Use Me

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Use Me"
סינגל בביצוע ביל וית'רס
מתוך האלבום Still Bill
יצא לאור אוגוסט 1972 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקת נשמה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Sussex Records עריכת הנתון בוויקינתונים
כרונולוגיית סינגלים של ביל וית'רס
"Lean on Me"
(1971)
"Use Me"
(1972)
"Let Us Love"
(1972)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Use Me (בעברית: "נצלי אותי") הוא סינגל שנכתב, הולחן ובוצע על ידי הזמר-יוצר האמריקאי ביל וית'רס ונכלל באלבומו "Still Bill" משנת 1972. היה זה הלהיט ה-78 בהצלחתו באותה שנה בארצות הברית, כאשר יצא בספטמבר 1972 ובהמשך הגיע למקום השני במצעד הבילבורד הוט 100[1]. הוא הופרד מן המקום הראשון רק בידיי השירים "Ben" מאת מייקל ג'קסון ו-"My Ding-a-Ling" מאת צ'אק ברי[2].

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר עוסק בגבר המצוי במערכת יחסים עם בחורה שנטענת על ידי חבריו ומשפחתו כנצלנית ומנוולת. בבית הראשון של השיר מנסים חבריו של הגבר לשכנע אותו כי כדאי שיעזוב את בת זוגו משום שהיא מנצלת אותו, אך הוא מתנער מהם ומסביר כי הוא נהנה להיות מנוצל על ידה, ואף מבקש ממנה לנצל אותו עד תום ("use me up"). בסוף השיר מסכם הגבר כי אולי היא מנצלת אותו, אך הוא מנצל את הדברים שהיא עושה עבורו כדי שימשיך לעשות כרצונה (ובכך רומז על יחסי המין שהיא מעניקה לו).

מבחינה מוזיקלית, השיר מאופיין בריף גיטרה משני, לעומת תפקיד גיטרה בס וכלי הקשה דומיננטיים, בשונה משיריו הסטנדרטיים של וית'רס. מבקר המוזיקה רוברט כריסטיגאו תיאר את השיר בתור "אחד השירים המודעים ביותר העוסקים במין שהמוזיקה הסקסית שלנו כביכול הפיקה אי פעם", וציין כי יש בו נרטיב של "אטרקציה בין-מעמדית"[3].

"Use Me" הגיע עם יציאתו למקום השני במצעד הבילבורד הוט 100 של שנת 1972, שם נשאר במשך 12 שבועות רצופים[4][5]. הוא בוצע על ידי וית'רס בתוכנית הטלוויזיה האמריקאילת "Soul Train" ב-4 בנובמבר 1972. בסוף שנת 1972 דורג במקום ה-78 ברשימת 100 השירים המצליחים ביותר של השנה[6]. מעט מאוחר יותר הוגדר כאלבום זהב על ידי איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי.

הזמרת האמריקאית גרייס ג'ונס ביצעה גרסת כיסוי לשיר בעלת מאפיינים מעולם הרגאיי שהופיעה באלבומה Nightclubbing משנת 1981, ובהמשך יצאה גם כסינגל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Bill Withers | Biography, Albums, Streaming Links, AllMusic (באנגלית)
  2. ^ The Hot 100 Chart, Billboard
  3. ^ Robert Christgau: CG: Bill Withers, www.robertchristgau.com
  4. ^ Bill Withers, Billboard
  5. ^ ג'ואל ויטבורן, Top RandB/Hip-Hop Singles 1942-2004, עמ' 633
  6. ^ Billboard Year-End Hot 100 singles of 1972