אנטוניו פיגאפטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אנטוניו פיגאפטה
Antonio Pigafetta
לידה 1492?
ויצ'נצה, הרפובליקה של ונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1531 (בגיל 39 בערך)
ויצ'נצה, הרפובליקה של ונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה של ונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ויצ'נצה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1500 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה המסדר הריבוני הצבאי של מלטה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אנטוניו פיגאפטהאיטלקית: Antonio Pigafetta;‏ 1491 בקירוב[1]1531 בקירוב) היה איטלקי משכיל, הרפתקן ממשפחה עשירה ברפובליקה של ונציה. הצטרף למגלה הארצות הפורטוגזי פרדיננד מגלן שיצא בצו קרלוס הראשון מלך ספרד (הוא הקיסר קרל החמישי), למסע בחיפוש דרך ימית לאיי התבלין ובסופו של דבר הקיף את העולם. במהלך המסע, הוא שימש כעוזרו של מגלן וניהל יומן מסע מדויק אשר מאוחר יותר סייע לו לתרגם את שפת הסבואנו. כתביו הם העדות הכתובה הראשונה בנוגע לשפה זו.

פיגאפטה היה אחד מתוך 18 אנשים שהצליחו לחזור בשנת 1522 לספרד, שלוש שנים אחרי שהחל המסע עם כ-270 איש. מסע זה הוא הראשון שהשלים את הקפת כדור הארץ. לאחר מותו של מגלן במהלך המסע ב-1521, שירת תחת פיקודו של חואן סבסטיאן אלקנו. יומן המסע של פיגאפטה הוא אחד מהמקורות החשובים ביותר להבנת מסעו של מגלן ואלקנו.

בזכות יומנו של פיגאפטה הונצחה דמותו של מגלן כמגלה ארצות. כשחזר פיגאפטה לספרד הואשם מגלן במצבם הנורא של אנשי הספינה ששרדו, ונטען שגילה טיפשות ולא היה מנהיג ראוי. אלקנו לעומתו זכה לאהדה ושבחים על חזרת הספינה לספרד והוכרז כאדם הראשון שהקיף את העולם. כעבור שנים זכה היומן, שבו שיבח פיגאפטה את מגלן והתייחס אליו כאל מעין קדוש, לפופולריות רבה, ובזכותו נחשב מגלן לאדם הראשון שהקיף את העולם. אלקנו בסופו של דבר נשכח.[דרוש מקור]

כפי הנראה הדמויות סבסטיאן ואנטוניו במחזה הסערה מאת ויליאם שייקספיר נכתבו בהשראת סיפור המסע של פיגאפטה. לפחות אחת מספינות המלחמה של חיל הים האיטלקי נקראה על שמו בשנת 1931.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אנטוניו פיגאפטה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תאריך הלידה המדויק של פיגאפטה אינו ידוע לפי הערכות הוא כנראה בין התאריכים 1480 עד 1491. היסטוריונים מעריכים שהגיוני יותר שיצא למסע בגיל 30 מאשר בגיל 40.