבום אוסף ולא בוצע בשום הופעה של הלהקה. אורך השיר 2 וחצי דקות והוא השיר הקצר באלבום. הקטע נכתב על ידי בסיסט הלהקה, מייק ראת'רפרד והגיטריסט סטיב האקט.

...In That Quiet Earth[עריכת קוד מקור | עריכה]

...In That Quiet Earth הוא הקטע האינסטרומנטלי השלישי באלבום. השיר עובר ברצף מקודמו וכמו קודמו. זהו השיר היחיד באלבום שנכתב על ידי כל חברי הלהקה. שם השיר כמו קודמו, בא מן המשפט האחרון שברומן, אנקת גבהים של אמילי ברונטה. השיר עובר ברצף לשיר הבא והאחרון. השיר הופיע באלבום אוסף יחיד של הלהקה, The Platinum Collection. המנגינה הראשית בשיר היא הפותחת את השיר הפותח את האלבום, Eleventh Earl of Mar.

Afterglow[עריכת קוד מקור | עריכה]

Afterglow הוא השיר הסוגר את האלבום. השיר נכתב והולחן על ידי טוני בנקס.

אולי השיר המוכר ביותר של Wind & Wuthering, "Afterglow" הפך לאחד מהשירים העיקריים בהופעות הלהקה מסיבוב ההופעות לקידום האלבום הזה, עד ל-1986 לקידום האלבום Invisible Touch.

כמו כן, חברי הלהקה ניגנו את השיר בהופעת האיחוד ב-2007 יחד עם השירים "In The Cage", "The Cinema Show", ו-"Duke's Travel".

בשיר משתמש הבסיסט מייק ראת'רפורד בדוושות בס כדי ליצור את הצליל של מזל"ט, שבנוי ברוב השיר. גרסות חיות של השיר תופענה באלבום Seconds Out, Three Sides Live ו-Live Over Europe 2007. גרסת ההופעות מכילה בדרך כלל חלק מוזיקלי, בצורה של ריף תוף שמנוגן על ידי צ'סטר תומפסון מלהקתו של פרנק זאפה מ-1973 עד 1974.

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Eleventh Earl of Mar - 7:41
  2. One for the Vine - 10:00
  3. Your Own Special Way - 6:15
  4. Wot Gorilla? - 3:12
  5. All In A Mouse's Night - 6:35
  6. Blood on the Rooftops - 5:20
  7. Unquiet Slumbers For The Sleepers... - 2:23
  8. ...In That Quiet Earth - 4:50
  9. Afterglow - 4:10

המשתתפים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]