אליזט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליזט
אליזט בצילומים בחזרה
אליזט בצילומים בחזרה
אליזט בצילומים בחזרה
לידה באהיה
מוקד פעילות ישראל
סוגה מוזיקה ברזילאית
מוזיקה אלקטרונית
מוזיקת עולם
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.elisete.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליזט רטר, הידועה יותר כאליזט, זמרת, מלחינה וכותבת ישראלית-ברזילאית. עלתה לישראל ב-1991. שרה בעברית, פורטוגזית, אנגלית, ספרדית, איטלקית, צרפתית ורוסית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליזט נולדה בבאהיה שבברזיל, גדלה רוב שנות ילדותה בריו דה ז'ניירו. עלתה לישראל[דרושה הבהרה] בתקופת מלחמת המפרץ ולמדה עברית בחדר האטום. התחילה כרקדנית בלהקה ברזילאית, המשיכה כמורה לריקודים ברזילאיים בבתי ספר וב-2002 פנתה למוזיקה.

ב-2004 הוציאה את האלבום 'לוארי קפה' (ירח וקפה) שנכתב והולחן על ידה. ב-2006 הוציאה את 'געגוע' שבו גם הייתה שותפה לעיבודים בנוסף לכתיבה, ההלחנה והשירה. האלבום הוקדש לאהוד מנור שתמך בעבודתה. האלבום קיבל באתר המוזיקה Qube את המקום השלישי בדירוג האלבומים הטובים ביותר בשנת 2006[1]. ב-2006 הוציאה גם את דיסק הרמיקסים 'אליזט – Remixes' שמכיל גרסאות אלקטרוניות של שירים מהאלבומים 'לוארי קפה' ו-'געגוע'.

ב-2010 הוציאה את האלבום 'הצבעים שלי' שהוקלט חציו בישראל וחציו בברזיל. גם באלבום זה הייתה שותפה להפקה ולעיבודים בנוסף לכתיבה, הלחנה ושירה.

ב-2012 הוציאה את האלבום 'פשוט אליזט'. האלבום משלב מוזיקה אלקטרונית ואקוסטית והוא תוצר של מסע פנימי שאליזט ערכה כדי להגדיר מחדש את האני המוזיקלי שלה. השירים שלו כתובים במגוון השפות שהיא מדברת.

ב-2016 הוציאה את האלבום 'שקט'. אליזט מרגישה שגרירת תרבות כפולה – של ישראל וברזיל וגם שגרירה של השאיפה האוניברסלית לשלום ואהבה ולכן האלבום כתוב בשתי השפות – בעברית ופורטוגזית ובנוסף שיר אחד ברוסית. חצי מהשירים באלבום חדשים ונכתבו במיוחד לביצוע של גיטרה וקול וחציים שירים שנכללו באלבומים קודמים וחודשו במיוחד לאלבום הזה בעיבוד לגיטרה וקול.

ב-2019 הוציאה את האלבום 'בעזרת השמש'. אליזט מגייסת את השמש בדרך אל האושר. אליזט רוצה לגרום לכולנו לחייך ואין כמו השמש כדי לעזור במשימה. 'בעזרת השמש' – שזה גם שיר הנושא שלו – הוא מסע מואר אל ההבנה שהאושר נמצא כאן - לפנינו ובתוכנו. האלבום 'בעזרת השמש' הוא אלבום קצבי, שמח ואלקטרוני במהותו. למעשה הוא תמונת המראה של האלבום הקודם 'שקט' שהיה אקוסטי, מינורי ומהורהר. 'בעזרת השמש' עוסק בריפוי הכאבים ובהשלמה עם החיים בדרך של קצב, אור ושמחה. אליזט לוקחת אותנו בדרכה הברזילאית המלטפת מהכאב והצער ישר אל השמש ואל הקרנבל. אין לה אשליות על טיבו של העולם, היא פשוט מאמינה שהוא ניתן לתיקון דרך אהבה אוניברסלית, מוזיקה ושמחה אמיתית.

ב-2021 הוציאה את Give Love a chance. Give love a chance - זה כל מה שאליזט מבקשת: תנו סיכוי לאהבה. כל כך בסיסי, כל כך חשוב, כל כך קל. האהבה שאליזט מציעה, למעשה דוחקת בנו, לתת ולקבל היא אהבה אוניברסלית, נטולת אינטרסים. אהבה שמכילה בתוכה את כל שאר הסוגים - האהבה לעצמנו בראש ובראשונה, האהבה לזולת, הקבלה של האחר, האהבה לטבע, לחיות ולצמחים ובעיקר לחיים באשר הם.

אליזט רואה את עצמה קודם כאדם, כאזרחית העולם. היא שגרירה של אהבה לזולת ולטבע כי כולנו נשמה אחת גדולה. היא מאמינה שהערכים שנגזרים מהאהבה צריכים להיות נר לרגלינו כדי שנתקדם לעולם שמח וחיובי יותר והיא שרה את הערכים האלו מכל הנשמה בתקווה שנשמע.

אליזט מחברת את השורשים הברזילאיים להוויה הישראלית כדי ליצור קרנבל ישראלי ייחודי במקצבים ברזילאיים שאיתו היא מופיעה בארץ ובעולם. אליזט מאמינה באהבה אוניברסלית ובחיבורים בין בני אדם והמוזיקה שלה היא לכל המשפחה, כל הגילאים, כל המגדרים, כל המגזרים, הדתות והצבעים ללא הפרדה וללא אפליה.

אליזט עוסקת גם במוזיקה אלקטרונית. שיר שכתבה יחד עם היוצר הישראלי אביב שטיין הוכנס לאוסף שירי ההאוס "Barbarela lounge sessions" שיצא בחברת פונוקול.

אליזט שרה שני שירים בסרט הישראלי המצליח 'הבועה' של גל אוחובסקי ואיתן פוקס שיצא ב-2006 (הפרויקט נעשה בשותפות עם המפיק המוזיקלי רן שני). בדיסק של דניאל זילברשטיין "מה שאת עושה לי" שיצא ב-2006 היא מתארחת בשיר 'ונרקוד' שעבורו כתבה את המילים בפורטוגזית. שיתפה פעולה בחידוש של "שיר ההד" של אריק לביא בפרויקט של להקת סופלקס. הקליטה את הגרסה בפורטוגזית של דיסק הילדים 'קיטי קיטי בום בום' בהפקת בצלאל אלוני.

היא משתפת פעולה עם מפיקי מוזיקה אלקטרונית ואקוסטית בארץ ובעולם בפרויקטים שונים. כתבה וביצעה את החלק בפורטוגזית של השיר Million Stars של Epiphony ועופר ניסים.

בנוסף למוזיקה, אליזט פועלת גם כמעין "שגרירת תרבות" כפולה: ישראלית וברזילאית. היא הרצתה באוניברסיטת טורינו על ישראל ועל המוזיקה שלה, והופיעה במספר ראיונות טלוויזיה בברזיל בנושאי ישראל והמוזיקה שלה. יצאה מספר פעמים להופעות ברוסיה ובאוקראינה כנציגה של ישראל במסגרת הפעילות של ארגון "נתיב" וזכתה להצלחה.

אליזט היא גם שדרנית רדיו. היא התחילה ברדיו שיגה ביפן, המשיכה ברדיו Portuguesa do var בפורטוגל ובתוכנית באיטליה שגם הובילה לתוכנית טלוויזיה באיטליה - Salotto Feel the 90 עם רובי לוויל. בארץ היא עורכת ומשדרת את תוכניתה 'הקול מהכל' בתחנות אינטרנטיות שונות.

לאליזט בלוג וידאו - 'אליזט על הבוקר' שהיא עורכת ומפיקה על מגוון נושאים.

דוברת 7 שפות: עברית, פורטוגזית, אנגלית, איטלקית, ספרדית, צרפתית ורוסית.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. 2004 - לוארי קפה (ירח וקפה), פוך
  2. 2006 - געגוע
  3. 2006 - אליזט – Remixes
  4. 2010 - הצבעים שלי
  5. 2012 - פשוט אליזט
  6. 2016 - שקט
  7. 2019 - בעזרת השמש
  8. 2021 - Give Love a chance

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הכתבה ב-Qube,‏ 2006.